• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Chello Freetime & Flitslamp

D

downloader

Mijn vrouw en ik zijn beiden doof. De telefoonlijn gebruiken we echter wel, namelijk voor een zgn. "teksttelefoon", een soort hardware based MSN voor de telefoonlijn zeg maar. We gebruiken dit vooral voor het bellen met mensen die geen internet hebben (die bestaan nog steeds! ;D).

Nu hebben we in ons huis een speciaal signaleringssysteem met flitslampen. Dit is aangesloten op het lichtnet. Als de baby huilt, er iemand aanbelt of als we gebeld worden dan gaan alle flitslampen in huis af. Tot zover is dat natuurlijk mooi, maar met ons oude KPN abonnement hadden we nooit problemen met de flitslamp. Als er gebeld werd dan ging de lamp netjes af. Nu we overgeschakeld zijn op Chello Freetime werkt die flitslamp niet meer. Ik weet eigenlijk niet waarom, want de ontvanger wordt d.m.v. een gewoon telefoonkabeltje en -stekker op de wandcontactdoos aangesloten. Maar wat we ook doen: hij gaat niet af. Toen we tegelijkertijd KPN en Freetime hadden konden we dit eenvoudig testen: op de KPN aansluiting werkte het, bij UPC (met het tijdelijke telefoonnummer) niet. Nu zijn we helemaal overgezet (met nummerbehoud) en de flitslamp werkt nog steeds niet. Best wel lastig als je niet weet wanneer er gebeld wordt. Gelukkig werkt de nummerweergave bij UPC perfect dus we kunnen zien wie er gebeld heeft (bij KPN werkte dit weer niet???)

Ik weet niet wat de oorzaak is. Staat er minder of juist meer spanning op de telefoondraadjes die uit het modem komen? Of worden er andere draadjes geschakeld wanneer er gebeld wordt? Ik weet het niet, maar een standaard telefoondraad bestaat maar uit vier aders dus zo ingewikkeld zal het vast niet zijn. Heeft iemand enig idee???
 
Misschien omdat UPC gebruik maakt van het FSK systeem en niet zoals KPN van DTMF?
 
Kan, maar waarom kun je normale telefoontoestellen dan wel aan het modem hangen en werken ze ook?
 
Waarschijnlijk is het flitslampensysteem een beetje kieskeurig met het belsignaal dat hij ontvangt. Ik denk dat hij precies op KPN ingesteld staat, en dat UPC misschien net een ander voltage gebruikt of iets dergelijks. Telefoons zijn daar vaak niet zo kieskeurig in en gaan gewoon over zodra ze iets in de richting van het voltage ontvangen wat ze horen te krijgen.

Overigens: in het UPC Telefonie-modem zitten twee telefoonaansluitingen, maar die zijn beide voor andere lijnen! Je moet dus alles door middel van een splittertje op dezelfde stekker in het modem aansluiten! Mocht dit niet duidelijk zijn geweest.
 
Klopt, ik wist dat ik de tweede aansluiting niet kon gebruiken. Maar ik zal de fabrikant van het signaleringssysteem eens vragen of hij wellicht een oplossing heeft. Bedankt allen!
 
Zijn de flitslampen op een of andere manier uberhaupt verbonden met je kabelmodem?
Het lijkt erop alsof er mogelijk geen fysieke verbinding is, is er nog iets verbonden met de KPN-lijn, dan zou dat het probleem kunnen zijn
 
Staat er niet 70V op de ptt lijn t.o.v. aarde als er gebeld wordt?
En vanuit het kabelmodem waarscijnlijk stuk lager.

Er zal wel een opto-koppelaar (led/lichtcel) tussen zitten, die de flitslamp aanstuurd bij een binnenkomend telefoontje.
 
pa3eia zei:
Staat er niet 70V op de ptt lijn t.o.v. aarde als er gebeld wordt?
En vanuit het kabelmodem waarscijnlijk stuk lager.

Er zal wel een opto-koppelaar (led/lichtcel) tussen zitten, die de flitslamp aanstuurd bij een binnenkomend telefoontje.

Ik vraag me af of de signalen op de telefoon nog wel aan de norm voldoen, omdat het niets meer temaken heeft met de vaste tel. lijn.
Heb gelezen dat de spanning bij opdehaak +- 50 volt is en bij vandehaak rond de 9 volt zou liggen.
 
Beste Heer mevrouw

Laten we stellen dat uw installatie is gemonteerd door monteur??
Zo ja had hij er volgens de voorwaarden upc u erop moeten wijzen dat dergelijke
installaties zoals die van u en alarminstallatie nooit en te nimmer op upc
telefonie aangesloten mogen worden!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :#
 
Overal is een oplossing voor.
Meten doet weten toch?
Misschien kan/mag je hem niet op de tel. lijn aansluiten.
Maar je kan altijd nog het interne belsignaal van de buzzer van je telefoon nemen, en versterken tot het niveau waarop het systeem wel begint te knipperen?
 
Terug
Bovenaan