@t-force: ik had mijn router op kanaal 11 staan en nu omgezet naar kanaal 10; de verbinding met de router is ook dan in orde (zoals al eerder gemeld kan ik naar ze pingen) maar het probleem blijft dat ik een netwerkverbindingsfout blijf krijgen als ik een app wil gebruiken. Overigens heeft het wel gewerkt in het verleden dus ik vroeg me af of er bij UPC iets veranderd is. Mijn telefoon heeft wel de goede internetverbinding op een andere wireless router die ik geprobeerd heb.
@jeroensky: ik weet wel dat wep verouderd is, maar beide android apparaten hebben het wel gedaan via wep op m'n router; zie ook hierboven. Het besturingssysteem van de laptop is Windows Vista, maar ligt het al dan niet wpa2 gebruiken niet aan het wireless device in de laptop? De driver daarvan (ik heb de nieuwste) geeft mij niet de keuze voor wpa2. Dat zal met linux toch niet anders zijn?
Bedankt voor de tip over de volle wifi bandbreedte.
Ik ben er nog niet van overtuigd dat het probleemdevice de android is of de combinatie met de router of dat de upc modem er nog een rol inspeelt. Maar ik zal ook nog eens op een android forum kijken.
@-KJ-: het password bevat alleen hoofdletters, maar zoals eerder aangegeven krijg ik wel verbinding met de router, maar niet met het internet erachter.
Allen bedankt voor het meedenken.