• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

automatisch schakelen 4:3 -> 16:9

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Nisei
  • Startdatum Startdatum
N

Nisei

Net HD TV genomen en ik erger me aan het feit dat 4:3 zenders als Discovery Science, MGM, Hallmark enz. nu gestretched worden. Ik heb een hekel aan vervormde weergaves en had voorheen (via SCART) bij die zenders gewoon zwarte balken links en rechts. Heeft dit te maken met het feit dat de mediabox een constant 720p signaal afgeeft en mijn TV dus geen info meer krijgt over de beeldverhouding? Ik moet nu handmatig mijn TV schakelen tussen 16:9 en 4:3. Niet echt een vooruitgang :(
 
Het is inderdaad achteruitgang. UPC beweert dat ze bezig is dit probleem te verhelpen. Niet alle panelen/schermen hebben dit probleem. De nieuwste Panasonic plasma's en LCD's wel maar andere wat oudere modellen van Panasonic niet. Andere merken panelen tonen ook dit probleem. De Cisco lijkt de boosdoener te zijn, want met de Philips HDTV-DVR had ik het probleem niet.

Er is al een draad over dit probleem op het forum:

https://ziggoforum.nl/topics/36397/
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nisei zei:
Net HD TV genomen en ik erger me aan het feit dat 4:3 zenders als Discovery Science, MGM, Hallmark enz. nu gestretched worden. Ik heb een hekel aan vervormde weergaves en had voorheen (via SCART) bij die zenders gewoon zwarte balken links en rechts. Heeft dit te maken met het feit dat de mediabox een constant 720p signaal afgeeft en mijn TV dus geen info meer krijgt over de beeldverhouding? Ik moet nu handmatig mijn TV schakelen tussen 16:9 en 4:3. Niet echt een vooruitgang :(

Lees idd de draad eens door.
Maar dit is in jouw geval de oorzaak..

Je box staat standaard op '720p'. Dat is nu eenmaal 16:9 en sowieso niet de ideale stand.
Veranderd de hdmi resolutie in het menu naar 'auto', en zorg dat je tv ook op een 'autowide' stand staat, en dan met de instelling 'natuurlijk' of '4:3 ' oid.

Dan moet het werken, zoniet dan heb je een probleem tv. Verder met draad. ;)
 
Top! Dat was het. Bedankt voor de tip, die optie had ik nog niet geprobeerd. Zie nu ook pas dat de HD zenders 1080i zijn ipv 720p.
 
Met lg ook geen probleem als iets 4:3 is word het netjes 4:3 weergegeven op de sd kanalen, oftewel het werkt zoals het hoort tewerken.
 
Klopt, ik heb ook een LG en die staat ingesteld op "Original". Dan gaat hij niks zelf uit zitten rekken. Zoals het hoort dus :)
 
Terug
Bovenaan