• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Cisco EPC3212 en Sitecom WL-331

  • Onderwerp starter Onderwerp starter wully4u
  • Startdatum Startdatum
W

wully4u

Allereerst: ik ben een newbee op dit gebied hoor; dus als ik domme dingen "zeg".... sorry!

Kwam geen "hits" tegen met het zoeken op het forum, dus ik denk dat ik de eerste ben met deze combi-problemen.
Eergisteren het pakket van UPC binnengekregen.
Alles aangesloten en in no-time lekker snel internet (24,48) met een kabel naar modem verbinding.
Gisteren m'n WL-331 (aangeschaft omdat 't een N is) losgekoppeld van m'n telfort-zyxcell om op de 3212 te "proberen".
Zonder enige aanpassingen in beide apparaten draadloos en snel internet.

Alles netjes neergezet/gehangen zoals ik het uiteindelijk wil hebben; noppes de nada draadloos internet meer.
Bedraad geprobeerd; dan weer wel en dan weer niet..... uiteindelijk nu wel.

Van alles en nog wat geprobeerd, maar gaat niet lukken zonder hulp.

Raar verhaal misschien, maar ik weet echt niet wat ik verkeerd heb gedaan.

Stroom er af gehaald, gereset (behalve de cisco, want dat durf ik niet).... alles weer aangezet in de juiste volgorde (modem, acc pnt, laptop)....

Het acc pnt wordt wel gezien, maar er is gewoon niks tussen de cisco en de sitecom gaande...

Wie kan mij helpen..... draai nu weer (tijdelijk tot telfort abo over is) op de zyxcell....
Dus
 
Hallo.

Ik denk zelf dat je een keer de cisco moet resetten door de stekker eruit te halen met de router aangesloten.
Gr.
 
wully4u zei:
Allereerst: ik ben een newbee op dit gebied hoor; dus als ik domme dingen "zeg".... sorry!

Kwam geen "hits" tegen met het zoeken op het forum, dus ik denk dat ik de eerste ben met deze combi-problemen.
Eergisteren het pakket van UPC binnengekregen.
Alles aangesloten en in no-time lekker snel internet (24,48) met een kabel naar modem verbinding.
Gisteren m'n WL-331 (aangeschaft omdat 't een N is) losgekoppeld van m'n telfort-zyxcell om op de 3212 te "proberen".
Zonder enige aanpassingen in beide apparaten draadloos en snel internet.

Alles netjes neergezet/gehangen zoals ik het uiteindelijk wil hebben; noppes de nada draadloos internet meer.
Bedraad geprobeerd; dan weer wel en dan weer niet..... uiteindelijk nu wel.

Van alles en nog wat geprobeerd, maar gaat niet lukken zonder hulp.

Raar verhaal misschien, maar ik weet echt niet wat ik verkeerd heb gedaan.

Stroom er af gehaald, gereset (behalve de cisco, want dat durf ik niet).... alles weer aangezet in de juiste volgorde (modem, acc pnt, laptop)....

Het acc pnt wordt wel gezien, maar er is gewoon niks tussen de cisco en de sitecom gaande...

Wie kan mij helpen..... draai nu weer (tijdelijk tot telfort abo over is) op de zyxcell....
Dus



Het beste is om de cisco modem toch een harde reset te geven kijken wat er dan gebeurd nadat je alles weer aansluit
 
Iedere keer dat je een ander apparaat achter de UPC modem aansluit. Computer, router etc.
Moet je de kabelmodem ± 30 seconden van de netspanning afhalen en dan weer laten opstarten.

Waarom?
Tijdens het opstarten leert (leest) de modem het macadres van het aangesloten apparaat.
Wissel je dan het apparaat klopt het macadres (is uniek) niet meer en heb je geen internet.
 
Re: 3212 en WL-331

De Sitecom WL-331 is een AP en geen router. Je kan daar dus maar 1 apparaat gelijk op aansluiten.

https://www.sitecom.com/Wireless-Network-Access-Point-300N/WL-331/p/715

Als je dus meerdere PC's aan wilt sluiten, zal je een router moeten kopen. Je spreekt over ADSL en daar ligt dat anders. Je ADSL modem is tevens router. Het UPC modem is echter slechts een modem en kan dus niet routeren.
 
Allereerst.... klasse voor de vele reactie...
Om met jtech te beginnen....
Ik weet dat het een accesspoint is, een N-accesspoint.
Ik had een Telfort Zyxcell Router/Modem met VoIP.
Omdat dit een G-WiFi gedeelte had, heb ik deze Sitecom N AccPnt gekocht en aangesloten op een van de ethernet aansluitingen van de Zyxcell om op die manier een sneller WiFi te krijgen.... (Media Streamen over het net naar een Zotac die aan mijn TV hangt).
Draaide altijd goed, maar telfort lag er wat (te) vaak uit... vandaar mijn overstap naar UPC....
Omdat het in het begin wel werkte, denk ik dat het wel mogelijk moet zijn, temeer omdat ik gisteren naar de UPC winkel Zuidplein ben geweest om voor de zekerheid toch maar een Netgear of hun Sitecom te kopen, maar juist daar vertelde ze me dat dat absoluut niet nodig is......

Johnny54
Dit lijkt inderdaad wel "iets" te doen.... ik vraag mij af of ik niet weer die Sitecom AccPnt hard moet resetten, want daar heb ik als standaard gateway het (vermeende) ip-adres van de cisco opgegeven...

melvintje
en
immieth
Geloof me.... "resetten" is my middle name
 
Je stapt wel even makkelijk over het verschil tussen de Zyxel en de Cisco heen. De Zyxel is een modem/router combinatie, de Cisco is alleen maar een modem.

Natuurlijk gaat het werken, maar dan ben je wel beperkt tot slechts 1 PC of laptop. De sitecom heeft geen DHCP server. dus het enige wat de Sitecom doet is het IP-adres dat van de modem wordt verkregen doorgeven aan die ene aangesloten PC. Daarnaast voegt de Sitecom uiteraard draadloze internettoegang toe.

Kortom: heb je 1 PC dan is er verder geen vuiltej aan de lucht, wil je meer, dan moet je een router hebben en geen AP

Edit: ik zit net de manual van de Sitecom even te lezen en er zit dus kennelijk wel een DHCP server in. Ik moet dat dus nog eens even verder gaan bekijken.

IP address sharing. WLAN routers offer strong benefits in the home and small office setting. For example, you can subscribe to a cable modem service that provides a single IP address through DHCP to the router, and the router then provides IP addresses via DHCP to clients on your local network. NAT then maps a particular client on the local network to the ISP-assigned IP address whenever that client needs to access the Internet. As a result, you need a router if you plan to have more than one networked devices on a local network sharing a single ISP-assigned address. Instead of having one box for the router and another box for the access point, a WLAN router provides both in the same box.

Bron: https://www.wi-fiplanet.com/tutorials/article.php/1586861/Understanding-Wireless-LAN-Routers.htm

To make a long story short: een AP kan in tegenstelling tot een router niet zorgen voor IP address sharing. De DHCP server in jouw AP kan dus vlg. mij maar aan 1 PC tegelijk een IP-adres toekennen.
 
jtech

ik heb net even weer alles gereset.... Sitecom "hard" gereset (paperclip), cisco alleen uit gehad.
alles weer in juiste volgorde aangezet/aangesloten....
daarna weer via de http de sitecom voorzien van wpa2 en zo, dhcp aangezet en geconfigureerd en
ja hoor........ internet..... :laugh: welliswaar maar op 5 bij speedtest.net, maar toch...
bij een tweede speedtest klapte het internet (cisco dus) er uit terwijl wel de "goede" lampjes brandden..... >:(

kweeniemeer........ :'(
wist ik maar wat ik fout doe......

tussen haakjes........... er wifi-den hier thuis 4 laptops en 3 desktops aan die sitecom
 
tussen haakjes........... er wifi-den hier thuis 4 laptops en 3 desktops aan die sitecom

Ja, maar dat was naar ik aanneem in combinatie met de Zyxel. Wil je dat al je PC's weer tegelijk draadloos kunnen internetten met de Cisco, dan zal je toch echt een router moeten kopen. Met dat AP gaat dat dus echt niet lukken, want je hebt geen IP address sharing, m.a.w. het AP is gewoon niet in staat om op basis van het ene IP adres dat het van de modem krijgt alle PC's van internet te voorzien. Er kan dus geen routering plaatsvinden. Die router hoeft overigens niet draadloos te zijn, het draadloze verhaal kan je daarna overlaten aan de Sitecom. Je verbindt dan dus alsvolgt: modem->WAN poort router->LAN poort router of switch->Sitecom. Daarna kan je de DHCP server in de Sitecom het beste uitzetten en de DHCP server van de router gebruiken. Hiermee bereik je dat er ook communicatie kan plaatsvinden tussen bedrade en draadloze PC's. Zet in ieder geval nooit 2 DHCP servers in 1 netwerk achter elkaar, dat gaat niet werken. Zou wel kunnen werken als er 2 subnets zijn, maar dat is allemaal niet de bedoeling.

Zie een router als een bridge tussen 2 netwerken, te weten het internet en jouw interne netwerk. Een AP is slechts in staat een bestaand netwerk te voorzien van draadloze communicatie. Bij gebruik van alleen het AP is er echter geen sprake van een bestaand intern netwerk. Het AP kan dan dus enkel 1 PC tegelijk bedienen.

What is the difference between an Access Point and a Wireless Router ?


An Access Point is a radio transmitter/receiver that is most widely used to bridge wireless and a wired (ethernet) network. An access point only provides an interface/portal for wireless clients to connect to your existing LAN.

A Router has additional functions: It allows multiple clients to connect to the Internet by serving internal IP addresses, has NAT capabilities, often a built-in switch as well. It 'routes' traffic between two different networks, usually the Internet on the WAN side, and your local area network on the LAN side.

The most common purpose of a NAT router is to connect multiple computers to the internet (using a single external IP address provided by your ISP). It routes data to/from the multiple clients on the LAN side, appearing as a single device on the WAN/internet side. An added feature to this NAT setup is that client PCs on the LAN side are not direcly accessible from outside your network, unless you open ports in the router to forward them to specific clients.

A Wireless router has both the functionalities of a router and an access point in a single unit.

Bron: https://www.speedguide.net/faq_in_q.php?category=91&qid=146

kweeniemeer........ :'(
wist ik maar wat ik fout doe......

Je maakt een denkfout. ;) Die heel veel mensen overigens maken als ze van ADSL naar kabel overstappen. Bij kabel krijg je standaard geen router geleverd, slechts een modem.
 
Ik sluit mij aan bij de diverse opmerkingen over de router functionaliteit: die zit niet in de WL-331. Zelf heb ik een Cisco 3212 met een Sitecom WL-351. Dit is een router met n-netwerk en gigabit switch. Ik heb diverse zaken bedraad en draadloos aangesloten (streamer, NAS, iMac etc.). Werkt perfect!
 
Terug
Bovenaan