• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Blokvorming op de HD zenders

  • Onderwerp starter Onderwerp starter kabelbreuk
  • Startdatum Startdatum
K

kabelbreuk

Hoi,

Sinds kort heb ik last van blokjes op de HD zenders. Ik heb een alles-in-een abonnement met 25 mb internet, bellen en HD TV (met DVR). Alle kabel zijn nieuw (Hirschmann) en ik heb slechts 1 decoder op het TV signaal aangesloten. Vooral RTL4 HD heeft hier last van, maar ik heb het ook gezien op NED3 en SBS6. Het beeld is dan ook niet om aan te zien. Op de SD kanalen heb ik echter geen last van dit probleem.

Internet en bellen doet het verder prima.

Ik heb de signaal waardes via menu-1789 gecheckt, en de kwaliteit kwam altijd op 100% uit. De signaal sterktes varieerden echter sterk: tussen de 39% en de 78%. Ik weet alleen niet wat de normale waardes zijn voor de Cisco HD DVR box.

Vroeger, met de Philips HD box, had ik hier geen last van.

Mijn vraag is nu: Vroeger had ik er wel een versterker (ondanks dat ik maar 1 TV heb aangesloten) tussen zitten (ook een Hirschmann). Heeft het zin om deze er weer tussen te zetten? Maw heeft het digitale signaal ook profijt van een versterker? Of is er een andere oorzaak?
 
Interventie van DigiTenne... Had ik ook last van op die kanalen met de CiscoBox.
Om laten ruilen in overleg met de Philips en probleem is opgelost.
Gebleken is dat de Cisco gevoeliger is voor interventie dan de Philips intern.
 
Het eerste waar ik altijd aan denk is je WCD, zelfs als hij het voorheen wel goed deed. In 9 van de 10 gevallen lost dit het probleem op. Dus de Want Contact Doos vervangen voor een andere (goedkopere).

(Eerst even testen door de WCD er simpelweg tussen uit te halen en een directe kabelverbinding maken.)

De versterker kan je altijd weer proberen, maar het lijkt me sterk dat je met jouw waardes daar voordeel uithaald. Check altijd eerst je WCD.
 
Maar spontaan veranderd die wanD contact doos niet, dus of het daar aan ligt?

En als je die gaat vervangen, zou ik geen goedkoop exemplaar kiezen, maar een goed exemplaar (en het een sluit het ander niet altijd uit). Zorg in ieder geval dat de WCD retour-gschikt is.

Overigens had ik gisteren ook last van storingen in het digitale signaal. SBS6 maar ook Nickelodeon.

Misschien iets tijdelijks. Geloof dat het later op de avond weer over was.
 
had ik ook blokerig ff beedje aan de hdmi poort de stekker op en neer bleek de poort niet hellemaal
goed kontakt te maken
 
Misschien was het iets tijdelijk, want nu gaat het weer prima :)

Op zich doet die Cisco box het verder prima! Reageert een stuk sneller dan mijn oude Philips box.

Als het weer terugkomt, laat ik het weten!

Ik heb mijn versterker ook verkocht, dus die komt er ook niet meer tussen. ;)
 
The Guide zei:
Maar spontaan veranderd die wanD contact doos niet, dus of het daar aan ligt?

En als je die gaat vervangen, zou ik geen goedkoop exemplaar kiezen, maar een goed exemplaar (en het een sluit het ander niet altijd uit). Zorg in ieder geval dat de WCD retour-gschikt is.

Overigens had ik gisteren ook last van storingen in het digitale signaal. SBS6 maar ook Nickelodeon.

Misschien iets tijdelijks. Geloof dat het later op de avond weer over was.

Het is algemeen bekend dat sommige 'duurdere' WCD juist problemen geven, waar een goedkoper exemplaar foutloos werkt. Voor meer info zie de link eerste post in mijn bugfix stickie. Daar staat ook een lijst met werkende WCD's

Een versterker versterkt alleen het signaal zoals het bij je binnenkomt en eigenlijk alleen nodig bij analoge aansluiting bij langere kabelverbindingen. Een te sterk signaal kan ook bij analoge tv juist voor storingen zorgen. Dit zie je terug als lopende verticale lijnen. Vandaar dat een versterker zo dicht mogelijk bij het AOP moet worden geplaatst.

In principe zou het dus niet nodig of zin hebben bij digitale tv. En ja het kan zomaar zonder dat je wcd veranderd problemen ontstaan. Blokken onstaan sowieso alleen in de 'schemerzone' Immers Voldoende signaal geeft goed beeld. Te slecht signaal geeft geen beeld. Het is dus vrij zwart wit. Er kunnen dus problemen naar voren komen bij lichte wijzigingen van het signaal. Ook als deze eerst niet van toepassing waren. De regel is bij aanhoudende blokvorming eerst je WCD checken. En er zeker niet vanuit gaan dat een 'dure'wcd altijd goed is (bij UPC HDTV boxen althans). Vaak juist het tegendeel. Het zo overigens zomaar kunnen zijn dat een signaal versterker dit probleem camoufleert.

Echter kan het ook voorkomen dat dit soort problemen gewoon van tijdelijke aard zijn door bepaalde externe factoren, en vanzelf oplossen.
 
Ja, externe factoren, vandaag tijdens het onweer ook veel blokvorming, met name Ned1HD liep niet lekker. Later ging alle zenders op zwart, encrypted channel in beeld maar wel geluid en zender-info bij zappen. Na uitzetten tv was het weer in orde.
 
Terug
Bovenaan