• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Betrouwbaarder dankzij modems met Battery Back-up

Berichten
135
Internet
  1. Ziggo
Digitale TV
  1. Ziggo
Hallo allemaal, :)

als een van de belangrijkste minpunten van bellen via de kabel wordt vaak genoemd dat het niet zo betrouwbaar is als via de analoge lijn van KPN.
Waarom gebruiken jullie (ik heb het nu even tegen een van onze medeleden van UPC) ;) dan nog niet die versies van de Arris modems met "Battery Back-up", zoals de TM502G?... ??? Dat zou er voor zorgen dat de betrouwbaarheid (tijdens stroomuitval) weer een heel stuk dichter bij die van de zogenaamde Lifeline van KPN zou komen! 8)

Freddy :)
 
Zit wel wat in maar hoe vaak valt nu de stroom uit?

Ik kan me de laatste keer echt niet herinneren.
Althans niet in mijn woonplaats.... ;)

Iedereen belt thuis met een draadloze telefoon, basisstation werkt ook niet zonder stroom.
Hiermee kan ik dan ook niet meer bellen op het oude KPN-netwerk.
Standaard een UPS in de meterkast voor dit soort dingen, met noodverlichting.

Wel leuk dat die modems bestaan overigens.
Blijkbaar zijn er plekken waar dit soort modems hard nodig zijn.
 
Wat je zegt geldt alleen voor stroomuitval in je eigen huis. Als je wijk plat gaat dan heeft de wijkkast ook geen stroom meer en gaat je modem / telefoon alsnog plat.
(Zoiets lijkt me ook te gelden overigens voor ADSL.)
De goede oude telefoon werkte vrijwel altijd, al ging hij er bij een aardbeving in Alkmaar toch ook kortstondig uit :0)
We worden in zeker opzicht met alle gedigitaliseer kwetsbaarder ja.
 
Voor sommige mensen, zoals jij kennelijk Robert, is het Lifeline-idee van KPN niet zo belangrijk... Maar voor vele andere wel en voor hen zou dit een extra stimulans zijn om UPC toch het voordeel van de twijfel te gunnen!
En het is niet alleen voor een "gewone" stroomuitval: wat dacht je van kortsluiting met eventueel brand als gevolg!?... Dan is het toch wel fijn als je een (inderdaad nog gewone niet-draadloze) telefoon hebt die het nog doet! En wat betreft het plat gaan van de wijk ALK: alle wijkkasten hebben noodaccu's, zodat het kabelnetwerk helemaal geen last heeft van stroomuitval! Alleen je modem thuis valt uit... omdat daar dus nog geen noodvoorziening in zit...
Deze modems met Battery Back-up zijn speciaal gemaakt om het bellen via de kabel betrouwbaarder en dus veiliger te maken! Dat is toch heel belangrijk UPC!?...
 
Maar Freddy, waarom denk je dat ik het niet belangrijk vind?
Ik vind het zelfs heel belangrijk!
Maar ik ben bang dat alleen battery-backup in het modem niet voldoende is....

Als je het echt zeker wilt hebben zou ik echt een UPS-systeem in de meterkast zetten.

Dat van die noodaccu's in wijkkasten is misschien iets van tegenwoordig?
10-15 jaar geleden viel in Almere zeer regelmatig de stroom uit en was bellen niet mogelijk.
Ook mijn autotelefoon, vast in de auto, werkte niet als de wijk zonder stroom zat.
 
O sorry Robert... omdat je zei dat je alleen draadloos belde, dacht ik dat je het Lifeline-idee ook niet zo belangrijk vond voor jou, want inderdaad, zoals je zei heb je daar ook een gewoon "ouderwets" ::) toestel voor nodig; vandaar. ;)

Aan een UPS-systeem had ik trouwens ook al wel gedacht (en dat zal ik waarschijnlijk ook doen), maar ik vind het vreemd dat UPC de klanten niet uit zichzelf, of op zijn minst wanneer de klant daar om vraagt, die extra zekerheid biedt...

Wat is volgens jou trouwens het verschil (wat betreft zekerheid) tussen een UPS en een modem met Battery Back-up? Waarom geef jij de voorkeur aan een UPS?...

En wat betreft de accu's in de wijkkasten: ik weet dat ze daar, nog voordat UPC hier was, al mee bezig waren, juist omdat het kabelnetwerk een belangrijker functiepaket ging krijgen, waaronder telefoon. Alleen voor radio en tv, zoals in het begin, was dat natuurlijk niet nodig, maar nu...
Daarom zou ik graag een antwoord van iemand van UPC hierop krijgen:

- klopt het inderdaad dat (al / de meeste van) jullie wijkkasten een noodaccu hebben;
- en zouden jullie klanten die dat belangrijk vinden, waaronder ik en Robert, ;) misschien zo'n modem met Battery Back-up kunnen bieden?

Freddy :)
 
Met een UPS heb je zelf in de hand wat je daarop aansluit.
In mijn geval dus het modem maar ook het basisstation van mijn dect-telefoons.
Denk aan een oplaadbare lamp en een GSM-lader.
Een radio die op het lichtnet werkt is dan altijd goed te gebruiken.
Al deze dingen gebruiken weinig stroom en op een redelijke UPS werkt dit "dagen".

Alleen een modem met battery-backup is een stap in de goed richting maar ik heb er zelf geen controle over.
Mijn telefoons werken dan evengoed niet, maar dat is wel op te lossen natuurlijk.

Een redelijke UPS kost niet eens zoveel en gaat jaren mee zonder problemen.
Ik heb ervaringen met kleine systemen maar ook met grote waar een heel bedrijf op kan doordraaien.
Dat was wel leuk met een stroomuitval, de telefooncentrale zat er niet op....... :'(
Gelukkig was ik er niet verantwoordelijk voor, maar gaf later wel adviezen om het beter te doen.
 
Goeie tips! 8) Dank je wel Robert! :)

Wat voor UPS heb jij?... Ik zat te kijken naar de Back-UPS modellen van APC:
https://www.apc.com/products/category.cfm?id=13

Trouwens UPC... ik ben nog steeds geïnteresseerd in jullie antwoord! ;)
 
Ik heb ervaring met APC en dat is een uitstekend product.
Bij het bedrijf waar ik wel verantwoordelijk was voor dit soort zaken zat "alles" erop.
Datacommunicatie-lijnen, telefooncentrale, servers en een terminal met wat noodverlichting.

Hier stond een UPS met een extra battery-pack, kon wel een "dag" doordraaien.
Servers uitzetten en alleen de communicatie in stand houden ging wel een week.

Een UPS voor een gebouw was van Merlin-Gerin maar dat is hier niet de bedoeling...

Die van APC heb je in diverse soorten en maten, de capaciteit van de accu's bepaald de prijs.
Hoe langer je power wilt behouden hoe hoger de prijs.
Bepaal daarom goed wat je er op aan wilt sluiten.
De meeste kan je via USB of netwerkaansluiting "volgen" met software, je kan testen inplannen en de status van het apparaat bekijken.

Maar inderdaad, als je mag/kan kiezen bij UPC voor een modem met accu-pack zou leuk zijn.
Ze bestaat dus het kan.
 
Robert Koopman zei:
Ik heb ervaring met APC en dat is een uitstekend product.

... ... ...

Die van APC heb je in diverse soorten en maten, de capaciteit van de accu's bepaald de prijs.
Hoe langer je power wilt behouden hoe hoger de prijs.
Bepaal daarom goed wat je er op aan wilt sluiten.
De meeste kan je via USB of netwerkaansluiting "volgen" met software, je kan testen inplannen en de status van het apparaat bekijken.
Het mooie vind ik ook dat ze de computer na een tijdje automatisch in Slaapstand kunnen zetten: op die manier kun je doorwerken als de stroom maar even uitvalt en als de storing langer duurt blijft toch alles bewaard en kun je na de onderbreking gewoon weer verder gaan waar je gebleven was! 8)
Wat ik dus wil is dat:

- de computer en monitor ongeveer 5 minuten aan worden gehouden, waarna hij ze in slaap laat vallen en;
- het modem, de router, het DECT-basisstation en mijn wekker-radio "permanent" aan worden gehouden.

Enig idee wat voor capaciteit daar voor nodig is?
 
Terug
Bovenaan