• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Apple Mac draadloos met Airport??

  • Onderwerp starter Onderwerp starter elisa
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
E

elisa

De afgelopen jaren verschillende vrienden met een Apple Mac Airport netwerk op Casema gezet. Geen probleem, maar ze hadden wel een schrijven van Casema gekregen met de nodige gegevens.

Ik zit net nieuw bij Casema. Met de ethernetkabel aan de kabelmodem heb ik geen problemen. Verbinding oke.

Met ethernetkabel in de Airport gestoken en mijn computer draadloos verbonden met de Airport: geen problemen. Alleen kunnen de andere computers in het netwerk geen verbinding maken met casema. Dit is eigenlijk vreemd. Ik heb geen firewalls of beveiligingen ingesteld.

Voor de zekerheid wil ik even verifieren of onderstaande gegevens juist zijn en of ze zo ingesteld moeten worden:
Configure: using DHCP
Router: 83:87:44:1
DNS server: 83:80:1:236

Tenzij er nog iets niet oke zit bij Ziggo/Casema. Dan kan ik het zoeken naar de fout voorlopig staken.

elisa
 
De afgelopen jaren verschillende vrienden met een Apple Mac Airport netwerk op Casema gezet. Geen probleem, maar ze hadden wel een schrijven van Casema gekregen met de nodige gegevens.

Ik zit net nieuw bij Casema. Met de ethernetkabel aan de kabelmodem heb ik geen problemen. Verbinding oke.

Met ethernetkabel in de Airport gestoken en mijn computer draadloos verbonden met de Airport: geen problemen. Alleen kunnen de andere computers in het netwerk geen verbinding maken met casema. Dit is eigenlijk vreemd. Ik heb geen firewalls of beveiligingen ingesteld.

Voor de zekerheid wil ik even verifieren of onderstaande gegevens juist zijn en of ze zo ingesteld moeten worden:
Configure: using DHCP
Router: 83:87:44:1
DNS server: 83:80:1:236

Tenzij er nog iets niet oke zit bij Ziggo/Casema. Dan kan ik het zoeken naar de fout voorlopig staken.

elisa
Weet je zeker dat die andere computers "aan de airport" hangen en niet toevallig draadloos aan het netwerk van de buren. Kunnen die andere computers wel in bijvoorbeeld de setup van de airport komen?
Ik neem aan dat ze die airport wel als router mogen gebruiken van de instellingen in de airport??
 
Ja ze zijn draadloos verbonden met de Airport. En buren met netwerken zijn niet te zien.
De Airport zit voorlopig maar weer met het ethernettouwtje aan de ISDN modem vast die al jaren inlogt bij xs4all.

Omdat de verbinding met Casema/Ziggo (nog) niet lukte surft er nu dus 1 computer over ethernet via de kabel en de andere computers over Airport naar xs4all.

Never change a winning team...

Maar voordat ik alles ga resetten om nieuw te configureren wil ik graag even horen hoe de vlag erbij staat.
Als iemand zou zeggen dat het draadloos voor de mac nog bokkensprongen maakt, dan weet ik genoeg.

m.v.g.
elisa
 
De Airport moet gewoon kunnen werken hoor.

Als je kabelinternet met 1 computer werkt, moet het ook met meerdere computers werken. Ook met apple computers.

Echter moet je Airport wel als router werken en dus ip adressen vertalen via NAT, geen idee of hij dat kan. Je router krijgt dan een ip-adres van Ziggo en hij deelt zelf lokale ip-adressen aan de aangesloten computers uit. Het zou kunnen dat hij niet als router is ingesteld maar als bridge, in dat geval krijgt je computer geen lokaal adres van je router.

Ook nog iets wat je moet doen:
Als je nu rechtstreeks met je computer op je kabelmodem werkt en je wilt overschakelen naar de airport als router ertussen, moet je het kabelmodem even uit en weer aanzetten (resetten). Dus kabelmodem uit, router ertussen, kabelmodem weer aan, router aan, pc aan.
Als alle apparaten op automatisch ip-verkrijgen staan zou het direct moeten werken.

Wat voor ip-adres krijgt je computer als je de airport er tussen hebt zitten?
 
De Airport moet gewoon kunnen werken hoor.

Echter moet je Airport wel als router werken en dus ip adressen vertalen via NAT, geen idee of hij dat kan. Je router krijgt dan een ip-adres van Ziggo en hij deelt zelf lokale ip-adressen aan de aangesloten computers uit. Het zou kunnen dat hij niet als router is ingesteld maar als bridge, in dat geval krijgt je computer geen lokaal adres van je router.

[...]

Wat voor ip-adres krijgt je computer als je de airport er tussen hebt zitten?

CeeS,

Thnx! Die NAT is het geheim! Ja, dat kan hij. Maar aan de ISDN-modem heeft hij altijd in bridge mode gestaan omdat de Thomson de nummers uitdeelde.

Mijn computer (via ethernet verbonden met het kabelmodem, maar via Airport - bridge mode - met de andere computers in het netwerk) heeft momenteel IPv4 address: 10.0.0.17. De router waar hij op zit is 10.0.0.138.

m.v.g.
elisa
 
Die router (gateway) is je Thomson modem.

Zoals Cees al vertelde: als je de bridge functie uitzet en je kabelmodem reset, zou het via Casema moeten werken. De router van de Airport wordt dan weer de gateway van Casema (83:87:44:1). De Airport krijgt dan je publieke Casema IP, en alle PC's een 192.168.x.x IP.

Als dit niet vanzelf gaat, probeer dan de hostname van de PC die het wel doet, in te vullen bij DHCP Client ID op het tabblad Internet van het 'Configure xxx Base Station' scherm.
 
Met jullie hulp is het instellen van de Airport uitstekend gelukt. Maar nu daalt er weer een andere droefenis over ons neer. Want van de flitsende snelheid (waarvoor de overstap van ISDN naar kabel per slot was begonnen - we wonen bijna 3 km van de kpn-centrale) blijft naar mijn gevoel niet zoveel meer over. :roll:
Het kan verbeelding zijn. Of klinkt dit jullie vertrouwd in de oren?
Ik zal alle instellingen nog eens nagaan.

m.v.g.
elisa
 
Met jullie hulp is het instellen van de Airport uitstekend gelukt. Maar nu daalt er weer een andere droefenis over ons neer. Want van de flitsende snelheid (waarvoor de overstap van ISDN naar kabel per slot was begonnen - we wonen bijna 3 km van de kpn-centrale) blijft naar mijn gevoel niet zoveel meer over. :roll:
Het kan verbeelding zijn. Of klinkt dit jullie vertrouwd in de oren?
Ik zal alle instellingen nog eens nagaan.

m.v.g.
elisa
Welk abonnement heb je op de kabel? Wat zou je snelheid moeten zijn en wat haal je ?
Test eens op https://www.speedtest.net en kies daar de server in amsterdam eens om te testen.
 
Aangesloten computers een eigen nummer gegeven. Airport gereset. Modem gereset. Je antwoord gevonden en daarna de speedtest gedaan.

Wham! Jullie hebben de kabeltjes vast hoogpersoonlijk vastgehouden! :roll:
De uitslag is subliem:

Fastest Download: 20856 kb/s
Fastest Upload: 1957 kb/s

(Ik had 2 dagen voordat ziggo kwam getekend voor een mega casema).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan