Connect Box : Verbinden op 5GHz lukt NIET met een Asus dongle

RobW1947

Forum Gebruiker
Berichten
33
Internet
  1. Ziggo
Digitale TV
  1. Ziggo
Ik heb een Asus USB-AC51 dongle om op deze manier mijn (gedateerde) laptop te verbinden met 5GHz routers.
Deze laptop gebruik ik voornamelijk als ik bijv bij buren een netwerk moet opzetten, met name na ontvangst van een Connect box ter vervanging van bijv een TC7200U.
Zo ook weer gisteren bij buren.
Met de dongle kan ik prima een signaaltest uitvoeren mbv het programma Acrylic_Wifi_Home.
Hiervoor is dus nog geen verbinding met de router nodig.
Wel als ik een speedtest wil uitvoeren.
Tot mijn verbazing mislukte de connect tussen laptop en de Connect box op de 5GHz band bij de buren.
Ook thuis bleek dit het geval.
Dus gisteren naar een andere buur met een KPN router.
Hier lukte de connect wel.
Vanmorgen mijn oude TC7200U van de plank gehaald en ingesteld op de 5GHz band.
Ook met deze router probleemloos een connect te maken.
Conclusie (voorlopig), het probleem wordt veroorzaakt door de Ziggo Connect box.
Nu las ik ook, dat deze Connect box in augustus een upgrade heeft gekregen ivm het kunnen gebruiken van de Wifi Pods van Ziggo.
Ik vermoed, dat in de router het "Mesh" protocol is toegevoegd.
Kan dit de reden zijn, dat de connect met mijn Asus daardoor mislukt?
Door mij niet onderzocht, maar tijdens het opbouwen van een verbinding vinden er checks plaats.
Kennelijk leidt zo'n check bij de Connect box tot de melding "geen verbinding mogelijk" terwijl bij de andere routers er wel een verbinding tot stand wordt gebracht.
 
"Ziggo Smart wifi" zal wel de oorzaak zijn. Dat staat tegenwoordig standaard aan. Log de volgende keer eens in op het modem en zet "Smart wifi" eerst uit, misschien lukt het dan wel.
 
Of overstappen naar de USB-AC53 Nano, al meer dan 10 in/extern in gebruik, waanzinnige wifi.
 
kan je 2 aparte netwerken maken door iedere band een eigen naam te geven zet er een 5 achter of voor of elders in de naam om deze te onderscheiden van het andere wifi netwerk
 
De scheiding van 2,4GHz en 5GHz band heb ik zowel bij mij als bij mijn buren vrijwel direct doorgevoerd door inderdaad bij de 5GHz SSID achter de naam een 5 toe te voegen.
Ook Ziggo Smart Wifi uitgeschakeld om zo zelf mijn kanalen te kunnen kiezen op basis van een uitgevoerde survey met mijn laptop.
En zoals al geschreven, het lijkt erop, dat alleen de Asus dongle geen connect wil maken met de Ziggo Connect box, dus wel mijn iPads en bij de buren hun Samsung tablet en een Smartphone.
En om nu de AC51 in te ruilen voor een AC53 om incidenteel wel een connect te kunnen maken?
Ik heb de AC51 in principe gekocht om surveys te kunnen uitvoeren en dat gaat prima.

Ik had gehoopt op een uitleg welke checks gedaan worden als een verbinding tussen dongle en router tot stand moet worden gebracht.
Want nogmaals, voor mij blijft het merkwaardig, dat de verbinding wel tot stand komt met andere routers.

Bedankt voor de tips.
 
Misschien helpt het om ipv6 aan te vinken in de adapter opties. Of juist te ontvinken, probeer wat.
Ander kanaal kan je ook nog proberen. Standaard staat een modem op auto dacht ik.

Ik las ook dat het aan de driver kan liggen, hoewel ik dat bij jou betwijfel omdat het bij je andere modem wel lukt.

Je zou de driver kunnen verwijderen en dan de juiste kiezen: https://www.asus.com/Networking-IoT-Servers/Adapters/All-series/USBAC51/HelpDesk_Download/
 
Laatst bewerkt:
Met de recente firmware's in de Connectboxen weet ik het niet maar kun je ook een log vinden?
Mogelijk staat daar waarom de "connection denied" is. Of andere helpvolle info.
 
Terug
Bovenaan