C
Captain
Blokkerig beeld en hoge BER op diverse zenders (opgelost)
Mijn ma, woonachtig in Echt (postcode 6101) heeft een Samsung DCB-P850R en ontvangt de digitale TV kanalen van het basispakket van Essent (@Home).
Het heeft al 1,5 jaar goed gewerkt en enkele weken geleden heb ik de software nog geupdate naar versie 45.
Nu is er echter blokkerig of zwart beeld op diverse kanalen :?. Het is niet duidelijk of dat al meteen na de software update kwam.
De volgende zenders hebben blokkerig beeld:
Duitse kanalen 601 (ARD) t/m 606 (RTL)
Franse kanalen 620 (RTBF) t/m 622 (France 2)
630 (Rai Uno), 631 (TVE), 640 (TRT).
Deze zenders hebben allemaal een hoge BER [E-6] van 700 à 1600.
Ik heb de helpdesk gebeld en ze zeggen dat het een bekabelingsprobleem is.
De analoge zenders doen het allemaal goed, en de overige digitale zenders doen het ook goed (BER=0 of zeer laag).
Er is geen overige apparatuur aangesloten en er zijn geen storende apparaten in de buurt.
Ik heb dezelfde test herhaald in Born (postcode 6121) met hetzelfde negatieve resultaat.
Ook heb ik de ontvanger al eens gereset en de kanalen opnieuw ingelezen.
Ik heb 3 verschillende kwaliteitskabels met goede afscherming geprobeerd met allemaal een slecht resultaat. Met 1 kabel zijn de blokken minder maar de BER nog steeds vrij hoog (100 à 200).
Wie kan me antwoord geven op een of meerdere volgende vragen:
- Wie herkent dit probleem?
- Wat kan ik nog meer doen?
- Kan het aan software versie 45 liggen?
- Is er een mogelijkheid om naar een vorige software versie terug te gaan?
Bedankt!
Mijn ma, woonachtig in Echt (postcode 6101) heeft een Samsung DCB-P850R en ontvangt de digitale TV kanalen van het basispakket van Essent (@Home).
Het heeft al 1,5 jaar goed gewerkt en enkele weken geleden heb ik de software nog geupdate naar versie 45.
Nu is er echter blokkerig of zwart beeld op diverse kanalen :?. Het is niet duidelijk of dat al meteen na de software update kwam.
De volgende zenders hebben blokkerig beeld:
Duitse kanalen 601 (ARD) t/m 606 (RTL)
Franse kanalen 620 (RTBF) t/m 622 (France 2)
630 (Rai Uno), 631 (TVE), 640 (TRT).
Deze zenders hebben allemaal een hoge BER [E-6] van 700 à 1600.
Ik heb de helpdesk gebeld en ze zeggen dat het een bekabelingsprobleem is.
De analoge zenders doen het allemaal goed, en de overige digitale zenders doen het ook goed (BER=0 of zeer laag).
Er is geen overige apparatuur aangesloten en er zijn geen storende apparaten in de buurt.
Ik heb dezelfde test herhaald in Born (postcode 6121) met hetzelfde negatieve resultaat.
Ook heb ik de ontvanger al eens gereset en de kanalen opnieuw ingelezen.
Ik heb 3 verschillende kwaliteitskabels met goede afscherming geprobeerd met allemaal een slecht resultaat. Met 1 kabel zijn de blokken minder maar de BER nog steeds vrij hoog (100 à 200).
Wie kan me antwoord geven op een of meerdere volgende vragen:
- Wie herkent dit probleem?
- Wat kan ik nog meer doen?
- Kan het aan software versie 45 liggen?
- Is er een mogelijkheid om naar een vorige software versie terug te gaan?
Bedankt!
Laatst bewerkt door een moderator:
