• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Artefacten

Status
Niet open voor verdere reacties.
B

Bertjohan

Bij bijna elke HD uitzending zie ik echte artefacten in grijstinten en in de huidtinten... je ziet dan rood-bruine pixels ipv een mooie overgang van licht-grijs naar donker-grijs (of van belichte huid naar schaduw huid)
Bij analoge ontvangst zie je deze artefacten niet [duh, lijkt me bijna logisch]

Ik vroeg me af of dat komt door
1) de MPEG compressie techniek
of
2) door de Samsung DCB-H360R
of
3) door bekabeling (HDMI) danwel door een instelling van
de Samsung danwel het kabel-versterkertje dat in de
Ziggo-kabel-aansluiting zit danwel iets anders...

Wat denken jullie dat de oorzaak is?
Is het jullie ook opgevallen cq hebben jullie er ook 'last' van?


Groet, BJ



Note: op andere threads zie ik soms staan dat blokkerig beeld
wordt aangeduidt als artefact. Dat bedoel ik dus NIET.
(bovendien is blokkerig beeld niet een echte artefact
maar zuiver resultaat van de combinatie slechte
signaal kwaliteit met compressie-techniek)

Note: mijn combinatie = Ziggo + Samsung DCB-H360R + Panasonic VIERA
TH-42PV60A plasma tv
 
Komt vrijwel zeker door de compressie. Overigens heeft alleen Discovery HD MPEG2 compressie, de andere HD zenders hebben h.264 compressie.

Maar de bitrate van de zenders varieert van 9 tot 14 megabit 1080I (enige uitzondering Discovery HD omdat die MPEG2 gebruikt en MPEG2 minder efficient is dan h.264), waar voor artefactloos beeld toch echt wel 18 of hoger nodig is.

Ter vergelijk: Bluray heeft meestal tussen de 30 en 40 megabit 1080P.

En zeker op grote TVs (en daar schaar ik jouw 42" even onder) valt dat natuurlijk sneller op, zeker als je er met je neus op gaat zitten.
Op mijn 32" TV heb ik daar vanaf de bank iig weinig last van (natuurlijk wel als ik vlak voor de TV ga staan).
 
Ik heb een 43 inch scherm en het HD beeld is geweldig mooi zonder artefacten, zelfs niet op SD signalen.
 
Bij bijna elke HD uitzending zie ik echte artefacten in grijstinten en in de huidtinten... je ziet dan rood-bruine pixels ipv een mooie overgang van licht-grijs naar donker-grijs (of van belichte huid naar schaduw huid)
Bij analoge ontvangst zie je deze artefacten niet [duh, lijkt me bijna logisch]

Ik vroeg me af of dat komt door
1) de MPEG compressie techniek
of
2) door de Samsung DCB-H360R
of
3) door bekabeling (HDMI) danwel door een instelling van
de Samsung danwel het kabel-versterkertje dat in de
Ziggo-kabel-aansluiting zit danwel iets anders...

Wat denken jullie dat de oorzaak is?
Is het jullie ook opgevallen cq hebben jullie er ook 'last' van?


Groet, BJ



Note: op andere threads zie ik soms staan dat blokkerig beeld
wordt aangeduidt als artefact. Dat bedoel ik dus NIET.
(bovendien is blokkerig beeld niet een echte artefact
maar zuiver resultaat van de combinatie slechte
signaal kwaliteit met compressie-techniek)

Note: mijn combinatie = Ziggo + Samsung DCB-H360R + Panasonic VIERA
TH-42PV60A plasma tv
@bertjohan
heb zelf een 43inch plasma en een samsung hd ontvanger en heb altijd een foutvrij beeld op hd en sd.(afgezien van de zenders met lage bitrate)
heb je ivm digitale tv wel alle "beeldverbeteraars" zoals noise reduction en nog meer in de vierra op uit of bijna uit?? dat blijkt erg belangrijk!
vr gr lodo
 
@Loto: goed punt... er stond inderdaad nog wat lichte 'beeldverbeteraars' aan in mijn TV. Nu even kijken of de artefacten volledig verdwenen zijn....
 
@Loto: goed punt... er stond inderdaad nog wat lichte 'beeldverbeteraars' aan in mijn TV. Nu even kijken of de artefacten volledig verdwenen zijn....
Goed idee. Al die zogenaamde beeldverbeteraars als DNR/100 of 120Hz/motion plus/blah hebben enkel negatieve effecten op de beeldkwaliteit.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan