• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

connection reset - DCHP wisselende lease-time (Duration)

  • Onderwerp starter Onderwerp starter hartlijn
  • Startdatum Startdatum
H

hartlijn

los van de droevenis rondom het knijpen van traffic (traan wegpinkend) valt me sinds enkele dagen op dat mijn verbinding met het internet om de haverklap gereset wordt.

Erg vervelend als je via VPN met je werk bent verbonden (de sessie wordt dan bruut afgebroken).
op het moment dat ik de verbinding verlies log ik snel in op de router en zie dan inderdaad dat er geen IP beschikbaar is en na ff wachten komt die weer online.

Wat me ook opvalt is een zeer lage Duration (lease-time) van maar liefst 1 uur (geen wonder dus dat ik zo vaak connectie verlies). Vanochtend stond die nog op 3 dagen! Maar die heeft ie blijkbaar niet volgemaakt ;-)

Heeft iemand hier ervaring mee en advies hoe te voorkomen?

Geen idee of dit ermee te maken heeft, maar de laatste keer dat mn verbinding wegviel zag ik dit in de Event-log:

Wed Aug 19 11:12:43 2009 Notice (6) TLV-11 - unrecognized OID
Wed Aug 19 11:12:41 2009 Critical (3) DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response.
Wed Aug 19 11:12:23 2009 Critical (3) Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Un...
Wed Aug 19 11:11:50 2009 Critical (3) Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - ...
 
hartlijn zei:
Wat me ook opvalt is een zeer lage Duration (lease-time) van maar liefst 1 uur (geen wonder dus dat ik zo vaak connectie verlies).
Ho, stop! Volgens de RFC dient een DHCP-client de DHCP-lease op de helft van de leasetijd (in dit geval 30 minuten) te renewen!
 
sylvester(rr) zei:
Ho, stop! Volgens de RFC dient een DHCP-client de DHCP-lease op de helft van de leasetijd (in dit geval 30 minuten) te renewen!
ok..dan valt mn connectie niet eens per uur, maar eens per half uur weg. neemt het probleem niet weg. Integendeel.
 
hartlijn zei:
ok..dan valt mn connectie niet eens per uur, maar eens per half uur weg. neemt het probleem niet weg. Integendeel.
Verdiep je nou eens in de materie voordat je conclusies gaat trekken die nergens op slaan...

Uit het stukje van de eventlog die je hebt toegevoegd leid ik af dat je modem op dat moment is gereboot. Dat kan allerlei oorzaken hebben (van onderhoud tot een storing).
 
als ik er verstand van had, had ik hier niet om hulp gevraagd... ;-)

mijn verbinding knalt er om de haverklap uit en ik heb geprobeerd relevante info te verzamelen voor zover ik dat kan en ik vermoed dat het er iets mee te maken heeft.

Is er iemand die uit de Eventlog meldingen kan afleiden dat er iets speciaals gebeurd is?
 
Uit de log valt niets speciaals uit te halen.
Kijk eens naar de signaalwaarden van je modem.

Kijk eens in: Het Arris TM402B/TM502B-kabelmodem.
Dat gaat wel over een ander modem, maar de delen over modemlogs en signaalwaarden zijn gewoon bruikbaar.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Niet helemaal waar, aan deze log is te zien dat het modem zélf daadwerkelijk offline is geweest, nog los van de dhcp-lease tijden.
 
Dat klopt, maar wat ik eigenlijk bedoelde is dat er geen oorzaak voor de uitval uit te halen was.
Sorry voor mijn onduidelijkheid en bedankt voor de aanvulling.
 
dank voor jullie hulp.

als ik het Arris topic lees, heb ik volgens mij geen rare signaalwaardes op mijn Thomson TWG850-4U:

Downstream
QAM256
Signal to Noise ration = 38,2 dB
Downstream Power = 1,0 dBmV

Upstream
QAM8 / QPSK (deze wisselen af)
Upstream Power = 50,2 dBmV

T4-timeout betekent dat het modem offline moet gaan en dus de verbinding verliest (goed topic die arris ;-)

Als bovenstaande geen rare dingen laat zien; zijn deze twee eventregels reden tot zorg?

Index Time Level Event ID Description
2 2009.08.20 10:18:01 4 4000951501 Provisioning Complete - Warnings
1 2009.08.20 10:18:01 3 4000950905 Configuration File Error - Bad Parameter


dank voor meedenken.
 
Terug
Bovenaan