• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Belgie één=720p naar 1080i. Wat gebeurt er?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter hawvl
  • Startdatum Startdatum
H

hawvl

Is hier een techneut? Ik zou graag willen weten wat er gebeurt als ik het 720p signaal van Eén in het instellings menu op 1080i zet. Heeft dit invloed op de uiteindelijke kwaliteit of wordt de deinterlacing aangepast?
 
Ik ben geen techneut maar het lijkt me niet zo erg moeilijk.

Je laat jouw mediabox dan zelf upscalen naar 1080i. In de meeste gevallen heeft dit geen positief effect op de beeldkwaliteit want de upscalers in onze mediaboxen zijn nou niet van die enorme kwaliteit dat het direct een wereld van verschil zal opleveren. Normaal gesproken is het aan te raden om de stand op Auto te laten staan voor het beste resultaat.

Maar test het gewoon even uit, kan je zelf bepalen wat voor jou het beste plaatje geeft :)
 
Arthur29 zei:
Ik ben geen techneut maar het lijkt me niet zo erg moeilijk.

Je laat jouw mediabox dan zelf upscalen naar 1080i. In de meeste gevallen heeft dit geen positief effect op de beeldkwaliteit want de upscalers in onze mediaboxen zijn nou niet van die enorme kwaliteit dat het direct een wereld van verschil zal opleveren. Normaal gesproken is het aan te raden om de stand op Auto te laten staan voor het beste resultaat.

Maar test het gewoon even uit, kan je zelf bepalen wat voor jou het beste plaatje geeft :)

Ik heb het uitgetest en zo te zien is er niet veel verschil. Maar wat ik me afvraag is wat de 1080i deinterlacer met het progressive 720p signaal doet: opeenvolgende halve 720p beelden deinterlacen (en upscalen natuurlijk) of op een slimme manier de deinterlacer bedriegen en 2x de helft van hetzelfde beeld aanbieden? Snappu?
 
hawvl zei:

Eeehmm :P. Weet je wat ik haak even af als je het niet erg vindt en laat dit over aan de échte techneuten die dit forum rijk is. Ik ben meer iemand van de praktijk, ik vertrouw op mijn eigen bevindingen en laat de achterliggende techniek maar even voor wat het is ;D
 
Hoe weet je dat EenHD oorspronkelijk in 720p is?
 
jowi zei:
Hoe weet je dat EenHD oorspronkelijk in 720p is?

Dat wordt her en der aangegeven door mensen die in België wonen ofwel Caiway abonnees e.d.
https://www.tones.be/forum/viewtopic.php?f=4&t=75174
https://www.digitalcafe.be/showthread.php?p=59599
https://www.digitale-televisie.be/modules/forum/index.php?showtopic=3937
 
Als je de UPC box op auto zet kun je hetzelf zien dan geeft de TV een inkomend signaal van 1280X720p 50 hz aan net als bij sport 1 HD
 
Het is per definitie ongunstig om een van oorsprong 720p signaal door de HD ontvanger naar 1080i om te laten zetten. Je gaat dan namelijk het oorspronkeljke progressive signaal interlaced maken, en je televisie moet het weer de-interlacen. Een onnodige extra conversie. (tenzij je een flatscreen hebt van Hitachi of sommige oudere Philips plasma's, deze hebben een interlace panel).

Zoals Arthur al aangaf is "auto" de beste instelling. Dit is wel wat trager zappen als je van een 720p zender naar een 1080i zender zapt en vice versa, maar verzekert je wel van het meest optimale beeld.
 
Apple740 zei:
Het is per definitie ongunstig om een van oorsprong 720p signaal door de HD ontvanger naar 1080i om te laten zetten. Je gaat dan namelijk het oorspronkeljke progressive signaal interlaced maken, en je televisie moet het weer de-interlacen. Een onnodige extra conversie. (tenzij je een flatscreen hebt van Hitachi of sommige oudere Philips plasma's, deze hebben een interlace panel).

Zoals Arthur al aangaf is "auto" de beste instelling. Dit is wel wat trager zappen als je van een 720p zender naar een 1080i zender zapt en vice versa, maar verzekert je wel van het meest optimale beeld.

Dit lijkt me inderdaad het meest logische. Toch jammer dat hier geen gebruik wordt gemaakt van de 100Hz van vele tv's , dus gewoon elk 720p beeldje 2x weergeven. Dan heb je dus in feite een upscaling van 720p naar 1080p. Toch geef ik de voorkeur aan de 1080i-instelling omdat dan de niet opgewaardeerde SD zenders bij mij beter doorkomen (Cisco).
 
Terug
Bovenaan