• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

blokken / geluid weg bij RTL5 HD/NET5 HD/SBS6 HD

Status
Niet open voor verdere reacties.
L

leonos

Spontaan hebben we sinds 3dgn storingen op de HD kanalen van Rtl5/Net5 en SBS6. De andere kanalen geven geen problemen.

Elke 10 seconden of zo komen er op deze zenders de bekende digitale storingsblokken en valt he geluid weg en staat het beeld met dat allemaal stil.
Even daarna gaat het weer vrolijk verder.

Ziggo storingen geeft dat er inderdaad een probleem is in onze postcode dat er een E48/E52 melding kan komen.
Oplossing zou zijn de zenders opnieuw te zoeken, uiteraard helpt dat niet.

Maar volgens mij is de signaalsterkte van deze zenders lager dan voorheen.
Gewoon (SD kwailiteit) geeft geen problemen.

Vannacht zijn er werkzaamheden gepland, dus hopen dat dat het oplost.

Mijn indruk is overigens dat sinds de 'lokale zenders' erbij zijn gekomen een dik jaar terug, de signaal kwaliteit veel slechter is geworden. Van mij mogen ze er direct af.
 
Heb je je bekabeling al gecontroleerd? Je kan even een test doen door een tv direct op het AOP aan te sluiten.
 
Je klacht komt overeen met die van mij op Ned 1 en 2 (zie forum HDTV). De bitfoutfrequentie kun je wellicht in onder de zelfdiagnose van je TV vinden.
Als deze hoger dan 200 is dan krijg je doorgaans een verstoord beeld en wegvallend geluid. De Humax 5200C werkt overigens prima met een lage signaalsterkte (10%) en geeft minder bitfouten aan. De meeste zenders hebben in HD overigens een bitfoutfrequentie nul. Waarom bepaalde zenders daar wel last van hebben is mij een raadsel. Zal wel iets met de netwerktechniek van Ziggo te maken hebben. Wie kan daar iets meer over vertellen?

ps: je opmerking staat nu onder analoge TV en Radio. Zet 'm eens onder HDTV!
 
Bitfoutfrequentie, ook wel BER genoemd, treedt op als er verstoring in het signaal zit. Die verstoring komt, en ik weet dat het afgezaagd klinkt, meestal door slechte bekabeling, splitters en koppelingen in de huisinstallatie. Vandaar dat een check direct op het AOP handig is. Dan weet je direct of de verstoring van Ziggo of het AOP komt. Het AOP kun je alleen checken door het open te schroeven en kijken of de bekabeling goed gemonteerd is. Maar je kunt daarvoor ook een monteur laten komen. Is het signaal direct op het AOP wel goed, dan moet je het gaan zoeken in je eigen installatie.
 
Sterkte van het signaal (tuner1 en tuner2) zijn beide 65%.
De kwaliteit van beide tuners is 100%.

Ziggo gebeld en die zeggen uiteraard dat het de kabel is, maar ik heb al een erg dikke kabel liggen en voorheen nooit problemen gehad.

We krijgen nu een kabel toegestuurd om het rechtstreeks te testen.
Niet geheel eerlijk denk ik, omdat je het signaal in de praktijk nooit zo goed kan krijgen als deze rechtstreekse test verbinding.
 
Niet geheel eerlijk denk ik, omdat je het signaal in de praktijk nooit zo goed kan krijgen als deze rechtstreekse test verbinding.
Dat denk ik wel. Als je installatie in orde is mag het niks uitmaken.
Nog een vraagje : staat de kwaliteit ook op 100% als je storing op de genoemde zenders hebt ?
 
Nog even terugkomend op de uitleg van mesa57. De meeste storingen waar ik over lees zijn van gebruikers die plotseling een verstoord beeld hebben. Dat gold ook voor mij. Storingen treden meestal niet zomaar op, ahoewel, een connector die onder mechanische spanning staat kan plotseling intern breken of losschieten. Maar dit zullen incidentele gevallen zijn. We weten ook dat ziggo regelmatig aan het netwerk aan het sleutelen is (zie de auto's regelmatig bij de kasten staan) en dat het daar altijd goed gaat is natuurlijk ook een illusie. Bij het contact met het ziggo callcentre kreeg ik het gevoel dat alles wordt afgedaan aan mogeijk slechte kabels van de klant. Wellicht een punt bij nieuwe gebruikers die hun huis net bekabeld hebben en waar het allemaal niet werkt, maar niet voor gebruikers die een perfect werkend systeem hadden. Het callcentre kon niet aangeven of er meerdere meldingen vanuit mijn buurt kwamen, dat is toch vreemd. Ook wisten zij niet exact welke reparaties in de wijk gaande waren, alleen iets met digitenne. Dat stond redelijk ver van mijn probleem. Gisteren stond de ziggo reparatiekar weer in de straat en om 19:00 was mijn storing geheel verholpen. Ik heb geen kabel vernieuwd. Tja, waar lag het nou aan, en mogen we dit soort 'ongein' vaker gaan verwachten?
 
Daarom is het van belang om met een directe kabel op het AOP te testen. Als de storing dan nog optreedt is het of het AOP zelf of het Ziggo netwerk. Het is zeker niet uit te sluiten dat de storing bij Ziggo kan liggen, maar toch is dat niet vaak het geval.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan