Chello en Essent@Home

C

cj.boer

Wij, als Kabelinternetters op Schiermonnikoog, vallen onder het gebied van Kabel Noord te Dokkum. Dit is een zelfstandig kabelbedrijf.

Tot voor kort konden wij alleen gebuik maken van Chello internet. Met de Chello verbinding hebben wij zeer veel problemen gehad. Snelheden van 10 KB/s waren meer regel dan uitzondering. Ondersteuning van de Chello Helpdesk is er nooit geweest. Echter vanaf begin dit jaar was de verbinding redelijk.

Vanaf juni 2003 is het echter ook mogelijk om gebruik te maken van Essent@Home internet. Kortom wij verkeren in de riante positie om te kiezen tussen twee kabelinternet providers!

Onlangs ben ik overgestapt van Chello naar Essent@Home breedbandinternet. Wat een wereld van verschil.
De gem. downloadsnelheid via Speedtest.nl bedroeg bij Chello ca. 140 KB/s (niet slecht voor Chello); connection ca. 350 en pingtest: 30.
De resultaten bij Essent@Home zijn de volgende: downloadsnelheid 350 KB/S, connection ca. 780 en pingtest ca. 20. Kortom een perfecte verbinding, waarbij het surfen, volgens www.provideronderzoek.nl (Consumentenbond) bijna twee keer zo snel gaat dan bij Chello! Dit blijkt ook wel uit het feit dat websites veel sneller opengaan dan bij Chello. Als laatste bestaat er geen verschil tussen de resultaten overdag en in de avonduren.

Het downloaden van een willekeurig bestand van 32 MB via download.com van Amerikaanse of Australische servers gaat met een snelheid van ongeveer 355 KB/s.

Als laatste het internetten via Essent@Home is ook nog eens 2 euro goedkoper! Behalve de uploadsnelheid (14KB/s) zijn de resultaten ook nog beter dan Chello Plus, dat 30 euro (!!) duurder is dan Essent Home breedband.

Nu is het niet de bedoeling om jullie met deze resultaten "de ogen uit te steken". Maar ik pleit er wel voor dat alle kabelinternetgebieden nu ook werkelijk vrij toegankelijk worden voor alle kabelinternetproviders. Wettelijk is dat wel geregeld, alleen in de praktijk komt er (zoals zo vaak in Nederland) niets van terecht.

Hier rust volgens mij een taak voor de diverse gebruikersverenigingen zoals COAX en Essent@troublehome.

Ik hoop dat jullie als Chello Internetters op termijn ook de keuzemogelijkheid krijgen, waarover wij al kunnen beschikken!

Vr. groet,

C.J. Boer
Schiermonnikoog
e-mail:cj.boer@home.nl (en tot 1 oktober: c.boer01@chello.nl
 
Bovenaan