• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Alle RTL zenders niet meer digitaal te ontvangen

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Nizilu
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
N

Nizilu

Hallo,

Even een vraag wat betreft het niet meer digitaal kunnen ontvangen van alle RTL zenders en Veronica.

Sinds de laatste omzetting van Ziggo en UPC heb ik dit probleem, afgelopen 9 maart j.l. daarentegen kan ik nu wel weer SBS9 en nog wat meer kanalen wel digitaal ontvangen, die voorheen weer niet digitaal beschikbaar waren.

Ik heb een Panasonic TU-DC40RD, weliswaar een ''oud '' beesje, maar doet het nog goed voor zover dit op gaat voor de werkende zenders.

Mijn vraag is dus, is daar wat aan te doen?
 
Hallo,

Even een vraag wat betreft het niet meer digitaal kunnen ontvangen van alle RTL zenders en Veronica.

Sinds de laatste omzetting van Ziggo en UPC heb ik dit probleem, afgelopen 9 maart j.l. daarentegen kan ik nu wel weer SBS9 en nog wat meer kanalen wel digitaal ontvangen, die voorheen weer niet digitaal beschikbaar waren.

Ik heb een Panasonic TU-DC40RD, weliswaar een ''oud '' beesje, maar doet het nog goed voor zover dit op gaat voor de werkende zenders.

Mijn vraag is dus, is daar wat aan te doen?
Het ziet er naar uit dat uw interne bekabeling niet in orde is.
Tijdens de harmonisatie zijn een aantal zenders in streams verhuisd,zijn er nieuwe streams bijgekomen en streams van frequentie verhuisd.
Het verdwijnen van een aantal zenders en het opnieuw opduiken van zenders die u eerder niet kon ontvangen duidt er op dat u de frequentie waar nu de missende zenders op worden weergegeven niet meer kan ontvangen,en SBS9 wel.
SBS9 is naar een frequentie verschoven die u wel kon ontvangen, de andere zenders zijn verhuisd naar een frequentie welke u door niet goede bekabeling niet meer kan ontvangen.
Note hierbij,met slechte bekabeling probeer ik uw installatie niet af te kraken, soms is de bekabeling zelf prima, maar zitten er van die stekkers met plastic kapjes op, die zijn nu echt "not done" maar het goedkoopst te vervangen.
Simpele splittertjes in de signaalkabel zijn funest.
Het laatste schakeltje wordt ook nog wel eens vergeten,een goedkoop bijgeleverd kabeltje met aangegoten stekkertjes tussen wandcontactdoos en decoder verpest de hele installatie ervoor.
Ligt de kabel in een flinke lus, kort die dan in.
Daarna zult u opnieuw de zenders moeten scannen om er zeker van te zijn dat ze ook allemaal gevonden worden.
Heeft u ergens een los tv'tje, probeer dan eens de decoder pal naast het contactdoosje te zetten en te kijken of bij een zenderscan nu wel alle zenders te zien zijn.
Is de kabel simpelweg niet te lang, een aantal zenders zijn terecht gekomen op hoge frequenties waarbij een lange dunne kabel (een meter of 10 en langer) dusdanig veel demping oplevert dat de decoder ze simpelweg niet meer kan zien.
Haal bij een bouwmarkt een kabelkeur kabel op, haal deze voorzichtig uit de verpakking en probeer hem uit,werkt het wel dan heeft u het probleem gevonden,werkt het niet probeer dan andere oplossingen,werken die ook niet breng dan de kabel terug en bel Ziggo, u heeft dan genoeg gedaan,zeg in het gesprek dat u al een nieuwe kabel heeft anders sturen ze die eerst op,en vraag om een monteur,deze zal gratis de problemen verhelpen maar dan moet u wel eerst zelf de eerste stappen hebben ondernomen.
 
De Panasonic heeft moeite met heel veel zenders.
Ik heb het zelf ook ondervonden met twee van dergelijke ontvangers op verschillende adressen.
Waar andere ontvangers geen hinder ondervinden heb ik ik op zeker de helft van de zenders blokken of geen ontvangst met de Panasonic.

Oeps, we zitten helemaal in het verkeerde deel van dit forum!!
 
Het ziet er naar uit dat uw interne bekabeling niet in orde is.
.

Het is eerder dat ik de kanalen wel kan ontvangen, maar met blokken en allerlei andere storingen en een hoop geknetter van het geluid.
Dit had ik niet juist vermeld.

Maar voor de omzetting had ik bij sommige zenders ook de hierboven beschreven problemen, en werd mij indertijd gezegd dat mijn decoder niet meer gecertificeerd zou zijn en ik er aan moest denken om een andere aan te schaffen.
 
Het is eerder dat ik de kanalen wel kan ontvangen, maar met blokken en allerlei andere storingen en een hoop geknetter van het geluid.
Dit had ik niet juist vermeld.

Maar voor de omzetting had ik bij sommige zenders ook de hierboven beschreven problemen, en werd mij indertijd gezegd dat mijn decoder niet meer gecertificeerd zou zijn en ik er aan moest denken om een andere aan te schaffen.
Dat bewijst nog meer dat de bekabeling ergens niet in orde is, een decoder is gewoon gecertificeerd dat kunnen ze later niet weer gaan intrekken dus een andere ontvanger zou ik zeker niet gaan kopen.
Zet de decoder eens op zo'n slecht te ontvangen zender en druk 3x op info.
Je krijgt dan een scherm met de signaal sterkte.
De sterkte zelf is niet enorm belangrijk, er onder staat een balk met de kwaliteit,die moet op 100% zijn, ernaast staat het woordje BER(E-6) : met een waarde er achter, deze moet 000000 zijn, is die hoger en verandert steeds dan is er echt een probleem met je bekabeling, welke je al in 2013 ergens in een topic op dit forum aangaf te hebben.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb inmiddels de decoder tevoorschijn gehaald en de kabels bekeken, en zo te zien is de coax kabel die vanuit het aansluitpunt komt eentje met een stekker die in een hoek van 90 graden staat dus niet een die rechtuit steekt, misschien geeft die een probleem en ga ik aanstonds eens vervangen voor een andere om te zien of dit wat oplost.

Maar toch denk ik dat Ziggo wat aan het klooien is, want nu na elke keer de zenders te hebben bekeken kan ik nu plotseling RTL 8 wel digitaal ontvangen was een paar dagen geleden ook niet het geval en dit gaat tevens ook op voor Discovery , dus toch wel allemaal erg vreemd.

Ik bedoel ontvangst zonder blokken, geknetter etc.
 
Heb je het hier over de coax kabel?
Uiteraard.

Ik heb inmiddels de decoder tevoorschijn gehaald en de kabels bekeken, en zo te zien is de coax kabel die vanuit het aansluitpunt komt eentje met een stekker die in een hoek van 90 graden staat dus niet een die rechtuit steekt, misschien geeft die een probleem en ga ik aanstonds eens vervangen voor een andere om te zien of dit wat oplost.

Maar toch denk ik dat Ziggo wat aan het klooien is, want nu na elke keer de zenders te hebben bekeken kan ik nu plotseling RTL 8 wel digitaal ontvangen was een paar dagen geleden ook niet het geval en dit gaat tevens ook op voor Discovery , dus toch wel allemaal erg vreemd.

Ik bedoel ontvangst zonder blokken, geknetter etc.
Als je de tests die ik noem niet eens wilt doen dan wordt het moeilijk om vragen te beantwoorden.
Algemeen gezegd,door een niet goede bekabeling,"lekken" in afscherming, kunnen storingsbronnen van buitenaf je beeldkwaliteit beinvloeden.
Die storingsbronnen hoeven niet continue in gebruik te zijn of altijd op dezelfde frequentie te storen, neem bv een babyfoon met meerdere kanalen die niet altijd in gebruik is,of een ander kanaal kiest.
Dan is steeds een andere zender op een ander tijdstip aan de beurt.
Pas als je zelf de tests gedaan hebt die ik heb genoemd kun je met een boos vingertje naar Ziggo gaan wijzen.
Zap langs kanalen die storen,druk drie keer op die I (info knop) en kijk naar de BER waarde,loopt die op in plaats van 0 te blijven dan ligt het zo goed als zeker aan je eigen installatie.
Dat is nou niet echt een verschrikkelijk moeilijke opgave.
Er zijn talloze apparaten die kunnen storen,op verschillende tijden,op verschillende frequenties, draadloze hoofdtelefoons bij de buren,draadloze babyfoons,gekoppelde rookmelders al dan niet bij de buren,weerstations met verschillende sensors die op verschillende tijden hun info versturen,thermostaten met hub (die slimme thermostaat van Essent) lichtcontrollers,enz.. dan heb je ook nog de diverse telefoonnetten, DAB+ frequenties, C2000, digitenne.

Stekkers met plastic kapjes zijn boosdoeners (tenzij kabelkeur,dan zit er metaal achter) en kabels waarin geen metaalfolie verwerkt zit zijn ook gevoeliger bij inslag.
Pluggen als deze zijn uit den boze :

HQSP-056.jpg


De betere coax heeft 2x een extra metaalfilm als afscherming, een keer om de binnenkern,een keer om de buitenkern zoals deze KOKA 9 van Hirschmann.
Ontbreekt elke metaalfilm in jouw kabel dan vraag je om ellende.
RH-KOKA9TS-W.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De tests waar jij het over hebt, heb ik hedenmiddag gedaan en krijg daar steeds verschillende informatie dan wel '' locked '' ( groen lichtje ) en dan weer niet '' locked '' met een ( rood lichtje )

Bij BER(E-6) wordt het getal 000028 en verspringend vermeld.

Overigens het getal 0000 wordt alleen weergegeven als de kwaliteit op 100 % staat.

Bij de werkende zenders verspringt dat getal ook doorgaans



Frequentie 410.00 Zendsnelheid 6900

Ook af en toe zwart beeld met code E48 niet beschikbaar.

Dit gaat op voor RTL 4, RTL 5, RTL 7, Veronica.
RTL 8 blijft deze locked en is het beeld stabiel maar geeft BER(E-6) ook een verspringend getal, maar is daar weer de frequentie 546.75

Comedy Central heeft als frequentie 402.00 en geeft dus ook diezelfde problemen als de RTL zenders.

Als ik zo een beetje alles afloop lijkt het probleem te zitten in het 400.00 frequentie gebied, alles wat hoger en lager is dan 410 geeft geen problemen.
 
De tests waar jij het over hebt, heb ik hedenmiddag gedaan en krijg daar steeds verschillende informatie dan wel '' locked '' ( groen lichtje ) en dan weer niet '' locked '' met een ( rood lichtje )

Bij BER(E-6) wordt het getal 000028 en verspringend vermeld.

Overigens het getal 0000 wordt alleen weergegeven als de kwaliteit op 100 % staat.

Bij de werkende zenders verspringt dat getal ook doorgaans



Frequentie 410.00 Zendsnelheid 6900

Ook af en toe zwart beeld met code E48 niet beschikbaar.

Dit gaat op voor RTL 4, RTL 5, RTL 7, Veronica.
RTL 8 blijft deze locked en is het beeld stabiel maar geeft BER(E-6) ook een verspringend getal, maar is daar weer de frequentie 546.75

Comedy Central heeft als frequentie 402.00 en geeft dus ook diezelfde problemen als de RTL zenders.

Als ik zo een beetje alles afloop lijkt het probleem te zitten in het 400.00 frequentie gebied, alles wat hoger en lager is dan 410 geeft geen problemen.
Jep, ergens is je bekabeling niet goed, de ber is niet 0 en zodra die gaat oplopen gaat de kwaliteit terug tot de buffer leeg is en dan wordt locked rood, er is iets mis met je bekabeling waardoor een storingsbron rond die frequentie "naar binnen" kan, in de band rond de 430 zitten tal van apparaten zonder vergunning zoals draadloze hoofdtelefoons,weerstations,babyfoons,portofoons, LPD's, een grote vergaarbak.
Plastic stekkers vervangen en als de genoemde folie niet in je kabel zit,vervangen door een ander type, niet naar Ziggo wijzen.
Bij werkende zenders hoort de BER ook gewoon 0 te zijn, bij een hogere waarde kan de ontvanger nog iets compenseren door een buffertje te gebruiken waardoor je dat niet gelijk in het signaal terug ziet maar loopt de BER te ver op dan krijg je blokken en is het afgelopen, feit dat de BER ook al oploopt op kanalen die het nog wel doen vertelt al dat de bekabeling niet in orde is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan