Blokkeert Delta Fiber icmp?

Berichten
43
Hey allen,

Ik probeer mijn ouders die bij Delta zitten een IPv6 verbinding te geven via HE Tunnelbroker.

Zij gebruiken een pfsense firewall die middels DMZ achter een Nokia XGPON modem zit. Helaas biedt Delta geen bridgemode aan op het XGPON op het moment, dus ben ik gedoemd het zo te doen.

Wanneer ik de Tunnel wil gaan maken, geeft Hurricane Electric aan dat het IP adres niet ICMP pingable is, terwijl ik dit wel open heb staan in de firewall. Tevens de pfsense box dus in de DMZ van het Nokia modem.

Omdat alles open staat, vermoed ik dat de blokkade van de kant van Delta komt. Klopt dit?

Alvast bedankt!
 
En staat ICMP/PING ook open in het Nokia modem zelf? Dit is meestal een optie in het firewall menu.
Dat is namelijk het device dat zal reageren op de ICMP requests (op de public ip), alles wat er achter hangt boeit niet voor ICMP zolang het modem niet in bridge mode staat.
 
Bedankt voor je reactie Rene!

Die optie was ik nog niet tegengekomen, maar ik moet eerlijkheidshalve toegeven dat ik weinig ervaring heb met modems die niet in bridge staan. Ik ga nog eens speuren. Ik zal laten weten of het is gelukt!
 
Zucht... Geen wonder dat ik het niet zag....

Volgens de handleiding van het modem is er een optie om ICMP toe te staan, maar die pagina is niet zichtbaar in het modem dat Delta levert...


UPDATE:
Inmiddels Delta klantenservice gesproken. Zij zeggen ICMP ook niet te ondersteunen en het niet aan te zetten. Dat vind ik wel erg knullig. Ik had zelf ook een glasvezelpakketje daar aangevraagd, maar ik ga nadenken over herroepen.
 
Laatst bewerkt:
Maar wacht eventjes. Waarom moet het IP pingable zijn om er een tunnel naar toe te maken?

En je kunt het modem neem ik aan zelf vervangen. Dat is bijna altijd zo bij glasvezel. Als jij daarvoor een pfsense in de plaats wil zetten kan natuurlijk ook.
 
Dat vereist de tunnelbroker om de te kunnen checken of de host actief is en dat er dus een tunnel gemaakt kan worden.

En dat tweede klopt, in theorie. Omdat het gaat om XGS PON, is er bijna geen andere apparatuur beschikbaar in tegenstelling tot de oudere glasvezel technieken.
 
Klopt helemaal. Ik heb ook een IPv6 tunnel via HE en die werkt alleen als je endpoint pingable is.
Ze hebben bij Delta wel een zakelijk modem dat je wel in bridge kunt zetten. Maar dat geven ze waarschijnlijk niet zomaar aan particuliere klanten. Wel jammer want dat zou in jouw geval een hoop oplossen.

Nog iets anders waar ik aan zat te denken wat betreft de ICMP optie. soms slopen ze een bepaalde pagina uit de web interface, maar kun je 'm nog wel aanroepen als je de exacte URL van de betreffende pagina weet. Of de opties zijn niet zichtbaar op de pagina, maar kunnen wel worden aangepast als je ze aanroept (developer console).
 
Leveren ze dat modem als je zakelijk flex aanzet? En geldt dat dan ook voor het XGS PON netwerk? Dat zou voor een paar euro e.e.a. oplossen...

Ik ga eens roeren in die config, wellicht dat er wat uit komt!
 
En dat tweede klopt, in theorie. Omdat het gaat om XGS PON, is er bijna geen andere apparatuur beschikbaar in tegenstelling tot de oudere glasvezel technieken.

Dat snap ik niet helemaal, je hebt toch juist die NTU die bij PON technologie een modem functie heeft, maar daar staat meestal een router (een fritzbox of experiabox etc) achter en die moet je zelf kunnen kiezen.

Als dat niet zo is, houd Delta zich niet aan de huidige wetgeving die juist verplicht dat je je eigen apparatuur moet kunnen gebruiken.
 
Delta verbied niet om een eigen modem te gebruiken, maar XGS-PON is een vrij nieuwe techniek, waardoor er weinig tot geen variatie is in type modems. Een van de weinige mogelijke modems is een FritzBox, die ook weer niet in bridgemode kan.

Delta biedt daarnaast geen NTU, maar een Nokia device die NTU, modem en router in één is.

Locaties waar geen XGS-PON beschikbaar is, krijgen een Genexis platinum die inwisselbaar is voor een Genexis Platinum, die overigens wel in bridge kan.
 
Terug
Bovenaan