• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Apple verplicht uitgevers tot omzetafdracht iPad-abo's

  • Onderwerp starter Onderwerp starter jtech
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
J

jtech

Apple eist dat uitgevers niet zelf de verstrekking van iPad-publicaties, zoals die van NRC, op zich nemen. Het bedrijf wil losse verkoop en abonnementen zelf via de App Store voor zijn rekening nemen, waarbij het 30 procent van de omzet zou opeisen.

NRC Handelsblad zet hoog in met de uitgave van digitale iPad-edities van de krant. Net als veel andere kranten ziet het dagblad mogelijkheden om eindelijk geld te verdienen met online uitgeven. De krant besloot zelfs iPads 'weg te geven' bij tweejarige afname van abonnementen op de papieren en digitale edities. Die strategie blijkt nu de nodige risico's met zich te hebben meegebracht.

Apple eist namelijk dat een iPad-abonnement niet langer deel uitmaakt van een digitaal abonnement op NRC Handelsblad. Losse exemplaren en abonnementen mogen alleen worden verkocht via de App Store, de webwinkel van Apple, zo stelt het bedrijf. Zo verdient Apple aan de vaste abonnees van kranten en tijdschriften, waarbij de fabrikant volgens De Tijd 30 procent van de inkomsten uit abonnementen wil. Abonnees van de papieren edities van NRC Handelsblad en nrc.next kunnen de iPad-versie vanaf 1 april waarschijnlijk niet meer gratis lezen.

Ernst-Jan Pfauth, chef internet bij NRC, reageert teleurgesteld tegenover Tweakers.net: "Uitgevers worden zo gereduceerd tot contentfabriekjes. Het is duidelijk dat Apple te dominant wordt. Op blogs en dergelijke werd al voor de macht van Apple over de App Store gewaarschuwd natuurlijk. Als we allemaal op een platform zitten, kan dit gebeuren." In april vorig jaar waarschuwde een Amerikaanse blad van een school voor journalistiek uitgevers al dat Apple applicaties van nieuwsorganisaties mag verwijderen als die iets publiceren wat volgens de iPad-maker niet door de beugel kan.

Pfauth zegt nog wel met Apple te willen overleggen: "We hopen dat de soep niet zo heet wordt gegeten als hij is opgediend." Mocht Apple voet bij stuk houden, dan is een mogelijkheid dat NRC de digitale editie omzet in een html5-variant die via de website kan worden benaderd door iPad-bezitters.

NRC is niet de enige die met de nieuwe regels van Apple te maken krijgt. Alle mediabedrijven met vergelijkbare initiatieven hebben tot 31 maart de tijd gekregen om hun apps aan de aangescherpte regels aan te passen. Ook het Belgische Knack van uitgever Roularta krijgt met de nieuwe regels te maken.

Update 11.50: Afke Schaart, Tweede Kamerlid van de VVD, meldt dat ze kamervragen gaat stellen naar aanleiding van de actie van Apple: "Dit lijkt me killing voor innovatie."

Update 2 12.00: News Corp., dat net als de NRC grote plannen heeft met iPad-uitgaves, zou de introductie van een iPad-krant met als naam The Daily hebben uitgesteld omdat Apple nog werkt aan een nieuwe abonnementsfeature voor iTunes. Hierbij zouden abonnees automatisch op week- of maandbasis af kunnen rekenen en zouden nieuwe edities automatisch elke ochtend op iPads verschijnen, schrijft All Things D.

Bron: https://tweakers.net/nieuws/71983/apple-verplicht-uitgevers-tot-omzetafdracht-ipad-abos-update-2.html?nb=2011-01-14&u=1500

Wat vinden wij hiervan?
 
Vrij kansloos,is dat wat >:( ;D

Als bedrijven als NRC enz ook!! nog geld vragen voor de iPad editie als je al lid bent van hun fysieke krant.
Maar voor de rest wordt dit gewoon nog uit onderhandeldt en wil ik mij niet mengen in stemming makerij van een van beide partijen.
Voor de rest loopt apple(Meneer JOBS) al enkele jaren in brussel rondt om dit soort zaken te bespreken met de EU hoe dit aan te pakken.(het monopolie doorbreken van oude media)
dit is gewoon het aanbreken van een nieuw tijdperk in de geschreven media,net zoals iTunes,App store,en straks een soort iMedia store
En dat gaat niet altijd even netjes >:(

Bovendien lijkt mij dat kamervragen zouden moeten gaan over de gezondheidszorg en waarom , een ondemoratiesche partij kan gedoogen in een democraties land en waarom ondernemers meer belasting gaan betalen in slechte tijden en andere zaken.Stelletje Dom oren daar! met hun twitters zonder nadenken.
Gaat gewoon nergens over van mijn en jouw belasting centen Nelie is Toch nobene VVd en die heeft contacten met Jobs hierover!!(AL jaren) en de kamer vragen komen ook van VVd,Hoe Dom hun je zijn!!!!
 
Als ik het goed begrepen heb zit het probleem hem in de gratis iPad versie die wordt gegeven bij de papieren editie. Deze wordt 'in-app' binnengehaald. Apple ziet het echter als digitaal abonnement en dat moet via iTunes ter afdracht van 30%. Ik begrijp dat uitgevers hier problemen mee hebben en weggeven is er dan niet meer bij. Nu zullen hier wel weer een aantal respondenten gaan zeggen dat de uitgevers niet gedongen worden dit te doen, lezers de krant niet hoeven te downloaden en de infrastructuur van Apple is en dat Apple dus bepaald maar ik zeg dan: is $51 miljard in cash NOG niet genoeg? Apple begint een beetje op Rupsje Nooit Genoeg te lijken. Ga liever goeie dingen doen met al die miljarden.
 
51 miljard nog niet genoeg ;D ;D ;D


Wat denk je ? Ik denk dat NRC en vele anderen heel blij waren met de prettige distributie, goede beveiliging en (bij losse nummers) eventuele financiële afhandeling door de App Store. Dat is waar uitgevers om verlegen zitten en waar Apple vanaf 1 april (geen grap) ook geld voor wil zien. Niet omdat Apple een beleid zomaaf effe wijzigt, maar omdat ze wil dat die afspraak nu toch echt wordt nageleefd.
 
jor zei:
51 miljard nog niet genoeg ;D ;D ;D


Wat denk je ? Ik denk dat NRC en vele anderen heel blij waren met de prettige distributie, goede beveiliging en (bij losse nummers) eventuele financiële afhandeling door de App Store. Dat is waar uitgevers om verlegen zitten en waar Apple vanaf 1 april (geen grap) ook geld voor wil zien. Niet omdat Apple een beleid zomaaf effe wijzigt, maar omdat ze wil dat die afspraak nu toch echt wordt nageleefd.

Maar moet dat dan 30% van de omzet zijn? Ook dat stukje op MacFan gelezen zeker? ;)
 
Geen idee hoe dat verder gaat in die wereld maar ik zei ook dat er nog onderhandelt wordt.
30% ja, wat ik weet zet je hoog in als je wat hebt wat de ander wil.
het stukje had ik niet uit de macfan ::) het was wel inderdaad niet vanmezelf maar omschreef het probleem simpel ;)
 
jor zei:
Geen idee hoe dat verder gaat in die wereld maar ik zei ook dat er nog onderhandelt wordt.
30% ja, wat ik weet zet je hoog in als je wat hebt wat de ander wil.
het stukje had ik niet uit de macfan ::) het was wel inderdaad niet vanmezelf maar omschreef het probleem simpel ;)

NRC heeft ook een abonnement voor de Kindle dus ze zullen wel stoppen met de iPad versie. Leuk hoor, voor de NRC abonnees met een iPad. Want dat zou wel eens het resultaat kunnen zijn. Ja, ja, Big Bother rules the world. Straks kijk ik naar het iNews op mijn iTV en ga in mijn iCar naar een iVestiging alwaar ik mijn iWork doe...... En ik wordt betaald in iCash.
 
Heel geinig om je PC gewoon eens even te laten voor wat die is en dan later de reacties te lezen.

Mijn mening (wat die waard moge zijn): jor begrijpt volgens mij niet dat het hier gaat om de content van (kwaliteits)kranten, die op dit moment vaak verlies lijden door met name de distributiekosten. Het maken van een krant is dus gewoon een professie en ook daar hangt, voor wat betreft het journalistieke deel, een fors prijskaartje aan. Zelf ben ik al jaren abonnee van de Volkskrant en ook deze krant biedt mij nu een abo via de iPad aan voor ongeveer de helft van de prijs die ik nu betaal voor de papieren versie. Begrijpelijk, want het printen en distribueren van een krant zijn kostbare zaken.

Wat Apple hier naar mijn mening probeert is niet minder dan misdadig te noemen. Zij hebben de hardware (en verdienen daar ook miljarden aan) en vervolgens worden de contentproviders (zoals dagbladen) nog eens aangeslagen voor 30% van hun omzet. Op die manier is het duidelijk dat er voor geen enkele contentaanbieder nog iets te verdienen valt als hij zijn content op die manier gaat aanbieden. Apple toont zich wederom weer eens van zijn slechtste kant: het gaat ze daar kennelijk alleen maar om de poen op korte termijn. Misschien zouden ze bij Apple ook eens kunnen bedenken dat, als alle kranten/tijdschriften wereldwijd op termijn die richting opgaan, ze alleen aan de hardware al zoveel geld zullen verdienen dat ze gewoonweg sowieso een kaskraker hebben.. Rupsje nooit genoeg is een uitdrukking die me nu spontaan te binnen schiet als ik denk aan Apple.
 
GoodWatch zei:
En ik wordt betaald in iCash.

Worden we toch al?
Kijk maar wat er gebeurde met de centen van al die DSB klanten.
Als het er op aankomt, is je I-geld niks waard >:(
 
jor zei:
Geen idee hoe dat verder gaat in die wereld maar ik zei ook dat er nog onderhandelt wordt.
30% ja, wat ik weet zet je hoog in als je wat hebt wat de ander wil.
het stukje had ik niet uit de macfan ::) het was wel inderdaad niet vanmezelf maar omschreef het probleem simpel ;)

Apple heeft in mijn ogen (ik ben econoom) een goed businessmodel. Maar je kan het natuurlijk ook overdrijven, in termen van een kaartspel: je hand overspelen. Ik ben sowieso tegen het hele Apple-gebeuren als het gaat om closed source. Maar dat is een non-discussie als je begint over de dingen die in dit topic aan de orde zijn.

Nog even en als ik mijn computer aanzet, dan ben ik al € 100 armer omdat Apple alle rechten op alles heeft. Je kan van Google zeggen wat je wilt, maar die doen dat toch allemaal een stuk klantvriendelijker.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan