Een paar maanden geleden zag ik dat mijn NAS (van Synology) in de log-bestanden aan gaf dat ie geen connectie kon maken met het internet (b.v. voor het automatisch synchroniseren met tijd servers). Dit had ik nooit eerder opgemerkt. Ik maak al een tijdje gebruik van de EPC3925 modem/router.
Toen ben ik in de netwerk instellingen van mijn NAS gaan kijken. Om er voor te zorgen dat ik vanaf elk apparaat in mijn netwerk mijn NAS kan benaderen, had ik deze een vast ip-adres gegeven. Zoals waarschijnlijk bij velen bekend, moet je dan ook nog een subnetmask, gateway en DNS server adres ingeven.
Ik had altijd het volgende ingesteld bij de netwerkinstellingen op de NAS:
- ip adres: 192.168.1.2
- subnetmask: 255.255.255.0
- gateway: 192.168.1.1
- dns server: 192.168.1.1
Deze instellingen leken me juist. Echter toen ik de instellingen op mijn NAS veranderde van vast ip adres naar DHCP, zag ik dat het adres voor de dns server heel anders was, nl. 62.179.104.196. Toen maar alles veranderd naar een vast ip adres en 62.179.104.196 ingevuld bij dns server. En warempel alles deed het weer!
Ik heb geleerd dat je bij gateway en dns server altijd het ip adres van je router moet ingeven. Echter dit is dus niet het geval. Hebben jullie dezelfde ervaring? Komt het doordat de EPC3925 een combi is van modem/router?
Of komt dit probleem doordat UPC b.v. opeens de firmware van de modem heeft aangepast? Of door wijzigingen in hun infrastructuur?
Verder had ik tot gisteren ook een probleem met mijn AC Ryan Mini mediaspeler. Het probleem was dat het heel erg lang duurde voordat de mediaspeler connectie had met mijn NAS (samba protocol, bedraad netwerk). Voorheen was dit binnen een paar tellen, maar nu kon elke keer 2 minuten wachten.
Deze speler had ik ook een vast ip-adres toegekend:
- ip adres: 192.168.1.3
- subnetmask: 255.255.255.0
- gateway: 192.168.1.1
- dns server: 192.168.1.1
Toen heb ik bij DNS server ook maar 62.179.104.196 ingegeven. En ook hier was het probleem opgelost. De gedachtengang dat het wijzigen van de DNS server het probleem (niet kunnen connecten met internet) heeft opgelost voor mijn NAS, kan ik nog een beetje volgen. Maar voor mijn mediaspeler? Mijn mediaspeler maakt connectie via Samba met mijn NAS. Hierbij hoeft dan toch helemaal geen (netwerk/internet)verkeer naar buiten plaats te vinden?
Toen ben ik in de netwerk instellingen van mijn NAS gaan kijken. Om er voor te zorgen dat ik vanaf elk apparaat in mijn netwerk mijn NAS kan benaderen, had ik deze een vast ip-adres gegeven. Zoals waarschijnlijk bij velen bekend, moet je dan ook nog een subnetmask, gateway en DNS server adres ingeven.
Ik had altijd het volgende ingesteld bij de netwerkinstellingen op de NAS:
- ip adres: 192.168.1.2
- subnetmask: 255.255.255.0
- gateway: 192.168.1.1
- dns server: 192.168.1.1
Deze instellingen leken me juist. Echter toen ik de instellingen op mijn NAS veranderde van vast ip adres naar DHCP, zag ik dat het adres voor de dns server heel anders was, nl. 62.179.104.196. Toen maar alles veranderd naar een vast ip adres en 62.179.104.196 ingevuld bij dns server. En warempel alles deed het weer!
Ik heb geleerd dat je bij gateway en dns server altijd het ip adres van je router moet ingeven. Echter dit is dus niet het geval. Hebben jullie dezelfde ervaring? Komt het doordat de EPC3925 een combi is van modem/router?
Of komt dit probleem doordat UPC b.v. opeens de firmware van de modem heeft aangepast? Of door wijzigingen in hun infrastructuur?
Verder had ik tot gisteren ook een probleem met mijn AC Ryan Mini mediaspeler. Het probleem was dat het heel erg lang duurde voordat de mediaspeler connectie had met mijn NAS (samba protocol, bedraad netwerk). Voorheen was dit binnen een paar tellen, maar nu kon elke keer 2 minuten wachten.
Deze speler had ik ook een vast ip-adres toegekend:
- ip adres: 192.168.1.3
- subnetmask: 255.255.255.0
- gateway: 192.168.1.1
- dns server: 192.168.1.1
Toen heb ik bij DNS server ook maar 62.179.104.196 ingegeven. En ook hier was het probleem opgelost. De gedachtengang dat het wijzigen van de DNS server het probleem (niet kunnen connecten met internet) heeft opgelost voor mijn NAS, kan ik nog een beetje volgen. Maar voor mijn mediaspeler? Mijn mediaspeler maakt connectie via Samba met mijn NAS. Hierbij hoeft dan toch helemaal geen (netwerk/internet)verkeer naar buiten plaats te vinden?