• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Bliksem inslag.

  • Onderwerp starter Onderwerp starter bouwered
  • Startdatum Startdatum
B

bouwered

Afgelopen dinsdagavond heb ik een inslag gehad. Het was een inductie met een tijdelijke hoge piekspanning met als gevolg het moederbord van de plasma tv kapot. De verzekering dekt de schade.
Vermoedelijk kwam het via het UPC netwerk, vorig jaar was mijn kabelversterker aan de beurt.
Mijn situatie: In de woonkamer komt de groene kabel binnen via een VQ601R isolator en gaat de Tratec 752 versterker in. Uiteraard alles met goede kabel en F-connector aangesloten. Vandaar naar de Cisco mediabox en van daaruit met HDMI naar de tv. Kabels en toebehoren zit netjes weggebouwd en kan niet even vlug worden losgekoppeld bij naderend onweer.
De netvoeding voor dit deel gaat vie een centrale doorslagveiligheid
Nu ben ik op zoek naar een doorslagveiligheid tussen VQ601R isolator en de Tratec 752.
Op internet en via Google kan ik niet echt iets vinden.
Weet iemand een oplossing ?
 
Ik betwijfel een beetje dat het via de antenne aansluiting is gekomen.
Je heb eerst de VQ601R isolator die niet al te hoge spanningen (ik dacht tot 400 Volt) kan tegenhouden en dan de Tratec 752 en die is ook voorzien van een beveiliging tegen indirecte blikseminslag (spanningspieken).
Volgens mij heb je de coaxkabel ook niet op je TV aangesloten.
De overspanning zou dan door de VQ601R, de Tratec 752 en de mediabox zijn gegaan om vervolgens via de HDMI kabel de TV kapot te maken.
 
@Johnny54: Bedankt voor je reactie. Zat ook te twijfelen omdat alle andere apparatuur bleef werken zoals mediabox, dvd, modem, audioversterker. Vorig jaar was de FDU44 gesloopt, heb nu de 752, vandaar dat ik aan het UPC deel dacht. Klopt dat er geen COAX op de tv zit (ouderwets en slecht beeld tegenwoordig)
Zal eens gaan overleggen met mijn electronica-specilist, kijken wat die heeft.
Zodra ik wat weet kom ik er mee terug.
 
het kan via allerlei kanalen komen..
bij een (nabije) blikseminslag kan de elektrische stroom zich een weg banen langs leidingen en zo elektrische apparaten beschadigen. De elektrische velden tijdens een ontlading kunnen echter zo sterk zijn dat ook niet aangesloten elektronica beschadigd raakt doordat alle geleidende delen als antenne fungeren en hoge spanningen veroorzaken...
 
Leidingen zijn geen eens nodig.

Ook met de kabels er uit getrokken kan de bliksem gewoon in je TV tekeer gaan.
 
@RobertWebbe: de AOP is de VQ601R, in en uit met F-connector. In feite dezelfde galvanische scheiding als een gewone AOP. Afgekeken bij een bedrijsituatie maar geen standaard huissituatie. Wel standaard UPC materiaal.

Na wat lezen vandaag is er eigenlijk geen goede beveiliging voor de gevoelige electronica. Begint een beetje of een vroegere SF-flim te lijken waar een inductiekanon electronica uitschakelt en weer terug in het stenen tijdperk.
Voorlopig zal ik de situatie zo laten en bij erg onweer de stekkers er uit uit voorzorg en hopen dat het goed gaat.
 
Terug
Bovenaan