Dagelijks gebeld door Indiase oplichters, maar Ziggo doet niks

Status
Niet open voor verdere reacties.
R

rweersch

Sinds een paar weken worden we bijna dagelijks gebeld door een 12-cijferig (!!) telefoonnummer dat uit de regio lijkt te komen, maar waar een Indiaas klinkend persoon achter zit die zich voordat als iemand van bijvoorbeeld Microsoft. De bekende scam, zullen we maar zeggen. En het lijkt wel een hele golf van scammers te zijn, want ik zie het ook gebeuren bij vrienden, collega's en familie. Is ook niet gek: ik las laatst een artikel dat er in India tientallen callcenters zijn waar honderden/duizenden mensen werken die niks anders doen dan nummers in het Westen te bellen met als doel oplichting.

Ik heb dit bij Ziggo aangekaart, maar die antwoorden met de standaard copy/paste waarschuwing ("pas op, oplichters") en zeggen niks te kunnen doen. Ik heb echter de nodige jaren ervaring met het ontwerpen en bouwen van software voor de telecomsector (switches, routers, SMS-centrales) en weet dus met zekerheid dat het voor Ziggo absoluut mogelijk is om vast te stellen dat een call uit India komt met een gespooft nummer. Het is mij een raadsel waarom Ziggo hier niks aan doet!

Helaas heeft onze DECT-set geen optie voor een blacklist of zo, dus ik krijg de calls thuis niet geblokkeerd. Heeft iemand nog suggesties? :giveup:
 
Ik heb dit bij Ziggo aangekaart, maar die antwoorden met de standaard copy/paste waarschuwing ("pas op, oplichters") en zeggen niks te kunnen doen. Ik heb echter de nodige jaren ervaring met het ontwerpen en bouwen van software voor de telecomsector (switches, routers, SMS-centrales) en weet dus met zekerheid dat het voor Ziggo absoluut mogelijk is om vast te stellen dat een call uit India komt met een gespooft nummer. Het is mij een raadsel waarom Ziggo hier niks aan doet!
Enige tijd geleden spoofden ze nog nummers uit de USA en nu nemen ze die moeite niet meer. Maar zodra Ziggo een block zet op gespoofde nummers uit India, schakelen ze wel over naar andere nummers en krijg je een oneindig kat & muisspel. Ik kan mij voorstellen dat Ziggo daar geen zin in heeft.
Daarnaast is Ziggo niet echt een telefonie politie. Hoe cru het ook is: Het is niet de verantwoordelijkheid van Ziggo om iets tegen dit soort criminelen te doen.
 
't Is niet hun taak, maar zij kunnen er wel wat aan doen. Het heeft geen zin om specifieke nummers te blokkeren, het moet generieker. Gespoofte nummers zijn in de software te herkennen (quasi-code: land_herkomst <> land_caller_id) en zouden geblokkeerd kunnen worden.

De rechterlijke macht kan er weinig tegen doen omdat de criminelen aan de andere kant van de aardbol zitten.
 
Gespoofte nummers zijn in de software te herkennen (quasi-code: land_herkomst <> land_caller_id) en zouden geblokkeerd kunnen worden.

.


dan wordt dus iedereen die belt via voipbuster e.d. geblokkeerd ?
 
En uiteraard kun je daar ook met black- en whitelists voor landen+regio's werken :rolleyes:

Waar het mij om gaat is dat de providers te snel zeggen dat je er niks aan kunt doen. Uiteraard kun je er wat aan doen. Aan alles kun je wat doen, gegeven tijd en geld. En daar zal de schoen wel wringen.
 
Maar waarom zou Ziggo dat moeten blokkeren ?
Als iemand uit India naar een nederlands Ziggo nummer wil bellen (bijvoorbeeld een zakenrelatie of familielid die daar op vakantie is) mag je die toch ook niet blokkeren ? Hoe kun je aan het nummer zien of het een 'spammer' is of een 'echte' beller ? Je kunt dus niet een heel land blokkeren.

En weet je zeker dat het een lokaal caller-ID was en niet een landnummer wat toevallig lijkt op het netnummer in jouw regio ? (dus 00xxxyyyyyy waarbij de xxx landnummer is en lijkt op je regio) ?

Trouwens is het volgens mij niet te zien uit welk land de afzender komt tegenwoordig. Als je via een VOIP provider werkt die lokale nummers uitgeeft hoeft de server van de afzender helemaal niet in hetzelfde land te zitten. Het meegestuurde nummer is dan het enige wat iets aangeeft.

Ik denk dat hier niet veel aan te doen is, en vergelijkbaar is met spam. Een whitelist oplossing is dan het enige, maar dat moet je als 'klant' doen, dus bijvoorbeeld een telefoon die alleen belt als het nummer door jou toegelaten is. Dat zou eventueel ook in de 'telefooncentrale' (lees Ziggo) kunnen gebeuren, maar die optie heeft Ziggo (en andere providers) niet. Providers zitten daar over het algemeen ook niet op te wachten omdat ze geld verdienen met inkomende gesprekken.
 
Hier ook net telefoon van een Engels sprekende dame met Hindi accent.
Ze was van Microsoft en het zou gaan over mijn pc. Toen ik zei dat
ze niet meer moest bellen hing ze op.
Ik hoop dat dit de eerste en laatste keer is. Maar zal wel niet.
 
@CeeS: natuurlijk zijn er altijd dat soort overwegingen, waar gehakt wordt vallen nou eenmaal spaanders. Maar eerlijk gezegd zou ik al lang blij zijn met een customizable white- en blacklist in MijnZiggo. Aangezien ik geen telefoontjes verwacht uit India, zou ik met liefst alle calls vanuit India blokkeren. Of alle calls met een caller-ID van >10 cijfers (Nederlands, dus ongeldig).

Maar goed, dat gaat niet gebeuren, zoveel weet ik inmiddels, dus vanavond ga ik Ziggo bellen met het verzoek om mijn AiE-abonnement om te zetten naar internet+tv. We worden toch steeds minder gebeld op de vaste lijn (we bellen er zelf niet mee) en het scheelt weer 3 of 4 euro per maand :rolleyes:
 
@CeeS: natuurlijk zijn er altijd dat soort overwegingen, waar gehakt wordt vallen nou eenmaal spaanders. Maar eerlijk gezegd zou ik al lang blij zijn met een customizable white- en blacklist in MijnZiggo. Aangezien ik geen telefoontjes verwacht uit India, zou ik met liefst alle calls vanuit India blokkeren. Of alle calls met een caller-ID van >10 cijfers (Nederlands, dus ongeldig).

Maar goed, dat gaat niet gebeuren, zoveel weet ik inmiddels, dus vanavond ga ik Ziggo bellen met het verzoek om mijn AiE-abonnement om te zetten naar internet+tv. We worden toch steeds minder gebeld op de vaste lijn (we bellen er zelf niet mee) en het scheelt weer 3 of 4 euro per maand :rolleyes:

Zelf vorig jaar ook gedaan: Bevalt prima ;-)
 
Maar goed, dat gaat niet gebeuren, zoveel weet ik inmiddels, dus vanavond ga ik Ziggo bellen met het verzoek om mijn AiE-abonnement om te zetten naar internet+tv. We worden toch steeds minder gebeld op de vaste lijn (we bellen er zelf niet mee) en het scheelt weer 3 of 4 euro per maand :rolleyes:

Ga je je mobiele abonnement straks ook opzeggen als je door zo'n spammer gebeld wordt ? Of kun je daar wel whitelists e.d. aanmaken ?? :frons:

(Geef je groot gelijk dat je vaste telefoon opzegt als je het niet gebruikt, maar als reden opgeven dat je gebeld wordt is bij je mobiele abbo natuurlijk niet anders)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan