• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Cisco EPC3212 modem - Traag internet

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Zulake
  • Startdatum Startdatum
Z

Zulake

Hallo mensen,

Ik weet dat er al een topic is hierover, maar die is naar mijn idee vrij oud.
Onlangs heb ik mijn UPC abonnement (Fiberpower 60) uitgebreid met Onbeperkt telefonie + EU. Ik had dus een Cisco EPC3000 modem, welke uiteraard geen telefonie had. Heb dit aangegeven en ik zou een nieuwe modem krijgen die dat wel kon. Nou heb ik dus inderdaad een nieuwe modem ontvangen, en wel de Cisco EPC3212.

Helaas is het vrij jammer dat met deze modem mijn snelheid met ruim 50% is gekelderd. Tevens herstartte de modem om de 15 minuten gedurende een paar uur, hoewel dat nu wel meevalt.

Speedtest geeft vrolijk aan dat ik de volle 60 haal (Hoewel de upload zeker een hele megabit mist):

777759377.png


Hierbij moet ik wel zeggen dat Speedtest soms ook vrolijk 20-30 mbit aangeeft in plaats van 60.

Echter, als ik ga downloaden van bijvoorbeeld de nieuwsgroepen (Ik gebruik PowerNews, en deze haalde vrijwel altijd de volle mep op de vorige modem), dan zal de snelheid rond de 4-5 megabyte zitten, terwijl dit toch zeker 7 moet halen. Overigens valt mij ook op dat de snelheid schommelt als een malloot, het ene moment gaat hij dus 4, dan weer 1.3, dan weer 2.6 en dan weer 3.8 en ga zo maar door.

Tevens, wanneer ik download kan ik amper meer surfen op websites of een spelletje spelen online.
Sites doen er redelijk lang over om te laden, en in een spel als bijvoorbeeld Call of Duty of World of Warcraft krijg ik een absurd hoge ping/latency inclusief de bijbehorende lag. Dit was nooit het geval met de Cisco EPC3000, daarmee kon ik prima op 7 megabyte vanaf de nieuwsgroepen downloaden en tevens een spelletje spelen met een lage latency/ping.

Ik heb al een beetje zitten Googelen en tevens op dit forum rondgezocht naar dit probleem, en volgens mij ben ik niet de enigste. Ik heb dit probleem tevens al aangekaart bij UPC, en ik mag a.s. woensdag (14 april) een monteur ontvangen.

Nou heb ik uiteraard zelf ook al het 1 en ander geprobeerd.
Hier is een screenshot van de waardes van mijn modem, wellicht dat die foutief zijn waardoor het snelheidsverlies optreed?

Klik hier voor het plaatje.

Qua kabels heb ik zowel de kabels + splitter van de oude als de nieuwe modem geprobeerd, zonder merkbaar verschil. Deze zouden dus goed moeten zijn.

Iemand die mij wellicht zou kunnen helpen op de 1 of andere manier? Ervaringen zijn ook welkom.
Het zou fijn zijn als ik de monteur zou kunnen afbellen, scheelt weer wat gedoe. ;)
 
Hallo,

Jou signaal staat in de - .
Maar dit maakt niet zoveel verschil. (mag dacht ik tussen de -10 en de +10 zitten)
Verder is je upstream power ook netjes. (zodra je tegen de 56 a 57 zit word het rommelig)

Je gebruikt echt alleen het modem?
Geen router?

De Upload / snelheid is overigens een bekend probleem bij de EPC3212.
Heb je toevallig niet net een nieuwe virusscanner?
 
davy16 zei:
Hallo,

Jou signaal staat in de - .
Maar dit maakt niet zoveel verschil. (mag dacht ik tussen de -10 en de +10 zitten)
Verder is je upstream power ook netjes. (zodra je tegen de 56 a 57 zit word het rommelig)

Je gebruikt echt alleen het modem?
Geen router?

De Upload / snelheid is overigens een bekend probleem bij de EPC3212.
Heb je toevallig niet net een nieuwe virusscanner?
Hallo Davy16,

Ik gebruik inderdaad enkel de modem. Het kabeltje gaat rechtstreeks de computer in.
Over de virusscanner; ik heb helemaal geen virusscanner. Dit ivm ervaringen dat ze de snelheid van de computer behoorlijk omlaag trekken en toch het meeste doorlaten.
Ik las tevens iets over een firmware van 20 juni ofzo, is dat een betere (gefixte) versie dan degene die ik heb?
 
Nee, want iedereen krijgt de firmware van September 2009!

Die andere ziet er heel anders uit....

https://vragen.upc.nl/app/answers/detail/a_id/37/c/24

Lees dit eens
 
davy16 zei:
Nee, want iedereen krijgt de firmware van September 2009!

Die andere ziet er heel anders uit....

https://vragen.upc.nl/app/answers/detail/a_id/37/c/24

Lees dit eens
Volgens mij is dat enkel bedoeld voor Windows XP, en ik heb Windows 7 64bit als besturingssysteem.
 
davy16 zei:
Nee, ook geschikt voor windows 7.
Ik heb hem zelf ook namelijk.

Werkt niet die optimizer in win7 snelheid blijft zelfde en aangezien win7 een soort van variable tcp/ip gebruikt gaat dit niet werken, is al in meerdere topics genoemt, tuurlijk het zal installen maar geen effect hebben.
 
Bovendien haalde ik met de oude modem wel keurig de volledige snelheid, dus aan een TCP/IP probleem zal het hoogstwaarschijnlijk niet liggen.
 
Maar volgens de speedtest is het goed.

Download eens wat bestanden?

https://ftp.snt.utwente.nl/pub/test/
 
davy16 zei:
Maar volgens de speedtest is het goed.

Download eens wat bestanden?

https://ftp.snt.utwente.nl/pub/test/
Komen ze:

speed5b.png


speed4.png


speed3.png


speed2.png


speed1.png


Zo te zien geen erg geweldige resultaten. :(
 
Terug
Bovenaan