• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

android apparaten hebben geen internetverbinding

  • Onderwerp starter Onderwerp starter antone
  • Startdatum Startdatum
A

antone

Thuis hebben sinds kort mijn twee androidapparaten geen internetverbinding meer. Het gaat om een smartphone (2.1) en tablet (3.1). Ze zijn aangesloten via wifi op een Linksys WRT54GL modem en vandaar via een Motorola SB5100E modem op de UPC kabel. Beide apparaten melden dat ze wifi verbinding hebben met het netwerk en ik kan ze ook pingen vanaf mijn PC (die wel normaal internetverbinding heeft). Vanaf een laptop met wifi werkt alles ook normaal.
Iemand enig idee waar ik het moet zoeken?
 
antone zei:
Thuis hebben sinds kort mijn twee androidapparaten geen internetverbinding meer. Het gaat om een smartphone (2.1) en tablet (3.1). Ze zijn aangesloten via wifi op een Linksys WRT54GL modem en vandaar via een Motorola SB5100E modem op de UPC kabel. Beide apparaten melden dat ze wifi verbinding hebben met het netwerk en ik kan ze ook pingen vanaf mijn PC (die wel normaal internetverbinding heeft). Vanaf een laptop met wifi werkt alles ook normaal.
Iemand enig idee waar ik het moet zoeken?
Ik vermoed in de netwerk-configuratie van je smartphone en tablet, omdat wifi op je laptop het wel doet. Modem en router werken OK. Blijft alleen die 2 apparaten over.

Ko
 
Hebben de Android apparaten misschien een update gekregen?
Zijn er inlognamen / wachtwoorden veranderd?
 
Ik heb wel geprobeerd mijn router beveiliging van WEP naar WPA2 om te zetten, maar mijn laptop kon dat niet aan. Daarna heb ik het weer teruggezet naar WEP. Beide android apparaten geven wel aan dat ze verbonden zijn met de router en ik kan ze ook via ping bereiken.Verder kan ik geen netwerkinstellingen vinden op deze apparaten (bv. keuze DNS).
 
Ik heb geen updates van de android versies gehad.
 
Hoewel je probleem er denk ik niets mee te maken heeft. Is het mij opgevallen dat mijn Android devices soms niet met mijn wifi kunnen connecten. Ik heb zowel een HTC Desire (Android 2.2) als een Asus Transformer (Android 3.2).
Het gekke is dat mijn laptops, mijn squeezboxen en mijn iPad het wel goed doen op dat moment dat het bij Android fout gaat.

Na wat onderzoek kwam ik erachter dat soms het wifi channel op 13 staat. En channel 12 en 13 zijn iets wat specifiek alleen in europa is toegestaan. Ik vermoed dat Android drevices alleen t/m channel 11 gaan.
Bij mij ging het soms fout omdat ik Auto Channel aan had staan.

In ieder geval als ik het channel op 1 t/m 11 zet is er geen probleem.

Ik hoop dat dit je helpt.
 
Android heeft het "handigheidje" dat de eerste letter van elke zin die je typt automatisch in een hoofdletter verandert. Dit gebeurt echter ook als je een wachtwoord, bijvoorbeeld je WPA of WEP-code intikt!! Misschien gaat het daar mis.
 
@t-force: ik had mijn router op kanaal 11 staan en nu omgezet naar kanaal 10; de verbinding met de router is ook dan in orde (zoals al eerder gemeld kan ik naar ze pingen) maar het probleem blijft dat ik een netwerkverbindingsfout blijf krijgen als ik een app wil gebruiken. Overigens heeft het wel gewerkt in het verleden dus ik vroeg me af of er bij UPC iets veranderd is. Mijn telefoon heeft wel de goede internetverbinding op een andere wireless router die ik geprobeerd heb.

@jeroensky: ik weet wel dat wep verouderd is, maar beide android apparaten hebben het wel gedaan via wep op m'n router; zie ook hierboven. Het besturingssysteem van de laptop is Windows Vista, maar ligt het al dan niet wpa2 gebruiken niet aan het wireless device in de laptop? De driver daarvan (ik heb de nieuwste) geeft mij niet de keuze voor wpa2. Dat zal met linux toch niet anders zijn?
Bedankt voor de tip over de volle wifi bandbreedte.
Ik ben er nog niet van overtuigd dat het probleemdevice de android is of de combinatie met de router of dat de upc modem er nog een rol inspeelt. Maar ik zal ook nog eens op een android forum kijken.

@-KJ-: het password bevat alleen hoofdletters, maar zoals eerder aangegeven krijg ik wel verbinding met de router, maar niet met het internet erachter.

Allen bedankt voor het meedenken.
 
jeroensky zei:
Ik kan je nu al vertellen, dat een recente linux distributie (met recente kernel) je wifi waarschijnlijk support.
Inclusief Wpa2/aes support. (Linux driver is natuurlijk anders opgezet dan een windows driver).

ik kan je ook vertellen dat je op lunux 99% van de software niet kan draaien dus is je suggestie compleet nutteloos voor de op aangezien je niet weet wat er met de laptop gedaan word.

@ op sorry ik heb niks nuttigs te melden omdat ik hier verder nog nooit wat over gelezen heb en nog nooit een probleem met android apparaten gehad heb kan alleen domme posts niet uitstaan maar ik hoop dat het opgelost word.
 
jeroensky zei:
Misschien op de motorola dhcp server uitzetten, en verbinding naar motorola fixed doen (dus linksys wan fixed ip in reeks van motorola lan.
Linksys wel dhcp serveractief zetten.
Geef motorola lan en linksys wlan wel verschillende subnet masks.
bv eentje 255.0.0.0 andere 255.255.255.0
De Motorola 5100 modem is een bridged modem zonder routerfunctie en heeft dus geen DHCP server. (Heeft hij wel, maar die is alleen actief als er geen internet signaal op de coaxkabel staat.)
 
Terug
Bovenaan