• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

BBC-HD al een poosje op de kabel in Zwitserland

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Apple740
  • Startdatum Startdatum
A

Apple740

Sinds 22 januari j.l. is BBC-HD reeds te zien bij Cablecom Zwitserland.

https://www.cablecom.ch/071219_cablecom_medienmitteilung_blank.pdf

Niets geen strubbelingen dus omtrent "BBC wil niet dat BBC-HD in het buitenland te zien is". Als
een kabelprovider dat wil (lees betaalt) heb je BBC-HD. Ben benieuwd hoe lang wij moeten wachten. ::)
 
Volgens mij meen ik ergens gelezen te hebben dat de wetgeving omtrent de doorgifte van ongecodeerde satelliet kanalen in Zwitserland anders in elkaar zit. Volgens mij is de BBC ook niet zo blij met die doorgifte van BBC-HD aldaar.
 
Inderdaad zie ook mijn topic https://chelloo.nl/Ziggo/digitale-tv-zenders/speculeren-over-toekomstige-ukus-kanalen-t16366.0.html;msg258274#msg258274 over UK zenders die in Zwitserland te zien zijn (ITV,Film4,BBC,enz) waarin o.a. user "JHV" het volgende zei:

"De BBC 1-2 en ITV worden in Zwitserland uitgezonden met de grootst mogelijke tegenzin van deze omroepen! Ze geven geen toestemming maar de Zwitserse wet staat te alles door te geven wat 'gemakkelijk' vrij uit de lucht te halen is. En dat geldt dus voor deze satellietzenders. Film 4 is ooK Free To Air dus die hebben ze ook. Leuk land hè? "
 
funrider zei:
de Zwitserse wet staat toe alles door te geven wat 'gemakkelijk' vrij uit de lucht te halen is.

Als je er over nadenkt geef ik ze niet eens ongelijk. Als BBC graag het BBC-HD signaal exclusief wil
houden dan moeten ze het maar coderen en de Engelsman een smartcard geven, en het niet als een FTA signaal over half Europa uitstrooien.
De schotelaar kan het gratis ontvangen, waarom de kabelaar dan niet? ;)
 
Apple740 zei:
Als je er over nadenkt geef ik ze niet eens ongelijk. Als BBC graag het BBC-HD signaal exclusief wil
houden dan moeten ze het maar coderen en de Engelsman een smartcard geven, en het niet als een FTA signaal over half Europa uitstrooien.
De schotelaar kan het gratis ontvangen, waarom de kabelaar dan niet? ;)

Ja dat idee had ik ook al.
 
Natuurlijk kunnen zowel een partikuler als een bedrijf die zenders ontvangen.
Maar tussen ontvangen voor eigen gebruik en ontvangen voor verspreiding door een bedrijf zit natuurlijk een groot verschil.
In het 2e geval is het heruitzending met een winstoogmerk en dan komen er diverse wetten en heffingen om de hoek kijken. Die verschillen per land en in Zwitserland is dit dus mogelijk.

Als de BBC de zaak gaat coderen en met smartcards gaat werken, word het voor de BBC duurder.
De BBC is juist FTA gegaan omdat de iets hogere uitzendrechten opwogen tegen de kosten die wegvielen van codering en smartcards.
 
Apple740 zei:
Sinds 22 januari j.l. is BBC-HD reeds te zien bij Cablecom Zwitserland.

https://www.cablecom.ch/071219_cablecom_medienmitteilung_blank.pdf

Niets geen strubbelingen dus omtrent "BBC wil niet dat BBC-HD in het buitenland te zien is". Als
een kabelprovider dat wil (lees betaalt) heb je BBC-HD. Ben benieuwd hoe lang wij moeten wachten. ::)

Sterker nog: Cablecom is onderdeel van Liberty Global, het moederbedrijf van UPC Nederland.
 
Het heeft alles te maken met nationale wetten m.b.t. de rechten en het beleid van in dit geval de BBC.
Zo kan een Liberty Global maatscappij dat wel doorgeven in Zwitserland (tegen de zin van BBC) en niet in Nederland.

Overigens is het niet zo dat iedere particulier in half Europa de signalen met een schotel van normaal formaat kan ontvangen. Wil je ook bij minder goed weer (regen) beeld hebben dan moet je langs de oostgrens (van Nederland) al een schotel van 80 tot 100 cm hebben. Ga je verder naar het oosten dan wordt de schotel nog groter.

Overigens overweegt de BBC om BBC-Hd via BBC World wide beschikbaar te gaan stellen aan kabelbedrijven.
Dat zou dan heel mooi zijn. :)
 
Johnny54 zei:
Als de BBC de zaak gaat coderen en met smartcards gaat werken, word het voor de BBC duurder.

Lijkt me niet. Ten eerste hoeven ze die cards niet gratis weg te geven aan de Engelsman (tenminste tegen kostprijs zou al redelijk zijn), en ten tweede hebben ze veel meer uitbaat kracht om de zender tegen betaling aan Europese (satelliet) providers te
verkopen. Ik zou zeker van Canal Digitaal Nederland een smartcardje hebben gekocht speciaal voor BBC-HD. ;)

Wat ze nu doen, de zender gratis weggeven aan een deel van satellietkijkend Europa, en vervolgens
gaan mekkeren als bepaalde Europese kabelaars de zender willen doorgeven notabene tegen betaling, slaat imo helemaal nergens op.
 
Je kunt uiteraard mijn laatste zin (officiële uitspraak BBC) negeren en bij je eigen standpunt blijven.
Feit is dat de BBC vroeger gecodeerd uitzond via het BSkyB platform en dit kapitalen koste.
Men had toen de keuze dit dure systeem te handhaven, of op een eigen codering met eigen smartcard over te gaan, wat voor veel kijkers zou betekenen dat ze een tweede ontvanger moesten kopen, of ze konden FTA te gaan.
Uiteindelijk bleek FTA goedkoper te zijn voor de BBC en gaf het geen problemen, zelfs voordelen voor de kijkers, want de BSkyB boxen kunnen FTA zenders ontvangen.
Dit hele verhaal is op diverse satelietforums na te lezen. Oa Sat4all.

Ze geven de zenders helemaal niet gratis weg aan satelietkijkend Europa.
In ieder geval niet officieel want de beam is op de UK gericht. Om die reden hoeven ze ook alleen rechten te betalen voor de UK.
Dat een beam altijd spreiding heeft en een deel van Europa ze daarom ook kan ontvangen is onbedoelt maar wel mooi voor ons.

Waarom ze buitenlandse providers geen uitzendrechten willen verkopen weet ik ook niet. Ze zouden er inderdaad geld mee kunnen verdienen.
 
Terug
Bovenaan