• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Betalen voor HDTV van UPC?

Berichten
9.691
Vriendelijk verzoek aan teleromeo: zou je in het vervolg in dit topic kunnen klagen over de "kosten" van HD bij UPC? In bijna ieder topic over HD begin je te zeiken over deze kosten, en daar word ik echt gek van. We weten ondertussen allemaal wel wat je standpunt is.

Ik heb het topic alvast voor je gevuld met je eigen posts.


teleromeo zei:
Inmiddels is bekend dat Caiway net zoals Ziggo, Nederland 1,2 en 3 HD zonder meerkosten in het digitale basispakket plaatst.
Zo kan het dus ook!! Volgens mij hoort het gewoon zo en niet zoals UPC doet.. Iets bijzonders maken van HDTV en daarmee financieel de consument een poot uitdraaien.


https://www.caiway.nl/site/nl/overcaiw/overcaiw/nieuws/nieuws/nederland1,2en3inhdbijcaiway
teleromeo zei:
Ook de ARD en ZDF zijn de menig toegedaan dat extra betalen voor HDTV, de acceptatie van HDTV enorm vertraagt.
Onnodig te zeggen dat ik het daar helemaal mee eens ben. Waarom kan ik Duitsland, Engeland, Frankrijk en Scandinavie wel zonder meerkosten de HD versies van grote zenders worden doorgegeven en moet het hier extra geld kosten?
Ik ben er van overtuigd dat 90 procent van alle kijkers en dan voor bedankt!!
teleromeo zei:
Je ziet er toch echt naast!!

Ook Canal Digitaal biedt Eurosport HD aan in het basispakket zonder meerkosten vanaf 1 juni 2009 !!

https://dutchmedia.nl/blog/?p=1668

teleromeo zei:
Ziggo heeft gewoon de insteek dat zoveel mogelijk HD zenders van de publieke en commerciele omroepen in het basispakket moeten. Dus dat blijft echt wel zo. Eurosport HD geven ze ook gratis door in het basispakket. En ze doen dat volgens mij al meer dan een jaar. UPC is echt de grote uitzondering door grote maandelijkse bedragen te vragen.

Bovendien is de publieke omroep van iedereen en betaalt iedereen er al voor via de belastingen.
Dat voor een normale technologische vooruitgang wat HDTV is, de zenders in een duur betaalpakket geplaatst wordt vind ik echt te schandalig voor woorden.
Ik hoop dat consumentenorganisaties en de politiek hier snel opduikt!!
teleromeo zei:
Inmiddels wordt er al op diverse plekken schande van gesproken
dat UPC extra geld durft te vragen voor de HD versies van de publieke omroep:



UPC: Publieke HDTV kanalen in betaald HD pakket

Nadat Ziggo vorige week als eerste aankondigde Nederland 1, 2 en 3 HD vanaf 4 juli door te geven aan haar klanten, heeft UPC laten weten hetzelfde te doen.
Maar waar Ziggo de publieke HD kanalen kosteloos aan haar klanten doorgeeft, kiest UPC ervoor de zenders in het HD pakket aan te bieden in plaats van in het digitale basispakket. En voor dat HD pakket geldt een meerprijs van negen euro per maand ten opzichte van het standaard digitale aanbod.

Kip en ei

Desgevraagd laat UPC over deze beslissing weten dat haar klanten überhaupt alleen over een HD ontvanger kunnen beschikken wanneer zij een HD-abonnement afnemen, en dat de publieke zenders voor deze klanten zonder extra meerkosten aan dat abonnement toegevoegd worden.
Dat is echter een constructie waar UPC bewust voor heeft gekozen, en dus geen argument om de zenders feitelijk alleen tegen betaling in een pluspakket beschikbaar te stellen.
Klanten van Ziggo en Canal Digitaal kunnen wél gewoon zelf een HDTV ontvanger aanschaffen, zonder daarbij verplicht te worden een HDTV abonnement af te sluiten. Beide operators ondersteunen bovendien ook CI(+) televisies waarmee het zonder extra settopox mogelijk is om digitale HD zenders te ontvangen; UPC kiest er voor om dit niet te doen en het zo practisch onmogelijk te maken HD zenders aan te bieden aan klanten die geen HD pluspakket hebben.

HD is een "aanvullende dienst ”

Op de vraag hoe UPC over het algemeen aankijkt tegen het laten betalen voor HD-varianten van bestaande zenders verklaarde woordvoerder Ronald Sutmuller tegenover Hardware.Info “Wij zien HD als een aanvullende dienst. De HD-zenders zijn over het algemeen ook in analoog of digitaal te ontvangen. Het is een extra keuzemogelijkheid om de zenders ook in HD te ontvangen.”

Hiermee wordt feitelijk een stap gezet die we in Nederland nog niet eerder meegemaakt hebben.
In het verleden hebben verbeteringen in beeld en geluidskwaliteit immers nooit geleid tot directe prijsverhogingen voor de consument. Noch bij de overgang van zwart-wit naar kleur, noch bij de overgang van analoog naar digitaal hebben aanbieders specifiek een meerprijs gevraagd, de huur of aanschafkosten van de benodigde apparatuur daargelaten.
Nu we aan de vooravond van de introductie van HDTV staan lijkt daar dus verandering in de komen. Voor dezelfde zenders in betere kwaliteit worden klanten bij UPC nu geconfronteerd met hogere kosten, te weten die van het verplichte HD abonnment. Hoewel UPC de prijs van haar HD pakket met de introductie van de publieke zenders niet verhoogt, valt te bezien of dat niet alsnog gebeurt wanneer de commerciële zenders in de toekomst aan het pakket toegevoegd worden.

Concurrentie voor de kabel

Hoewel de beredenering van UPC bedrijfstechnisch op korte termijn wellicht logisch is, valt te bezien of de kabelmaatschappij zich op langere termijn niet in de vingers snijdt met dit model. Het totale aantal televisieklanten van UPC loopt de laatste jaren terug, met name ten gunste van Digitenne, dat minder bandbreedte beschikbaar heeft en dus lagere beeldkwaliteit biedt, maar wel goedkoper is voor de consument.
Het zonder meerkosten aanbieden van HDTV zou voor de kabelmaatschappijen dan ook een uitstekend instrument zijn om klanten bij Digitenne weg te houden, een strategie die Ziggo overigens wél lijkt te kiezen.
Het model van UPC waarbij klanten feitelijk moeten betalen voor publieke zenders, in combinatie met het verplichte huur/abonnementsmodel, is ongetwijfeld ook exta koren op de molen van de OPTA die de kabelmaatschappijen sowieso al wil verplichten om concurrenten op hun infrastructuur toe te laten.

En dan is er nog de vraag wat de politiek ervan vindt dat consumenten nu een betaald pluspakket moeten nemen om de basiszenders die met publiek geld gefinancierd worden in HD te ontvangen. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

https://www.hardware.info/nl-NL/news/ymiclpqYwpqabpY/UPC_Publieke_HDTV_kanalen_in_betaald_HD_pakket/
teleromeo zei:
Denken jullie dat er veel UPC abonnees die nu nog geen HD kijken maar alleen naar het analoge basispakket, een HD abboment gaan afsluiten om de NPO in HD te kunnen zien?
teleromeo zei:
Ik ga er vanuit dat dat mogelijk is, en dat je niet weer een heel nieuw abonnement extra hoeft te betalen.
Want dat zou helemaal van de zotte zijn. Bij Ziggo kost namelijk op meer plekken in je huis niks extra per maand, dus ik kan me niet voorstellen dat UPC je wel meer maandelijks extra laat betalen als je op meer plekken in je huis wilt kijken.
teleromeo zei:
Ik vind het heel triest dat UPC, deze zenders niet net zoals Ziggo doet, toevoegt aan het basispakket.
Ze zeggen in hun eigen berichtgeving dat ze Ziggo volgen, maar dat doen ze helemaal niet !

Ziggo vraagt geen cent extra aan de kijker. UPC kijkers die alleen het analoge abonnement hebben, kunnen de zenders niet eerder zien dan dat ze een extra digitaal HD abonnement hebben afgesloten. Een kostenpost die veel mensen niet kunnen betalen.
teleromeo zei:
De onnodig opgeworpen financiele drempel zal er voor zorgen dat velen zullen bedanken voor HDTV in Nederland.

MET DANK AAN UPC EN DE NEDERLANDSE PUBLIEKE OMROEP !!!
teleromeo zei:
Wat kost dan een HD pakket bij UPC als je zelf de ontvanger hebt aangeschaft dan maandelijks?

Afgezien van het feit vind ik het schandalig dat de publieke omroep die van belastinggeld wordt gefinancieerd meewerkt aan winst door derden door hun kanalen in dure betaalpakket te plaatsen. Dit kan volgens mij nooit de bedoeling zijn en is nergens anders in Europa!
teleromeo zei:
Is het bij UPC ook zonder meerkosten zoals bij Ziggo of gaat UPC er weer extra geld voor vragen?

/edit: het kan zijn dat ik met het verkeerde been uit bed ben gestapt...
 
Teleromeo zit er dan behoorlijk naast, ja je betaald voor HD maar daar zit ook de huur van de decoder bij in, en dan nog NED 1 2 3HD worden tog gratis toegevoegd, prijs bliijft gewoon gelijk.

Ag wat zal het zijn als die gast in usa woont, dan zal die alleen maar klagen, aangezien het daar 10x duurder kost.
 
Ik hou van Jip en Janneke Taal:

Ik betaal al 1 jaar voor het HD pakket van UPC. En nu krijg ik GRATIS daar de publieke omroepen in HD bij. Ik betaal vanaf 4 juli namelijk niets meer dan dat ik daarvoor deed en bij mij is 0 euro meer voor 3 zenders meer --> GRATIS!

Maar kennelijk is deze redenatie voor teleromeo te hoog gegrepen.
 
Ik vind eigenlijk dus wel dat Teleromeo op gegeven moment in principe gewoon wel enigszins of mogelijk grotendeels gelijk heeft of zou kunnen hebben of zou kunnen krijgen betreffende de toekomstperspectieven van het HD gebeuren, in dit speciale geval dan, weten jullie wel ;D

*zei Tsaar, een beetje bezorgt dat er op de man gaat worden gespeeld, indachtig aan de forumregels die dit verbieden*
 
den Tsaar zei:
*zei Tsaar, een beetje bezorgt dat er op de man gaat worden gespeeld, indachtig aan de forumregels die dit verbieden*

Was er ook niet een regel dat het spammen van hetzelfde bericht in allerlei topics verbiedt? ;)

Een mening 1 keer geven is natuurlijk altijd mogelijk, een tweede keer om te benadrukken kan ik me nog indenken, daarna begint het ronduit irritant te worden.
 
Devil-Strike.net zei:
Teleromeo zit er dan behoorlijk naast, ja je betaald voor HD maar daar zit ook de huur van de decoder bij in, en dan nog NED 1 2 3HD worden tog gratis toegevoegd, prijs bliijft gewoon gelijk.

Ag wat zal het zijn als die gast in usa woont, dan zal die alleen maar klagen, aangezien het daar 10x duurder kost.

Hij heeft toch weldegelijk gelijk: Ook als je de UPC HD box gekocht hebt (dat kan, je krijgt dan een zwarte versie) ben je gewoon verplicht om een abonnement op het HD pakket te nemen. Dat dat HD abonnement nu niet duurder wordt doet er verder niet toe, als je de publieke HD zenders wilt bekijken ben je gewoon verplicht om het HD pluspakket te nemen, punt.

Hoewel het om weinig geld gaat is het een elementaire discussie: Moet je als consument betalen voor deze verbetering van beeldkwaliteit?
UPC zegt ja, want zij zien het als een extra service. Ziggo, CAIW en de Glasvezelaanbieders die de signalen doorprikken vinden van niet en zien het als een goede mogelijkheid om klanten van Digitenne terug te winnen of om te zorgen dat klanten niet naar Digitenne overstappen. Wat een verstandigere oplossing is in tijden dat kabelaars elk jaar meer klanten aan Digitenne verliezen mag iedereen zelf bedenken.

Ik heb hier ook met de Nederlandse Publieke Omroep over gesproken en hoewel men geen specifiek oordeel over UPC wilde geven vertelde Cees de Bruin, directeur Distributie, Technologie en Uitzending van de NPO mij wel dat zij graag hebben dat de zenders zonder meerkosten aan de klant worden doorgegeven. De HD zenders hebben echter geen 'must carry' status en dus kan dit niet afgedwongen worden.

Later dit jaar komen mogelijk ook RTL en SBS met HD zenders, en zij zullen naar het zich nu laat aanzien een (substantiele) bijdrage willen voor hun HD avonturen, wat zal betekenen dat het HD pakket bij UPC mogelijk fors duurder gaat worden. En duurder gaat dat pakket sowieso worden als er meer zenders in komen. En omdat die NPO zenders ook in dat pakket zitten betekent dat dan dus dat je op dat moment feitelijk écht serieus geld moet gaan betalen om die zenders nog te kunnen zien.
Bij Ziggo en andere aanbieders zullen de commerciele HD zenders waarschijnlijk ook in een betaald pakket terecht komen, maar daar kan je dus altijd nog gewoon gratis NL 1, 2 en 3 in HD blijven bekijken.
 
Terug
Bovenaan