• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

CISCO 3212 steeds wegvallende verbinding.

  • Onderwerp starter Onderwerp starter n0ss
  • Startdatum Startdatum
N

n0ss

Beste allemaal,

Ik loop sinds de introductie al te klooien met mijn internetverbinding, zo gaat een paar maanden goed en dan heb ik weken last van uitvallende verbindingen. Vandaag is er wederom een monteur geweest en heeft de modem vervangen. Het leek goed te gaan maar toch kreeg ik later vandaag weer problemen. Ik heb 120mbit abbo maar met speedtest kom ik niet boven de 15mbit. Alle kabels zijn vervangen, nieuwe connectoren, er zit een versterker tussen. m.a.w ik weet het niet meer.

Wat kunnen jullie me vertellen over de waarden

Bootloader Revision: 2.3.0_R1
Current Software Revision: EPC3212-ESIP-16-v302r12901-100903cs
Firmware Name: epc3212-ESIP-16-v302r12901-100903cs.bin
Firmware Build Time: Sep 3 2010 22:36:04
Cable Modem Status: Operational


Downstream Channels

Power Level: Signal to Noise Ratio:
Channel 1: -9.8 dBmV 31.5 dB
Channel 2: -11.1 dBmV 30.6 dB
Channel 3: -5.8 dBmV 35.6 dB
Channel 4: -3.9 dBmV 36.5 dB
Channel 5: -1.7 dBmV 37.0 dB
Channel 6: -2.1 dBmV 36.7 dB
Channel 7: 0.0 dBmV 0.0 dB
Channel 8: 0.0 dBmV 0.0 dB

Upstream Channels

Power Level:
Channel 1: 44.7 dBmV
 
Je signaalwaardes downstream zijn een zooitje. Met name Channels 1 en 2 en in mindere mate 3 zijn ronduit slecht (veel te lage powerlevels) en bij 1 en 2 ook een uiterst magere SNR.

Je geeft aan een versterker te gebruiken. Ik zou eens beginnen om die versterker er tussenuit te halen en te kijken hoe de waardes dan zijn. Je zegt niet wat voor versterker je gebruikt (regelbaar?), maar er zijn 2 mogelijkheden: Of de versterker is kapot of de signaalwaardes die je binnen krijgt van het UPC netwerk zijn ronduit bagger. Aangezien er een monteur bij is geweest hou ik het voorlopig op een defecte versterker. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de monteur heeft lopen slapen. Een andere mogelijkheid is dat het een versterker betreft met regelbare uitgangen en dat die verkeerd staat afgesteld. Dat laatste wordt echter weer onderuit gehaald door de zeer grote spreiding in de signaalwaardes van de verschillende channels.

In het bovenstaande ga ik ervan uit dat je de modem hebt aangesloten op het AOP/op de versterker middels de korte coaxkabel die is meegeleverd in het pakket, kortom dat je alles hebt aangesloten volgens het boekje.
 
Jtech bedankt voor je reactie. Ik gebruik inderdaad een versterker, de tratec fdu-44 geleverd door UPC. De AOP is aangesloten op een splitter met vertakkingen naar de versterker en de modem. Ik heb dit niet zelf gedaan maar is op deze manier aangelegd en ( daar ga ik van uit) gechecked door de 8 a 9 monteurs die ik het afgelopen 1 1/2 jaar thuis heb mogen ontvangen om de problemen op te lossen. Toen de monteur gisteren bezig was was hij in gesprek met de monteurs helpdesk. Hij gaf aan dat de snelheid van 120mbit niet gehaald werd en Arthur ( van de helpdesk ) vertelde de monteur dat hij zich daar niet zo druk om moest maken. Daarvan zinkt bij mij de klant de moed toch flink in de schoenen. Je betaald voor een dienst en ze geven er geen ene biet om... Als het goed is wordt ik vandaag weer terug gebeld door de 2e of 3e lijns HD. we wachten af.

Maar goed, de waarden van vandaag zijn
Downstream Channels

Power Level: Signal to Noise Ratio:
Channel 1: -9.3 dBmV 32.1 dB
Channel 2: -8.9 dBmV 32.8 dB
Channel 3: -4.9 dBmV 36.1 dB
Channel 4: -3.2 dBmV 36.8 dB
Channel 5: -1.0 dBmV 37.3 dB
Channel 6: -1.7 dBmV 37.1 dB
Channel 7: 0.0 dBmV 0.0 dB
Channel 8: 0.0 dBmV 0.0 dB

Upstream Channels

Power Level:
Channel 1: 44.7 dBmV
 
Waardes zijn iets beter als gisteren, maar nog lang niet wat het wezen moet. Beschouw alles dat lager is dan -6 voor wat betreft het powerlevel downstream als puur slecht en mogelijke oorzaak van steeds terugkerende disconnects.

Als je vandaag wordt teruggebeld, geef dan die waardes even door aan de HD. Ze kunnen de modem trouwens zelf ook uitlezen hoor. Het is voor mij absoluut onbegrijpelijk dat al die monteurs dit niet hebben opgemerkt. Ik heb dan ook volledig begrip voor je frustratie en ik zou je willen adviseren het gewoon keihard te spelen richting UPC.

Kom je er met de HD niet uit, stuur dan even een PM aan Jordy van het Webcareteam.

https://ziggoforum.nl/topics/17317/

Reactie van Jordy kan enkele dagen duren, want hij heeft het erg druk.

Edit: alleen al het feit dat je voor je internetverbinding een versterker nodig hebt klopt al niet. Het signaal dat bij je binnenkomt hoort ruim voldoende te zijn om zonder versterker goede waardes te hebben. Ik weet niet hoeveel dB de versterker toevoegt, maar ik moet er niet aan denken wat voor waardes je zonder versterking zou hebben. Dat hoort niet. Punt! UPC moet gewoon zorgen dat je een voldoende sterk signaal binnenkrijgt om zonder fratsen te kunnen internetten. Het zou anders zijn als je de modem ver van het AOP gaat aansluiten met een lange coaxkabel tussen AOP en modem. Dan kan er door de kabellengte zodanig verlies optreden dat je een versterker nodig hebt. Mijn inschatting is dus dat UPC tot nu toe aan het prutsen geweest is. Dat moet je gewoon niet langer accepteren. Je betaalt de hoofdprijs voor 120 Mbps en daar hoort een deugdelijk product bij.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De signaalwaarden wijzen wel op een probleem en met mijn beperkte kennis en zonder alle meetwaarden te kennen gok ik op een netwerkprobleem.
Als je al zoveel monteurs in huis hebt gehad neem ik aan dat de installatie bij jou thuis in orde is.
Ik denk dat UPC toch eens de verbindingen in de straatkast moet controleren, dus een buitenmonteur moet sturen.
 
Johnny54 zei:
De signaalwaarden wijzen wel op een probleem en met mijn beperkte kennis en zonder alle meetwaarden te kennen gok ik op een netwerkprobleem.
Als je al zoveel monteurs in huis hebt gehad neem ik aan dat de installatie bij jou thuis in orde is.
Ik denk dat UPC toch eens de verbindingen in de straatkast moet controleren, dus een buitenmonteur moet sturen.

Het is natuurlijk ook zeer nalatig van al die (binnen)monteurs om het probleem maar te laten voortduren. Ik heb hier 1 keer een groot probleem gehad, helemaal in het begin. Er is toen een binnenmonteur geweest en die had door de juiste metingen na 10 minuten de zaak al helder: er moest een buitenmonteur komen. De monteur heeft dat ook direct geregeld met de HD en een dag later heeft een buitenmonteur een en ander vervangen in de wijkkast en het probleem was opgelost. Ik kan me nog voorstellen dat 1 monteur iets over het hoofd ziet, maar dat zoveel monteurs dit niet hebben opgepakt is uitermate kwalijk.
 
@jeroensky: ik ben het helemaal met je eens, maar ik heb niet de indruk dat de TS een lange coaxkabel gebruikt voor de modem. Waarschijnlijk is die versterker hem direct al aangesmeerd door een monteur die ook wel zag dat er zonder versterker geen stabiele verbinding mogelijk was. Vervolgens zijn ze 1.5 jaar lang blijven doormodderen met die foute oplossing. Mocht dat niet zo zijn, dan hoor ik dat graag van de TS.
 
jtech zei:
Vervolgens zijn ze 1.5 jaar lang blijven doormodderen met die foute oplossing. Mocht dat niet zo zijn, dan hoor ik dat graag van de TS.

En dat anderhalfjaar doormodderen snap ik niet helemaal. Ik bedoel, als de TS klaagt over slechte verbinding dan kunnen ze op de helpdesk op het modem inloggen en zien ook zij die slechte levels. Ik snap niet dat daar niet op geanticipeerd is door eerst binnenhuismonteur te sturen en als dat geen soelaas biedt vervolgens een netwerkmonteur. Dat had allemaal in een paar weken geregeld kunnen zijn, want ik mag er van uit gaan dat er voldoende kennis in huis is bij de monteurs. Ik blijf me erover verbazen dat het bij de ene klant snel geregeld is en bij de andere klant weer zo lang moet duren (vanuit UPC hè).
 
EK zei:
Ik blijf me erover verbazen dat het bij de ene klant snel geregeld is en bij de andere klant weer zo lang moet duren (vanuit UPC hè).

Omdat sommige problemen structureel zijn en relatief grote kosten gemaakt moeten worden om die optelossen. Uitendelijk blijft het een kosten baten vergelijk met de klant. Het heeft natuurlijk geen zin om 100K Euro te investeren voor 5 "douchebags" die een paar seed boxen hebben staan.
 
EK zei:
En dat anderhalfjaar doormodderen snap ik niet helemaal. Ik bedoel, als de TS klaagt over slechte verbinding dan kunnen ze op de helpdesk op het modem inloggen en zien ook zij die slechte levels. Ik snap niet dat daar niet op geanticipeerd is door eerst binnenhuismonteur te sturen en als dat geen soelaas biedt vervolgens een netwerkmonteur. Dat had allemaal in een paar weken geregeld kunnen zijn, want ik mag er van uit gaan dat er voldoende kennis in huis is bij de monteurs. Ik blijf me erover verbazen dat het bij de ene klant snel geregeld is en bij de andere klant weer zo lang moet duren (vanuit UPC hè).

Er zijn in 1.5 jaar zo'n 9 (binnenhuis)monteurs geweest....
 
Terug
Bovenaan