RobW1947
Forum Gebruiker
- Berichten
- 33
- Internet
- Ziggo
- Digitale TV
- Ziggo
Ik heb een Asus USB-AC51 dongle om op deze manier mijn (gedateerde) laptop te verbinden met 5GHz routers.
Deze laptop gebruik ik voornamelijk als ik bijv bij buren een netwerk moet opzetten, met name na ontvangst van een Connect box ter vervanging van bijv een TC7200U.
Zo ook weer gisteren bij buren.
Met de dongle kan ik prima een signaaltest uitvoeren mbv het programma Acrylic_Wifi_Home.
Hiervoor is dus nog geen verbinding met de router nodig.
Wel als ik een speedtest wil uitvoeren.
Tot mijn verbazing mislukte de connect tussen laptop en de Connect box op de 5GHz band bij de buren.
Ook thuis bleek dit het geval.
Dus gisteren naar een andere buur met een KPN router.
Hier lukte de connect wel.
Vanmorgen mijn oude TC7200U van de plank gehaald en ingesteld op de 5GHz band.
Ook met deze router probleemloos een connect te maken.
Conclusie (voorlopig), het probleem wordt veroorzaakt door de Ziggo Connect box.
Nu las ik ook, dat deze Connect box in augustus een upgrade heeft gekregen ivm het kunnen gebruiken van de Wifi Pods van Ziggo.
Ik vermoed, dat in de router het "Mesh" protocol is toegevoegd.
Kan dit de reden zijn, dat de connect met mijn Asus daardoor mislukt?
Door mij niet onderzocht, maar tijdens het opbouwen van een verbinding vinden er checks plaats.
Kennelijk leidt zo'n check bij de Connect box tot de melding "geen verbinding mogelijk" terwijl bij de andere routers er wel een verbinding tot stand wordt gebracht.
Deze laptop gebruik ik voornamelijk als ik bijv bij buren een netwerk moet opzetten, met name na ontvangst van een Connect box ter vervanging van bijv een TC7200U.
Zo ook weer gisteren bij buren.
Met de dongle kan ik prima een signaaltest uitvoeren mbv het programma Acrylic_Wifi_Home.
Hiervoor is dus nog geen verbinding met de router nodig.
Wel als ik een speedtest wil uitvoeren.
Tot mijn verbazing mislukte de connect tussen laptop en de Connect box op de 5GHz band bij de buren.
Ook thuis bleek dit het geval.
Dus gisteren naar een andere buur met een KPN router.
Hier lukte de connect wel.
Vanmorgen mijn oude TC7200U van de plank gehaald en ingesteld op de 5GHz band.
Ook met deze router probleemloos een connect te maken.
Conclusie (voorlopig), het probleem wordt veroorzaakt door de Ziggo Connect box.
Nu las ik ook, dat deze Connect box in augustus een upgrade heeft gekregen ivm het kunnen gebruiken van de Wifi Pods van Ziggo.
Ik vermoed, dat in de router het "Mesh" protocol is toegevoegd.
Kan dit de reden zijn, dat de connect met mijn Asus daardoor mislukt?
Door mij niet onderzocht, maar tijdens het opbouwen van een verbinding vinden er checks plaats.
Kennelijk leidt zo'n check bij de Connect box tot de melding "geen verbinding mogelijk" terwijl bij de andere routers er wel een verbinding tot stand wordt gebracht.