• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Bij opstarten laptop: Thomson modem reset zelf, en telefoonverbinding valt uit

Berichten
671
Internet
  1. KPN
Digitale TV
  1. KPN
Bij opstarten van een laptop, die online moet komen op het draadloze netwerk, valt het Thomson kabelmodem uit en start vanzelf opnieuw op. Als je op dat moment net aan het bellen bent, dan wordt ook de telefoonverbinding verbroken midden in het gesprek zonder enige waarschuwing.

Reeds meerdere keren meegemaakt met het Thomson TWG 870 kabelmodem.

Ook bij het opstarten van sommige andere PC's in huis wordt het kabelmodem vaak vanzelf gereset.

Na resetten van het kabelmodem duurt het een paar minuten en dan zijn internet en telefoon weer opnieuw beschikbaar, maar tijdens die paar minuten kan je dus niet internetten of bellen.

De enige actie die ik me voor kan stellen dat er moet gebeuren bij opstarten van een PC of laptop, is het uitdelen van een IP-adres aan de nieuwe deelnemer op het netwerk door de DHCP-server. Maar dat is toch niet zo'n zware actie dat het hele modem daarvan overstuur hoeft te gaan ?!

Bovendien is het heel vervelend dat de telefonie dus afhankelijk is van het internetgedeelte.

Hiervoor jarenlang ADSL gehad en een vaste lijn van KPN, en nooit geen problemen gehad.

Zijn er nog meer mensen die hier ook last van hebben ? Waar komt het door ? Wat gaat er precies mis ? Is het te verhelpen ?
 
Cisco modem aanvragen?

In je ADSL tijdperk had je een analoge telefoonlijn?
Heb je geen modem nodig voor telefonie.
Nu bel je via VoIP en heb je wel een modem nodig, gaat het modem onderuit gaat, uiteraard, ook de telefoon onderuit.
Wil je >99,99% up-time bij telefoon gebruik dan altijd een ouderwetse analoge lijn.
 
het probleem is voor mij dat het modem dus zeker en beslist meerdere keren per dag (voor niets) uitvalt en vanzelf opnieuw opstart, namelijk telkens als er ergens in huis een PC of laptop wordt opgestart, wat natuurlijk regelmatig gebeurd.

niet alleen kan ik dan zelf niet naar buiten bellen, maar ook ben ik dan telefonisch niet bereikbaar

dit is totaal niet de kwaliteit die ik verwacht (en waar ik trouwens wel voor betaal), als ik op de site van UPC lees:

"Bellen via de kabel geeft u net zo’n helder en scherp geluid als u gewend bent van andere aanbieders. Ook tijdens het internetten of downloaden merkt u geen verschil in kwaliteit. Tevens zijn de verbindingen erg betrouwbaar, omdat UPC gebruik maakt van haar eigen netwerk."
 
vraag dan om een "eenvoudig" kabelmodem, zonder ingebouwde router.
dan kun je zelf een eigen router neerzetten.

kan het zijn dat er clients zijn met een vast ip-adres ??
daardoor kunnen er conflicten optreden, waar de twg870 misschien niet tegen kan.
 
Forum staat bol van de problemen met het modem wat jij nu gebruikt.
Ruil dat ding zo snel mogelijk om voor een Cisco.

Ik zou altijd voor een zo dom mogelijk modem kiezen, kan er ook weinig fout gaan.
Hier een Cisco EPC3212 en deze valt "nooit" uit.
Eigen router er achter en je hebt firmware update bijna helemaal zelf in de hand.
Telefoon is bij mij gewoon goed, geen gedonder of wat dan ook.
 
alle clients hier thuis krijgen gewoon een dynamisch ip-adres van de dhcp-server, geen statische ip-adressen in gebruik

mijn voorkeur is een alles-in-één kabelmodem / draadloze router / switch van upc (maar dan eentje die het gewoon goed doet), want anders moet ik namelijk ook nog weer zelf extra een losse draadloze router / switch kopen en betalen, en ik heb juist al een heleboel investeringen moeten doen voor de overstap naar upc
 
Investeringen om over te stappen naar UPC?
Wat heb je gekocht? Ben nu toch wel nieuwsgierig....

Wachten tot UPC met een goede firmware komt? Niet je adem inhouden ;)

Een eigen draadloze router kan variëren van 20 tot 150 euro.
Er is keuze genoeg. Heb je er niet eentje over uit je adsl tijdperk?
 
ik heb een retourgeschikte hirschmann antenneversterker moeten kopen, het Tratec model dat UPC zelf verkoopt in zijn winkels heeft te weinig uitgangen / versterking om alles thuis goed werkend aan te kunnen sluiten

nog los van de extra kwaliteits-coaxkabel en goede connectors en dergelijke

Verder moest ik 45 euro borg betalen voor het modem en 25 euro eenmalige aansluitkosten

al met al was ik dus veel meer kwijt aan uitgaven dan de 60 euro korting (6 maanden à 10 euro) die ik kreeg

tevens is de eerste factuur extra duur, omdat het abonnementsgeld voor het alles-in-één pakket dan voor twee maanden tegelijk in rekening wordt gebracht

je moet dus bij overstap eerst behoorlijke kosten maken

uit het ADSL tijdperk was er alleen een alles-in-1 ADSL modem / draadloze router / switch over, dus daar heb ik niets meer aan

maar vooral wil ik een stabiele en goed werkende installatie die niet zomaar uitvalt een paar keer per dag
 
allemaal duidelijk en begrijpelijk.
echter de ideale combi is op dit moment een Cisco EPC 3212 met een eigen draadloze router.
 
Uitvallen van de modem als er een computer opstart is niet normaal.
Dit kan volgens mij ook niet veroorzaakt worden door een te zwak, of slecht signaal, maar voor alle zekerheid daar wel even naar kijken (http://192.168.0.1) en uiteraard de coaxbekabeling tussen AOP en modem.

Is dat allemaal oké dan het probleem bij UPC melden. Bellen naar helpdesk, Twittter naar UPC, of een PM naar een van de webcareleden.
Het snelste is uiteraard bellen met de helpdesk.
Ze zullen wel een monteur willen sturen die de zaak ter plaatse nog even controleert en eventueel iets aanpast / vervangt.
Als het op afstand duidelijk is dat het probleem in de modem zit sturen ze soms ook een nieuw modem.
Als vervangende modem zou je weer een Thomson TWG870 kunnen krijgen die dit probleem niet heeft.
Ook een Cisco modem/router (3925), of een Cisco modem (3212, 3208) is mogelijk.
 
Terug
Bovenaan