• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

betere newsserver na samengaan?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter volgensbartjes_nl
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
V

volgensbartjes_nl

hoi,
Toen ik de berichten van het samengaan van multikabel met de anderen hoorde dacht ik meteen aan de nieuwsservers.
Kunnen jullie misschien voorstellen een MK (of misschien is dit al gebeurd? zo ja, wat is dat het antwoord?) of er gemeenschappelijk voor de kabelbedrijven van de nieuwe samenwerking een super newsserver kan komen? Ik weet dat sommige bedrijven bijvoorbeeld een contract met giganews hebnben, en die gebruiken. Het zou leuk zijn als dit word aangegrepen om een goede newsserver dienst te bieden, die ook echt is gericht op het downloaden van binaries, dus goede compleetheid en lange retentie bieden.
Tevens vraag ik me af hoe het volgende zit, ik zat er al eens vaker aan te denken: het lijkt me toch dat het multikabel minder kost om binnen hun eigen netwerk dingen te versturen, dan buiten hun netwerk. Nu hebben ze een limiet op de MK newsservers gezet, en als je moet bijbetalen, zijn er goedkopere payd servers, die betere compleetheid en retentie bieden. Daardoor gaan mensen naar zon andere. Dan moet alle data van buiten hun eigen netwerk gedownload worden, terwijl, als iedereen alles van de servers van multikabel zou downloaden, word alles gewoon binnen hun netwerk gedaan, lijt me slimmer vor multikabel. is dit zo? kan dit dan ook voorgesteld worden?
Groeten,
Bart Huisman
 
Uiteraard is jouw vraag al eens aan de orde geweest op eerdere overleggen toen de fusies bekend werden. Er is echter op dit moment nog heel weinig bekend hoe de samenwerking zal gaan verlopen. Dat zal in de loop van dit jaar wel duidelijker worden denk ik.

Casema en Home kunnen jaloers zijn op de newsserver van Multikabel, deze is stukken beter dan die van hun. Het verder uitbesteden van de nieuwsserver naar een 'externe' is ook niet ideaal. Meestal zijn dat bij andere providers dan beperkte snelheid-lijntjes met soms nog een data-beperking. De situatie bij Multikabel is op dit moment redelijk ideaal. De retentie is prima, ook in de dumpgroepen kun je nog artikelen van een paar weken terug ophalen, de compleetheid ook, ik hoef nooit een reparatiebestand te gebruiken, tenzij het met uploaden fout gegaan is bij iemand, maar dan is het op elke payserver ook beschadigd.

Ik denk dus eerder dat Casema en Home naar de server-configuratie van Multikabel zullen kijken dan omgekeerd. Persoonlijk denk ik dat de news-data-hoeveelheid voor het grootste deel van de klanten genoeg zal zijn. Het wordt trouwens regelmatig verhoogd. Maar onbeperkt zal het nooit worden, ook niet als ze de newsserver zouden uitbesteden.

Maar zodra er iets bekend wordt over wijzigingen zullen jullie het hier lezen, hoewel dat niet op korte termijn zal zijn schat ik zelf in.
 
Ze hebben op een gegeven moment niet voor niets datalimieten ingevoerd, dit omdat het anders teveel van hun servers zou vragen. Sinsdien is zijn de newsservers dan ook uitstekend, en worden ze alleen maar beter. Het is dus maar de vraag of ze het graag hebben dat er extreem veel meer van hun eigen servers wordt gedownload, misschien is het zo wel goedkoper voor ze, aangezien ze zo geen problemen hebben met hardware limieten van hun servers. toch?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan