• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Blokkerig beeld op Veronica tijdens reclameblokken

  • Onderwerp starter Onderwerp starter P@trick72
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
P

P@trick72

Ik heb de laatste tijd last van een blokkerig beeld op RTL4 en Veronica. Ben op dit moment de film Swordfish aan het kijken op Veronica en beeld is prima tijdens de film. Maar... vlak voor een reclameblok krijg ik storing en tijdens de reclameblokken is het één groot blokjesfestijn en het geluid hapert dan ook. Ik weet het... het klinkt als een mooie woordspeling... blokjes in beeld tijdens de reclameblokken.
 
Volgens mij zit de zender van Veronica wel op een gevoelige frequentie. Boven op de slaapkamer heb ik enkel storing op deze zender...helaas.. En gezien de lengte van de kabel..en kwaliteit van de kabel, is de kans groot dat het bij mij daarin zit.
Dus..het kan in de bekabeling/aansluitingen zitten.
Waarom het enkel bij reclameblikken gebeurd, dat weet ik niet. Misschien meer data over de lijn op dat moment...
 
Mijn bekabeling ligt er al lang en is eigenlijk nooit een probleem geweest. Het lijkt er op dat Ziggo door al hun aanpassingen van de laatste tijd nu dus voor problemen zorgt in mijn huis en ik mijn complete bekabeling moet gaan vervangen? Mooi is dat!
 
Mijn bekabeling ligt er al lang en is eigenlijk nooit een probleem geweest. Het lijkt er op dat Ziggo door al hun aanpassingen van de laatste tijd nu dus voor problemen zorgt in mijn huis en ik mijn complete bekabeling moet gaan vervangen? Mooi is dat!

Het is je bekabeling die dan voor de problemen zorgt en niet Ziggo.

Zoek het forum er op na. Iedereen spreekt erover. Ziggo de schuld geven gaat je gewoon niet lukken en gelijk ga je van niemand krijgen hier.

Alles moet nieuw, tv's, de ontvangers, de geluidsinstallatie, die nieuwe mobiele telefoon met snel internet. Maar die ene kabel laten we 20 jaar liggen, ja want die ziet er toch goed uit. Vernieuw die ook eens om met de nieuwe technieken mee te kunnen.
 
Het is je bekabeling die dan voor de problemen zorgt en niet Ziggo.

Zoek het forum er op na. Iedereen spreekt erover. Ziggo de schuld geven gaat je gewoon niet lukken en gelijk ga je van niemand krijgen hier.

Alles moet nieuw, tv's, de ontvangers, de geluidsinstallatie, die nieuwe mobiele telefoon met snel internet. Maar die ene kabel laten we 20 jaar liggen, ja want die ziet er toch goed uit. Vernieuw die ook eens om met de nieuwe technieken mee te kunnen.
Feit is dat toen we nog niet naar het UPC netwerk verhuisd waren, alles nog prima werkte. En toen waren die andere zaken als mijn TV's, decoders, receiver er ook al en ook 4G en snel internet. Jammer dat Ziggo voor frequenties kiest die schijnbaar veel gevoeliger zijn voor storingen van buitenaf als je geen nieuwe tegen 4G bestendige kabels in huis hebt. Het vervangen van mijn kabels, zeker die naar de slaapkamer loopt via een behoorlijk lange kabel in een leiding met heel veel bochten, kon wel eens problematisch worden. Daar zal ik waarschijnlijk een bedrijf voor moeten gaan inschakelen, dus... extra kosten.

Ik ga zeker de strijd niet aan met Ziggo, want die discussie win ik toch nooit. En ik hoef ook geen gelijk te krijgen van iedereen hier. Ik heb alleen een vraag gesteld waarom het probleem er is op een paar zenders en waarom voornamelijk tijdens reclameblokken.

Ik ben niet tegen nieuwe technieken en vernieuwing. Integendeel, daar ligt juist mijn interesse. B.v., toen in mijn gemeente een paar jaar terug glasvezel werd aangelegd, heb ik dit meteen aangeschaft. Een techniek die gewoon werkte met mijn 'oude' cat5 bekabeling.:wink: Als de coax kabel simpel vervangen zou zijn in mijn huis, dan had ik dit waarschijnlijk al lang gedaan.
 
Feit is dat toen we nog niet naar het UPC netwerk verhuisd waren, alles nog prima werkte. En toen waren die andere zaken als mijn TV's, decoders, receiver er ook al en ook 4G en snel internet. Jammer dat Ziggo voor frequenties kiest die schijnbaar veel gevoeliger zijn voor storingen van buitenaf als je geen nieuwe tegen 4G bestendige kabels in huis hebt. Het vervangen van mijn kabels, zeker die naar de slaapkamer loopt via een behoorlijk lange kabel in een leiding met heel veel bochten, kon wel eens problematisch worden. Daar zal ik waarschijnlijk een bedrijf voor moeten gaan inschakelen, dus... extra kosten.

Welke frequenties had je in gedachte om te gebruiken voor de doorgifte van alle zenders?

En lange kabel met veel bochten in een leiding? Ik zie dat nog niet direct als een probleem. Vaak in nog geen uurtje is er een compleet nieuwe kabel getrokken.
 
k heb alleen een vraag gesteld waarom het probleem er is op een paar zenders en waarom voornamelijk tijdens reclameblokken.

Ik ben niet tegen nieuwe technieken en vernieuwing. Integendeel, daar ligt juist mijn interesse. B.v., toen in mijn gemeente een paar jaar terug glasvezel werd aangelegd, heb ik dit meteen aangeschaft. Een techniek die gewoon werkte met mijn 'oude' cat5 bekabeling.:wink: Als de coax kabel simpel vervangen zou zijn in mijn huis, dan had ik dit waarschijnlijk al lang gedaan.

Het is inderdaad erg vreemd dat de storing alleen tijdens reclameblokken voorkomt, dan zou je denken dat het geen signaal probleem is want het signaal tijdens reclame is identiek aan het normale signaal.

Maar om zeker te maken of de blokken door storing in het signaal komen, kun je het beste even de Bit-Error-Rate van het kanaal waar je dit hebt bekijken. Hoe je dat doet is afhankelijk van de ontvanger of TV die je gebruikt, maar in één van de menu's moet je ergens 'signaal informatie' kunnen vinden. Daarbij zie je de BER (Bit Error Rate) staan. Die hoort op nul te blijven staan. Als daar iets anders dan nul staat, dan heb je last van storing. Het kan zijn dat de reclameboodschappen meer beeldwijzigingen hebben waardoor een rustiger beeld nog net "gerepareerd" kan worden door de error-correctie in het signaal en reclame niet meer. Maar in dat geval moet de BER tijdens een film dus ook niet op nul staan.

Er zijn 2 redenen dat je die kreeg na de 'verhuizing' naar het UPC netwerk.
1 - Kanalen zijn naar andere frequenties verhuisd, waar etherzenders zitten. De oude Ziggo gebruikte die kanalen niet, waardoor er ongebruikte ruimte was op de kabel die ze nu in gebruik wilde nemen.
2 - In de ether is rond hetzelfde moment ook veel gewijzigd. Onder andere de 4G uitrol zorgde ervoor dat er in de woonwijken veel extra etherzenders bijgekomen zijn op kanalen die ook voor TV gebruikt worden op de kabel. Ook zonder de verhuizing naar UPC had je op veel kanalen extra storing gekregen.

Overigens is er feitelijk geen 'verhuizing' geweest naar een ander kabelstructuur. Die is nog hetzelfde als bij Ziggo, er zijn alleen andere kanalen in gebruik genomen.
 
Het is inderdaad erg vreemd dat de storing alleen tijdens reclameblokken voorkomt, dan zou je denken dat het geen signaal probleem is want het signaal tijdens reclame is identiek aan het normale signaal.

Maar om zeker te maken of de blokken door storing in het signaal komen, kun je het beste even de Bit-Error-Rate van het kanaal waar je dit hebt bekijken. Hoe je dat doet is afhankelijk van de ontvanger of TV die je gebruikt, maar in één van de menu's moet je ergens 'signaal informatie' kunnen vinden. Daarbij zie je de BER (Bit Error Rate) staan. Die hoort op nul te blijven staan. Als daar iets anders dan nul staat, dan heb je last van storing. Het kan zijn dat de reclameboodschappen meer beeldwijzigingen hebben waardoor een rustiger beeld nog net "gerepareerd" kan worden door de error-correctie in het signaal en reclame niet meer. Maar in dat geval moet de BER tijdens een film dus ook niet op nul staan.

Er zijn 2 redenen dat je die kreeg na de 'verhuizing' naar het UPC netwerk.
1 - Kanalen zijn naar andere frequenties verhuisd, waar etherzenders zitten. De oude Ziggo gebruikte die kanalen niet, waardoor er ongebruikte ruimte was op de kabel die ze nu in gebruik wilde nemen.
2 - In de ether is rond hetzelfde moment ook veel gewijzigd. Onder andere de 4G uitrol zorgde ervoor dat er in de woonwijken veel extra etherzenders bijgekomen zijn op kanalen die ook voor TV gebruikt worden op de kabel. Ook zonder de verhuizing naar UPC had je op veel kanalen extra storing gekregen.

Overigens is er feitelijk geen 'verhuizing' geweest naar een ander kabelstructuur. Die is nog hetzelfde als bij Ziggo, er zijn alleen andere kanalen in gebruik genomen.
Dankjewel voor dit uitgebreide antwoord.:thumb up: Ik heb even de signaalinfo opgezocht (Panasonic Plasma met CI+) en op Veronica had ik de eerste 5-10 minuten een constante signaalkwaliteit van 80% en constante signaalsterkte van ook 80%. Bit foutmarge was bijna constant 0.00E+00 welke heel af en toe heel kort veranderde in 3.09E-08. Na een minuut of 10 veranderde dit echter en zie ik de signaalkwaliteit steeds veranderen tussen 76-80%. Ook de bit foutmarge is nu constant ongelijk aan 0 (waardes van n.nnE-06 en n.nnE-07). Maar, wel geen blokjes in het beeld op dit moment, tijdens de film en tijdens reclameblokken.
 
Dankjewel voor dit uitgebreide antwoord.:thumb up: Ik heb even de signaalinfo opgezocht (Panasonic Plasma met CI+) en op Veronica had ik de eerste 5-10 minuten een constante signaalkwaliteit van 80% en constante signaalsterkte van ook 80%. Bit foutmarge was bijna constant 0.00E+00 welke heel af en toe heel kort veranderde in 3.09E-08. Na een minuut of 10 veranderde dit echter en zie ik de signaalkwaliteit steeds veranderen tussen 76-80%. Ook de bit foutmarge is nu constant ongelijk aan 0 (waardes van n.nnE-06 en n.nnE-07). Maar, wel geen blokjes in het beeld op dit moment, tijdens de film en tijdens reclameblokken.

Dan heb je dus inderdaad last van storing op het signaal. De kwaliteit van 80% die je ziet wordt ook afgeleid van de BER. Eigenlijk zou daar 100% moeten staan als de BER nul zou blijven. Ik vermoed dat daar 80% staat vanwege die kortdurende pieken van de BER.

Op diezelfde pagina met signaal info zie je vermoedelijk ook de 'frequentie' waarop deze zender zit staan. Als je een ander kanaal zoekt dat op dezelfde frequentie zit (ik vermoed bijvoorbeeld CNN) dan zul je daar dezelfde problemen met blokjes zien.

Ik denk dat je toch je bekabeling, en dan vooral de stekkers en de korte kabeltjes die eventueel tussen muur en TV of splitters moet controleren. Vaak hoef je niet hele nieuwe kabels door de muur te trekken, maar ontstaan de problemen in stekkers met plastic kapjes en splitters.

Om zeker te zijn dat het probleem niet in de TV zelf zit of in het binnenkomende signaal van Ziggo zou je de TV even rechtstreeks op het Abonnee Overname Punt (AOP) wat meestal in de meterkast zit moeten aansluiten met een korte kabelkeur kabel. Als het signaal daar storingvrij is moet je het in je eigen installatie zoeken. Heb je dan nog steeds storing, dan is het binnenkomende signaal van Ziggo niet in orde of je TV. Om je TV uit te sluiten kun je hetzelfde kanaal testen met een andere TV of ontvanger.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan