Bij KPN betalen voor doorspoelen opnames

Voorlopig blokkeert KPN nog niets en Ziggo en Odido wel. KPN benoemt alleen bij deze nieuwe propositie expliciet dat reclames bij eigen opname doorgespoeld kunnen worden. Of dit betekent dat dit bij het normale opnemen pakket anders wordt dan wordt niet benoemd. Dus of het een verdienmodel wordt dat moet nog blijken.
 
Mooi bedacht door KPN. Het kost KPN niets* want de uitzendingen worden toch al een jaar bewaard. Tenzij letterlijk niemand programma X heeft opgenomen misschien.

*Wijziging in de software en eventuele kosten voor "reclamedoorspoeltax¨ even buiten beschouwing gelaten.
De laatste was er immers toch al. Alleen bij verlenging van de overeenkomst kan dat hoger uitvallen.

Ook wel fijn voor mensen als ik, die graag vaker dezelfde aflevering na enige tijd nog eens kijken.
Die kunnen dan meer opslaan/minder wissen.
 
Mijn dochter heeft Odido en die baalde ook al van die niet door te spoelen reclames, dus Odido heeft het ook.
Overigens denk ik dat dit steeds meer wordt in de toekomst, omroepen zien hun inkomsten teruglopen en proberen dat op deze manier denk ik weer wat terug te vangen via de contracten met de providers.
Moet zelf zegge dat ik het nog niet zo erg vind, kun je mooi effe naar het toilet of wat te drinken nemen voordat het programma begint.
Overigens las ik vanochtend dat ook Whatsapp reclame gaat toevoegen, als ik het goed begreep alleen nog in het hoofdscherm dus niet tussen een chat.
Maar goed ook hier zie je de intrede van reclame, we gaan er niet meer aan ontkomen.
 
Mijn dochter heeft Odido en die baalde ook al van die niet door te spoelen reclames, dus Odido heeft het ook.
Overigens denk ik dat dit steeds meer wordt in de toekomst, omroepen zien hun inkomsten teruglopen en proberen dat op deze manier denk ik weer wat terug te vangen via de contracten met de providers.
Moet zelf zegge dat ik het nog niet zo erg vind, kun je mooi effe naar het toilet of wat te drinken nemen voordat het programma begint.
Overigens las ik vanochtend dat ook Whatsapp reclame gaat toevoegen, als ik het goed begreep alleen nog in het hoofdscherm dus niet tussen een chat.
Maar goed ook hier zie je de intrede van reclame, we gaan er niet meer aan ontkomen.
Het idee van RTL is dat je Videoland afneemt. Daar heb je bij premium geen reclames.
SBS heeft Kijk, maar levert ook series aan Videoland. Kijk heb je wel reclames.
Providers gaan doorspoelen nu inkopen en in duurdere proposities weer aanbieden.
En zo wordt het een verdienmodel voor een ieder.
 
Wat ik niet begrijp is wat reclame, met name op tv, doet voor een bedrijf.
Men kan in een reclameblok bijvoorbeeld drie commercials tegenkomen van drie verschillende automerken.
Iemand die in de markt is voor een nieuwe auto gaat toch naar dealers om proefritten te maken?
Of A-merken voedingsmiddelen. Wij vinden de huis- of B- merken vaak lekkerder.
Een merk/product die geen reclame laat uitzenden kan de prijzen lager houden. Veel beter.

Iets anders: merken als Ubiquti, Asus en anderen die met name netwerkapparatuur maken.
Die verkopen als sla maar adverteren nooit met die producten op tv.
Tenminste, ik heb ze nog nooit gezien.

In Noord-Amerika werkt het misschien prima maar wij zijn anders (hopelijk).
 
De Nederlandse markt is deels anders ingericht dan in andere landen. Boodschappen in Nederland zijn duurder dan in andere landen behalve als je de aanbiedingen af snuffelt. Supermarkten harken dus mensen binnen met goedkope lokkertjes in de hoop dat eenmaal in de winkel meer artikelen worden gekocht. En daar hoort reclame bij. Hetzelfde geldt ook voor providers van vaste en mobiele diensten. En andere zaken zoals vakanties waar consumenten verkopers minder trouw zijn.

En wat betreft auto. Misschien ben ik wel een domme consument. Maar ik hen mijn nieuwe auto dan niet alleen uitgekozen op basis van een tv-reclame. Maat ik had eerst merk Y in gedachte, maar toen ik op tv het nieuwe model van merk X zag, ben ik hierdoor bij de dealer wel gaan kijken en een proefrit gaan maken. En hierdoor is de keuze uiteindelijk toch op merk X gevallen. Dus in een bepaalde mate heeft een tv-commercial hier toch een bepaalde invloed in gehad.

Inhoudelijk op deze ontwikkeling. Niet alleen op bovenstaande is het voor tv-zenders belangrijk dat commercials niet doorgespeeld kunnen worden. Ik weet dat reclame-onderbrekingen heel irritant zijn. Maar zij zijn van levensbelang voor zenders. Meer als ooit ervoor. Je ziet binnen de tv-wereld een verschuiving van verdienmodellen. Providers betalen zenders veel minder doorgiftevergoedingen dan voorheen. Deze inkomsten verdampen dus voor zenders die meer moeten leunen op de verkoop van reclame. En die reclame willen zij dus beschermen voor doorspoelen omdat zij richting de adverteerders mooie cijfers wat betreft rendement willen blijven vertonen. En dus wordt doorspoelen bij reclame beperkter gemaakt. Of een provider moet bereidt zijn een veel hogere doorgiftevergoeding te betalen. Dat dit niet bij iedere provider op een gelijk moment begint, heeft vooral te maken met het moment dat de oude overeenkomst moet worden vervangen voor een nieuwe.

In dit geval lijkt het erop dat kPN iets in de richting van een extra abonnement onder andere doorspoelen bij reclame aan het voorbereiden is. Maar zeker is dit ook niet omdat ook het aantal opslagminuten in de cloud fors is uitgebreid. In ieder geval kan je op dit moment ook zonder dit extra abonnement nog op ieder moment binnen opgenomen programma's doorspoelen.
 
De Nederlandse markt is deels anders ingericht.......
Dat weet ik maar met mij een hele hoop anderen. Bijvoorbeeld bij de bekende drogisterijen. Ja, van tv maar vooral door hun virtueel onmisbare aanwezigheid in het centrum. Mijn vrouw komt er met regelmaat. Er zijn per slot van rekening niet veel alternatieven.
Die aanbiedingen ziet ze wel maar koopt ze alleen als we dat specifieke product ook echt gebruiken.
Drie voor de prijs van één verpakkingen scheerzeep bijvoorbeeld. Maar dat komt niet van tv. De bekendheid van de ketens dan weer wel.

Daar komt bij dat wanneer men een opname kijkt met een "speciale aanbieding" in een commercial, dan is die actie waarschijnlijk al niet meer geldig....
maar toen ik op tv het nieuwe model van merk X zag, ben ik hierdoor bij de dealer wel gaan kijken...
En dat is dan kennelijk het verschil met mij. Omdat ik de merken al van oudsher ken zou ik zelf al naar die andere dealer zijn gegaan.
Overigens rijd ik een oude hybride: starten gaat elektrisch en rijden op benzine. ;)

Maar zij zijn van levensbelang voor zenders.
Dat is mij bekend. Alleen al de exorbitante bedragen die 'gezichten van de zenders' vragen/krijgen zijn de pan uitgerezen.
Ook omdat de "zenderbaas" mensen die bij de NPO hoge kijkcijfers scoren weglokt. Om vervolgens bij een commerciële omroep, min of meer, te floppen. Maar wel een duur contract hebben.
De programma's lijken mij ook steeds goedkoper te worden wegens gebrek aan voldoende middelen of de wil deze te willen besteden.
Misschien wel de reden dat wij zelden naar RTL- en SBS-groep kijken. Afgezien van een keertje het nieuws.
Nu heb ik niet veel zin om alle mitsen, maren en tenzijen uit te typen maar het lijkt een neerwaartse spiraal.

Niet omdat ik nu toevallig KPN heb maar waar Ziggo altijd heer en meester was op dat gebied, lijkt KPN Ziggo voorbij te (willen) streven.
 
Heb niet zoveel verstand van auto's. Ik rij er alleen maar in en ben wat dat betreft niet echt merk trouw. Het enige wat voor mij telt is goed rijden, goede audio en navigatie systeem en vooral niet elektrisch. De e-hybride die ik nu heb is voor mij ideaal. Maar dat even terzijde.

Wat betreft je laatste opmerking. KPN is inderdaad op allerlei manieren Ziggo aan het inhalen. Soms positief maar ook vaker in negatieve manier vanuit het oogpunt van de consument. Het blijft in het providerland een weegschaal waarbij op het ene moment de schaal doorslaat naar de ene provider en een paar jaar later weer naar de andere provider. En dit gaat soms met hele hoge pieken en opvallende lage dalen.
 
Terug
Bovenaan