• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Consumentenbond 2007-10-11 : Boycot Vista

  • Onderwerp starter Onderwerp starter MasterByte
  • Startdatum Startdatum
M

MasterByte

Uit De TELEGRAAF van vannacht.

Consumentenbond: Boycot Windows Vista

AMSTERDAM - De Consumentenbond roept consumenten op bij de aanschaf van een nieuwe computer expliciet te vragen om het besturingssysteem Windows XP. Nieuwe pc's worden standaard voorzien van de opvolger van XP, Windows Vista, maar dat systeem levert veel klachten op.

Ook vraagt de organisatie aan winkeliers om klanten die problemen hebben met Vista als gratis service Windows XP aan te bieden.

Tot deze oproepen heeft de Consumentenbond donderdag besloten na een gesprek met Microsoft over de problemen met Vista.

Nadat het nieuwste besturingssysteem van Microsoft erg slecht uit een onderzoek van de consumentenorganisatie naar voren kwam, stelde de bond een meldpunt in voor klachten over Vista. In ruim een maand tijd kwamen 5000 klachten binnen van gebruikers over het functioneren van het systeem.

„Het product heeft heel veel kinderziektes, het is gewoon niet af”, aldus een woordvoerder van de bond. Zo zouden printers en andere hardware niet meer werken in combinatie met Vista, lopen computers geregeld vast en werken de apparaten heel traag.

Donderdag voerde de bond een gesprek met Microsoft Nederland over de klachten. De organisatie stelde Microsoft voor klanten die problemen hebben met het product als alternatief Windows XP aan te bieden, maar dat weigerde de gesprekspartner. „En dat terwijl ze zakelijke klanten wel XP aanbieden bij problemen”, aldus de woordvoerder van de bond.

Microsoft was donderdagavond onbereikbaar voor commentaar.

Directe link:

https://www.telegraaf.nl/digitaal/72762801/Consumentenbond:_Boycot_Windows_Vista.html?p=10,1

Lees tevens de reacties die er onder staan...
 
Dit gaat weer nergens over.
Vista is juist een heel goed product waar veel mensen aan moeten wennen. Toen vista net uit was waren er veel problemen omtrend het werken van software en drivers maar die zijn er amper nog want voor bijna elk product zijn wel drivers te vinden Als die er niet zijn dan maakt de fabrikant deze niet want microsoft is niet de leverancier van drivers.

En omdat er veel klachten zijn moeten mensen vista maar niet gebruiken :S vaag hoor van de consumentenbond. Vista werkt bij mij en zo nog 6 andere in me familie goed. Als je het maar goed insteld en als je maar de juiste drivers + software download is er niks aan de hand.

En dat vista een zwaar besturings systeem is is ook niet een wonder want het ziet er grafiesch vele malen beter uit dan windows xp. Ook is de beveiliging optimaal voor de thuis gebruiker.

Dat je er de computer voor moet hebben klopt maar als er vandaag een spelletje uit komt of je gaat video`s bewerken heb je hier ook een goeie computer voor nodig.

Zolang mensen maar volhouden dat vista niet goed is dan komen dit soort verhalen vanzelf in de wereld.
 
Typisch de consumentenbond.
Ze bedoelen het goed, ze doen een onderzoek en trekken vervolgens de verkeerde conclusies en geven de verkeerde adviezen.

Ze hoeven maar een paar goede adviezen te geven:
  • Vista is nog redelijk nieuw en u kunt een paar zaken tegen komen die voor verbetering vatbaar zijn.
    Zelfs voor XP worden nog iedere maand verbeteringen (pathes, updates) uitgebracht
  • Installeer Vista niet op oude (niet Vista ready) computers. Dat is vragen om problemen.
  • Houd er rekening mee dat bepaalde programma's en hardware nog niet (goed) met Vista werken.
    Zijn die voor u belangrijk, dan kunt u waarschijnlijk beter even wachten met de aanschaf van Vista totdat die programma's voor Vista geschikt zijn en er nieuwe drivers zijn voor de hardware.
    Soms komen beide niet en zult u moeten overgaan tot de aanschaf van nieuwe programma's en hardware.
 
Draai zelf op een non vista ready (uli chip) pc maar heb totaal geen problemen ermee. Vooral met sp1 is er een hoop gefixt minder hdd activiteit, betere performance in games en windows zelf, wifi bug opgelost enz enz.
 
Ik ben al heel lang niet meer lid van de Consumentenbond, omdat ik constateerde dat ze daar alleen maar verstand hebben van afwasborsteltjes e.d. Andere onderzoeken lopen, heb ik meerdere keren ervaren, meer dan eens hopeloos achter.
Ervaringen vragen bij familie, vrienden of kennissen is doorgaans veel effectiever.

Wat betreft Windows, tot nu toe (en dat is al heel lang) heb ik alle nieuwe versies nog ervaren als een verbetering. Ik heb met welke versie dan ook (Windows 3.11, -95, -ME, XP) alsmede het pre-windows tijdperk zoals DOS 3.0, -4.0 etc. letterlijk nog nooit problemen gehad. Ik wacht altijd met een nieuwe versie met de aanschaf van een nieuwe PC, heb daardoor nog XP, maar diverse bekenden van me hebben alleen maar lof voor Vista in vergelijking met voorgaande versies van Windows. Alle scheldpartijen op Microsoft heb ik dan ook altijd naast me neergelegd en leg ik nog steeds naast me neer.

Ik ben geen gamer, dat moet ik er eerlijkheidshalve wel bij zeggen. Dit leidt me dan ook tot het vermoeden dat de meeste problemen uiteindelijk voortkomen uit slecht geprogrammeerde spelletjes.
 
Geen problemen met compatibiliteit enzo. Alleen in het begin van Vista was het lang wachten op HP Officejet-drivers maar dat was toch echt de firma HP die hieraan debet was.
Enig nadeel tot nu toe is het vele harddisk geknor vanwege (verborgen) processen als indexering en defender. Overigens kun je die ook uit zetten, maar dat is weer niets voor een leek.

In al die jaren dat ik met verschillende versies van Windows werk is het mij opgevallen dat er wel veel slecht geschreven software van derden op de markt is. Als ik nog aan al die bluescreens in W95 denk ga ik met terugwerkende kracht weer vloeken :-\
 
Stoera zei:
Geen problemen met compatibiliteit enzo. Alleen in het begin van Vista was het lang wachten op HP Officejet-drivers maar dat was toch echt de firma HP die hieraan debet was.
Enig nadeel tot nu toe is het vele harddisk geknor vanwege (verborgen) processen als indexering en defender. Overigens kun je die ook uit zetten, maar dat is weer niets voor een leek.

In al die jaren dat ik met verschillende versies van Windows werk is het mij opgevallen dat er wel veel slecht geschreven software van derden op de markt is. Als ik nog aan al die bluescreens in W95 denk ga ik met terugwerkende kracht weer vloeken :-\

Toen ik overging van 98/ME enz. naar XP waren er eigenlijk de zelfde problemen als nu.
Zelfs de overstap van 95 naar 98 was al problematisch.
Voordat alle drivers aangepast zijn duurt het wel een paar maanden.

Ik hobbel dan ook altijd ruim achter de meute aan en draai zo lang mogelijk door op m'n oude systeem.
Pas als het echt een probleem gaat geven in verband met nieuw uitgekomen software die alleen maar op de nieuwe systemen werkt en ik dat toch wel heel graag zo willen draaien, dán pas stap ik over.

In de regel is dat moment pas aangebroken als 't nieuwe al weer oud begint te worden en alle problemen met drivers en andere kinderziektes er door de klachten van de eerste gebruikers uitgehaald zijn.

Voorlopig kan ik dus nog wel een paar maandjes op XP blijven draaien.
 
De consumentenbond is gewoon weer bezig om leden te winnen, Wil je namelijk op hun website het hele verhaal lezen moet je eerst lid worden. :o. Over Windows Vista dat ik zelf vanaf Feb jl op mijn computer heb werkt hier perfect! Snel en betrouwbaar en met veel meer optie's dan in XP. Draai Vista Premium nl en in het begin was het even lastig om de juiste drivers te vinden en de webcam kreeg die nooit en moest vervangen worden. Verder Zeer tevreden en de consumenten bond zaait paniek omdat microsoft niet op hun wensen ( gratis terug naar XP ) ingaat.
Update Ik vond juist deze website voor als je toch een probleem hebt, Microsoft heeft die pas geopend

https://www.microsoft.com/netherlands/windows/windowsvistaservice/
 
Consumentenbond 2007-10-11 : Boycot domme Ix86 platform users, get a settopbox!

Ik heb het te doen met de consumentenbond. Op zo'n treurige manier bekendheid maken, terwijl hun leden de veroorzaker zelf zijn.(gevalletjes RTFM)
I Love Linux, that's for shure, maar heb toevallig ook 1 Vista servertje hier.(echter wel tot aan eind garantieperiode van 1 jaar).
Te vaak zijn de Vista problemen door onkunde van de user bewerkstelligd. Vaak configuratie/installatie gerelateerd.(bv verkeerde instellingen of allerlei foute ad/spy/backdoor software die in commercieel aantrekkelijke programma's zitten in combinatie met een windows api 32/64 administrator user).

Men zecht niet voor niks bij local machines(non terminals) de user maakt of kraakt z'n OS.

Waarom boycotten? Je hoeft er toch niet voor te kiezen? Als je een simpel ding wilt, neem je geen Ix86 platform(gebouwd tgv hardware variabelen), maar gebruik je een internet mail/browse/play tv settopbox. Heeft maar 1 knop, de powerknop.

p.s. ik doe wel mee aan boycot in de zin van M$ marketings strategie (tgv monopolypositie behouden).:P
Ik ondervind er n.l. dagelijks hinder van (bv ik openoffice, school/werk M$office die natuurlijk geen open document standaard ondersteund, terwijl elke andere texteditor het wel doet. (ook bij presentatie/worksheets/audio/video). Zie: relatiteit since 1996. En dan te bedenken dat men niet eens beseft dat het M$ is die bepaald of jij een van deze media kan gebruiken(bv in de toekomst nieuwe versie die bv incompatible is met je hedendaagse versie, hebben we al zo vaak gezien in verleden, dat geneuzel heb je dus niet bij open-standaarden, die kan je over 100 jaar nog zien/lezen/horen.
 
Terug
Bovenaan