• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Cisco modem en BDA-01 opdrukversterker [opgelost]

Berichten
1.093
Internet
  1. KPN
Digitale TV
  1. KPN
Ik zit even met een raadsel en ik wil die graag aan jullie voorleggen.

Om teveel splitters te voorkomen en toch ook televisie boven te hebben heb ik sinds kort een BDA-01 opdrukversterker. Deze werkt over het algemeen goed en op 28 januari heb ik dan ook mijn signaal waardes hier op het forum gepost met de onderstaande waardes:

Model: Cisco EPC3212
Vendor: Cisco
Hardware Revision: 1.0

Bootloader Revision: 2.3.0_R1
Current Software Revision: EPC3212-ESIP-12-v302r125532-111109c_upc-TEST
Firmware Name: e3200-ESIP-12-v302r125532-111109c_upc-TEST.bin
Firmware Build Time: Nov 9 11:06:12 2011
Cable Modem Status: Operational
Wireless Network:

--------------------------------------------------------------------------------

Downstream Channels
Power Level: Signal to Noise Ratio:
Channel 1: 7.6 dBmV 38.2 dB
Channel 2: 7.4 dBmV 37.9 dB
Channel 3: 7.1 dBmV 38.0 dB
Channel 4: 7.0 dBmV 37.8 dB
Channel 5: 8.0 dBmV 36.1 dB
Channel 6: 8.4 dBmV 36.5 dB
Channel 7: 0.0 dBmV 0.0 dB
Channel 8: 0.0 dBmV 0.0 dB


--------------------------------------------------------------------------------

Upstream Channels
Power Level:
Channel 1: 42.9 dBmV
Channel 2: 0.0 dBmV
Channel 3: 0.0 dBmV
Channel 4: 0.0 dBmV

Echter heb ik de afgelopen weken steeds meer last van internet uitval en gehalveerde snelheden maar ook vooral uitval op het moment dat ik een maximale internet snelheid behaal. Ook heb ik sinds enkele weken last van een veel slechtere ontvangst op digitale tv.

Afgelopen week is er dan ook een UPC monteur langs geweest en heeft alle kabels binnenshuis gecontrolleerd en deze bleken allemaal goed te zijn. De monteur gaf wel de opmerking dat het niet goed is de BDA-01 opdrukversterker te gebruiken en gaf aan dat de bovenstaande signaal waardes te hard zijn.
Dit werd ook bevestigd toen de monteur contact opnam met UPC zelf.

Hij heeft dan nu ook achter de BDA-01 opdrukversterker een extra splitter geplaatst om de modem te laten temperen.

Situatie nu:

AOP
- BDA-01 opdrukversterker
-- Radio
-- TV
-- modem kabel - splitter - modem kabel - modem

Nu is mijn vraag op de BDA-01 opdrukversterker is het toch zo dat juist de aansluiting van de modem niet versterkt word maar alleen de radio en tv aansluiting?

Uiteindelijk met tussenkomst van een extra splitter zijn dit de signaal waardes geworden:

Power Level: Signal to Noise Ratio:
Channel 1: 3.5 dBmV 38.2 dB
Channel 2: 3.4 dBmV 37.9 dB
Channel 3: 3.1 dBmV 38.0 dB
Channel 4: 2.9 dBmV 37.9 dB
Channel 5: 3.8 dBmV 36.9 dB
Channel 6: 4.2 dBmV 37.3 dB
Channel 7: 0.0 dBmV 0.0 dB
Channel 8: 0.0 dBmV 0.0 dB


--------------------------------------------------------------------------------

Upstream Channels
Power Level:
Channel 1: 47.4 dBmV
Channel 2: 0.0 dBmV
Channel 3: 0.0 dBmV
Channel 4: 0.0 dBmV

Het punt is nu dat het probleem niet is opgelost en ik nog steeds last heb van internet uitval en of zeer slechte internet snelheden, maar ook de signaal waardes op mijn digitale ontvanger zijn zeer slecht te noemen met niet meer dan 62% signaal sterkte. Uiteraard heb ik ook alles getest zonder BDA-01 opdrukversterker maar ook dat gaf geen oplossing.

Nu is mijn vraag klopt het dat je tussen de modem en de BDA-01 opdrukversterker altijd een extra splitter dient te plaatsen omdat anders deze te hard uit stuurt?
 
Re: Cisco modem en BDA-01 opdrukversterker

Het ligt er een beetje aan.
Het kan zijn dat je signaal in het verleden bv te laag was om zonder verlies te splitten naar bv meerdere tv's.
Maar ik merk dat op sommige plaatsen het signaal buiten verhoogd is. Kreeg je voorheen bv 66-67 dB binnen op je contactdoos, dan is een versterker geen probleem. Maar als je nu bv 75-76 binnen zou krijgen, dan gaat een versterker problemen opleveren.

Ik ben laatst ook bij iemand geweest waar een versterker eigenlijk niet langer haalbaar was omdat het signaal in de straat flink was opgeschroefd.


Edit: overigens versterkt de opdrukversterker alle uitgangen 4 dB, dus ook die van het modem. Tenzij dat in nieuwere versies is aangepast.
 
Re: Cisco modem en BDA-01 opdrukversterker

Signaal is zonder splitter gewoon goed hoor ! :)
Kan geen kwaad !

Als het rond de 15 a 16 zit mag je gaan bellen met UPC, dan is het erg hoog!
Lijkt mij duidelijk dat er buitenhuis iets niet goed is.
 
Re: Cisco modem en BDA-01 opdrukversterker

Mabili zei:
Het punt is nu dat het probleem niet is opgelost en ik nog steeds last heb van internet uitval en of zeer slechte internet snelheden, maar ook de signaal waardes op mijn digitale ontvanger zijn zeer slecht te noemen met niet meer dan 62% signaal sterkte. Uiteraard heb ik ook alles getest zonder BDA-01 opdrukversterker maar ook dat gaf geen oplossing.

62% is ok. DIt zegt UPC er over:

Wat als de signaalkwaliteit van de mediabox niet 100% is?

De signaalsterkte, zoals die te zien is tijdens de installatie, hoort rond de 50% te zitten*. De signaalkwaliteit, die onder signaalsterkte staat, hoort op 100% te staan.

* Dit is niet het geval bij de mediabox van het type DC621KU. Daarbij staat de signaalsterkte op 100%.


Dus tenzij je nog een hele oude zilveren mediabox hebt zonder opname, kun je uitgaan van 50%. Zolang de kwaliteit maar op 100% staat.

Maar wat doet je modem als je uitval hebt? reset? of branden er wel lampjes?

Ik heb zelf ook af en toe onverklaarbare problemen op mijn 3925 waarbij de snelheid naar 1 Mb terugvalt. Maar in veilige mode lukt het dan weer wel en na een reset van mijn tcp stack gaat het ook weer beter.
 
Re: Cisco modem en BDA-01 opdrukversterker

MontyNick zei:
Het ligt er een beetje aan.
Het kan zijn dat je signaal in het verleden bv te laag was om zonder verlies te splitten naar bv meerdere tv's.
Maar ik merk dat op sommige plaatsen het signaal buiten verhoogd is. Kreeg je voorheen bv 66-67 dB binnen op je contactdoos, dan is een versterker geen probleem. Maar als je nu bv 75-76 binnen zou krijgen, dan gaat een versterker problemen opleveren.

Ik ben laatst ook bij iemand geweest waar een versterker eigenlijk niet langer haalbaar was omdat het signaal in de straat flink was opgeschroefd.


Edit: overigens versterkt de opdrukversterker alle uitgangen 4 dB, dus ook die van het modem. Tenzij dat in nieuwere versies is aangepast.

De modem krijgt hoe de monteur het kon aflezen vanuit de AOP 78db binnen...
Maar de splitter is geplaatst omdat de modem nogal hard naar buiten gaat.

Het punt is wel dat ik voor deze zelfde klachten op advies van een andere monteur die al in januari is geweest ,
de opdrukversterker bij UPC heb gekocht om optimale signaal te behouden en de aantal splitters voor tv terug te dringen...

Ik heb daarna nog contact gehad met de webcare teamlid Jordy_upc
Hij gaf aan dat de waardes van de modem na het plaatsen van de opdrukversterker heel goed zijn..
Ik vind het dus ondertussen heel verwarrend en onduidelijk worden.

Ondertussen wel even de handleiding van de opdrukversterker erbij gepakt.
In de handleiding staat dat alle uitgangen 4 db versterkt worden,
behalve de modem die krijgt 0db versterkt.

Maar toch is er (zie onderstaande waardes zonder splitter) verschil in waardes..
Waar de splitter 4db extra dempte, blijven de problemen die ik heb nog steeds aanwezig. :(

De modem heeft nu dus zonder splitter de volgende waardes:

Channel 1: 8.0 dBmV 38.4 dB
Channel 2: 7.9 dBmV 37.8 dB
Channel 3: 7.6 dBmV 38.2 dB
Channel 4: 7.4 dBmV 37.8 dB
Channel 5: 8.5 dBmV 36.8 dB
Channel 6: 8.8 dBmV 37.0 dB
Channel 7: 0.0 dBmV 0.0 dB
Channel 8: 0.0 dBmV 0.0 dB


--------------------------------------------------------------------------------

Upstream Channels
Power Level:
Channel 1: 43.2 dBmV
Channel 2: 0.0 dBmV
Channel 3: 0.0 dBmV
Channel 4: 0.0 dBmV

Met of zonder de splitter behaal ik op dit moment de volgende download snelheid;
>:(
met de upload snelheid heb ik eigen nooit problemen:
 
Re: Cisco modem en BDA-01 opdrukversterker

Dave670 zei:
Signaal is zonder splitter gewoon goed hoor ! :)
Kan geen kwaad !

Als het rond de 15 a 16 zit mag je gaan bellen met UPC, dan is het erg hoog!
Lijkt mij duidelijk dat er buitenhuis iets niet goed is.

Helemaal juist. Met of zonder de splitter is het signaal gewoon prima. Ik heb er zelf ook wel een splitter tussen gezet destijds, maar in feite is het niet nodig.
 
Re: Cisco modem en BDA-01 opdrukversterker

jtech zei:
Helemaal juist. Met of zonder de splitter is het signaal gewoon prima. Ik heb er zelf ook wel een splitter tussen gezet destijds, maar in feite is het niet nodig.

Bedankt allemaal. :)
Ik laat de splitter er nu ook gewoon tussen uit,
en zal het probleem die ik ondervind nogmaals bij Jordy neerleggen.
 
Re: Cisco modem en BDA-01 opdrukversterker

78 dB is inderdaad veel te veel om nog een versterker aan te hangen. Dan krijg je meer dan 80dB uit en daar wordt zelfs je mediabox niet blij van.
Wat je modem betreft gaat het dubbel he. splitter dempt 4 dB en versterker versterkt 4 dB dus zou je 8 dB meer hebben.
Overigens staat ook op Digiproof dat alle uitgangen versterkt worden.
BDA heeft nl geen specifieke modem uitgang. Alleen TV/DATA, voorzien van ofwel een IEC connector of een F- connector. Die wordt dan wel versterkt.
Welke kabellengte kunt u gebruiken?

Iedere uitgang van de versterker biedt een 4 dB versterking. U kunt op iedere Data/TV uitgang en
de uitgang voor het kabelmodem een kabellengte monteren tot circa 15 meter.

Je kunt dat ook lezen op https://www.digiproof.nl/bda01

Nogmaals, het signaal in januari kan veel lager geweest zijn. Het lijkt er op dat UPC in sommige gebieden het signaal flink heeft opgeschroefd sinds de 256 QAM, waardoor je nu geen versterker nodig hebt.
 
Re: Cisco modem en BDA-01 opdrukversterker

Volgens mij kan je beter zonder de bda-01 werken en gewoon vanaf de aop splitten voor je meerdere tv's.
Ik zit lager met mijn waardes en toen ik er meerdere tv's analoog aanhing werd het beeld zeer wazig.
Mijn signaal waarde zat tussen 32 en 33 dB voor het modemcht voor mij uitkomst en ik ging naar bijna 35 dB. Nog steeds niet zo hoog als bij jou. De 3 tv's hebben nu goed analoog signaal en de mediabox heeft er ook geen last van.

Bij mij werkt de bda-01 dus prima. Bij jou word het wellicht allemaal teveel.
 
Re: Cisco modem en BDA-01 opdrukversterker

MontyNick zei:
Wat je modem betreft gaat het dubbel he. splitter dempt 4 dB en versterker versterkt 4 dB dus zou je 8 dB meer hebben.

dit klopt niet, versterker zorgt voor plus vier dB (versterking), en splitter zorgt juist voor min vier dB (demping), is samen totaal precies nul dB oftewel weer neutraal t.o.v. het AOP
 
Terug
Bovenaan