Dat is altijd een wederzijdse kwestie. De afzender stelt dit (althans bij Outlook Express) in op menu Extra/Opties/Bevestigingen: Vinkje zetten bij "Voor alle berichten om een leesbevestiging vragen".
Maar dat heeft niet automatisch tot gevolg dat je die ontvangstbevestiging ook krijgt. Je kunt nl. de ontvanger daartoe nooit dwingen.
Hij of zij heeft in hetzelfde venster de keuze om dit:
1e. gewoon nooit, te doen, dan kun je hoog of laag springen, je krijgt het gewoon niet.
2e. Vragen om bevestiging.
3e. Altijd (automatisch dus) een leesbevestiging sturen.