• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Arris TM502B Signaalsterkte

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Waswat
  • Startdatum Startdatum
W

Waswat

Ik heb de laatste tijd wat problemen gehad met mijn internet (en ook telefonie) connectie. Vaak had ik na een storing een nogal instabiele connectie. Wat er gebeurde was dat de verbinding zo nu en dan gewoon wegviel. Op dat moment knipperde ook het "link" lampje van de Arris. Ik zat hier eerder ook al mee maar het probleem was vaak verholpen na een half uur.

Vandaag was het dus eindelijk de druppel. Ik bekeek toen maar eens de signaalwaardes en gebruikte de info van plankie (die trouwens de screenshot mist). Toen zag ik dus dat bij mijn modem de signaalsterkte te laag was?

Downstream
Freq/Power: 338.750 MHz 9 dBmV
Signal to Noise Ratio: 38 dB
Modulation: QAM256
Upstream
Freq/Power: 44.000 MHz 47 dBmV
Channel Type: DOCSIS 2.0 (ATDMA)
Symbol Rate: 5120 kSym/sec
Modulation: QAM16
Op de downstream lijkt alles prima te zijn maar in de upstream moest ik dus eigenlijk zo rond de 55 dBmV hebben maar heb ik 47 dBmV? Klopt dit nog wel of is de signaalsterkte te laag? Zou dit komen door de kabel of door de centrale?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Waswat zei:
Op de downstream lijkt alles prima te zijn maar in de upstream moest ik dus eigenlijk zo rond de 55 dBmV hebben maar heb ik 47 dBmV? Zou dit komen door de kabel of door de centrale?

Dat is verkeerd bij jou overgekomen, die 55 is de Max waarde, als je daarop of daar overheen komt, ga je juist disconnects van je modem krijgen.

Die 47 is op zich dus prima.

Als we dus naar de modemwaardes kijken die jij rapporteert dan geeft dat geen duidelijke aanwijzing voor het probleem.

Daarnaast geef je aan dat je ook problemen met telefonie hebt en dat je daadwerkelijk het modem op dat soort momenten ziet herstarten.

Daarmee wordt ook de verbinding pc-router-modem eigenlijk al uitgesloten.

Wat nog interessant is om te weten: Hoe zit het modem exact aangesloten? Zit er een splitter voor, zit er een versterker voor, staat het modem direct bij het AOP (je wcd in de woonkamer).

En kan je het modem eens een tijdje direct op dat eerste aansluitpunt aansluiten (dus kort stukje coax tussen binnenkomend signaal en modem,verder niets)?

Als je bij die laatste situatie nog steeds dezelfde problemen ervaart, zit er niets anders op dan UPC een monteur te laten sturen.
 
Ah, dat had ik inderdaad verkeerd begrepen... bedankt voor de snelle reactie!

Het klopt dat telefonie dus ook problemen heeft.

De modem is vrijwel altijd direct aangesloten aan de wandcontactdoos via een coax kabel, internetten doe mede met een router maar de router werkt prima.

De modem herstart niet op dat soort momenten maar geeft alleen een knipperend 'link' aan (en 'telephone 1' als ik de telefoon van de haak haal). Als ik hem op dat moment van de stroom af haal, 1 minuut wacht etc. dan gaat hij dus erg lang restarten en knippert DS of US een lange tijd.
 
Aha, dat klinkt anders ;)

Dat link knippert betekend dat er een interne netwerkverbinding is, en die moet er natuurlijk toch zijn.
Dat het T1 lampje knippert wanneer je de telefoon opneemt, klopt ook, op dat moment ga je de lijn in gebruik nemen en dat geeft het modem aan door te knipperen.

Door hetgeen wat je nu verteld ben ik plots een stuk minder zeker dat het aan het modem ligt en raad ik je toch aan om de pc eens een tijdje direct, met een UTP-kabel, op je modem aan te sluiten (dus de router er tussen uit laten) en op die manier te testen. Wel eerst even de modem weer herstarten nadat je de pc met een kabel direct daarop hebt aangesloten.
 
Hmm zo te zien lag het probleem toch aan mijn router. Een paar keer een speedtest uitgeprobeert; kwam er achter dat hij maar 12 mbit download van de 30 mbit gebruikte.

Na een koude reset; het terug zetten naar fabrieksinstellingen en vervanging van kabels werkt alles weer prima en is het allemaal weer stabiel.

Erg vreemd... behalve portforwarding had ik toch echt niets aan veranderd. Moet ik dan toch maar weer in de gaten houden.
 
Terug
Bovenaan