• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

advies versterker in combinatie met av kanaal en kabel tv

  • Onderwerp starter Onderwerp starter ron65
  • Startdatum Startdatum
R

ron65

Ik zit met de volgende situatie:
Analoge kabel tv
Versterker van tratec.
Een extra Av kanaal welke wordt doorgestuurd op de analoge kabel.
4 Tv's aangesloten op deze analoge kabel.

Nu heb ik al verschillende versterkers geprobeerd maar door het extra Av kanaal welke doorgelust staat op de coaxkabel waarop ook de analoge kabel van upc binnen komt zijn sommige kanalen zwakker geworden.
En natuurlijk zijn dat nu net altijd de kanalen waar het meest naar gekeken wordt.
Als ik het Av kanaal er tussen uit haal zijn alle kanalen wel goed op de aangesloten tv's.
Het doorgeluste Av kastje verzwakt dus het signaal van sommige kanalen .

Nu heb ik bedacht om het av kastje niet meer door te lussen maar een Coax splitter te gaan gebruiken.
Dus ik zoek een splitter waarop minimaal 2 (liefst meer) IN porten zitten ,
en minimaal 4 (liefst meer) OUT porten waarop de tv's dan worden aangesloten .
Nu heb ik zat van die splitters liggen maar allemaal met maar 1 IN tot met 6 OUT
Op IN komt dan natuurlijk het UPC signaal op één van de OUT porten zou je dan het Av kastje kunnen
aansluiten maar dat gaat dus mooi niet werken, het heet daarom denk ik ook niet voor niets OUT :laugh:
Ik neem aan dat dat er splitters bestaan met meerdere IN en OUT porten maar ik heb ze nog niet gezien bestaan die wel en zou dat beter gaan werken.
 
Wat dacht je van een versterker met 4 uitgangen? Lijkt me dat je daarmee meteen van je probleem af bent.
 
Een splitter met 2 ingangen en 1 uitgang bestaat natuurlijk niet. Een splitter is bedoelt om te splitten, niet om samen te voegen.

Wat jij zoekt is een inkoppelfilter. Bv de Hirschmann RH-BWS11
 
het extra av kanaal wordt toch gemoduleerd op een bepaald specifiek kanaal (standaard meestal kanaal 36), probeer dan eens een ander kanaal, totdat het wellicht minder stoort en zoveel mogelijk gewenste zenders het wel goed doen en er alleen maar minder gewenste zenders gestoord worden

zoveel analoge zenders zijn er niet dus het moet vast mogelijk zijn een gunstige instelling te vinden

een handig hulpmiddel hierbij is een lijst van alle analoge zenders, gesorteerd op kanaal

stel je modulator zo in dat hij ergens zit waar zo min mogelijk bestaande analoge kanalen in de buurt zitten
 
Je kan gewoon een 2-weg splitter pakken, bv de AFC1211 van Hirschmann. Die sluit je gewoon 'omgekeerd' aan, zowel je cai als je modulator aan de ene kant, afgaande kant naar je versterker en dan verder je installatie in.
(Hirschmann noemt dit zelf ook in z'n tekeningen, zie bv https://www.algerin.nl/shop/files/images/hirschmann.pdf pagina 20. Wordt niet vaak gedaan maar kan wel degelijk, ik heb het ook wel eens toegepast)

Wel is het raadzaam om te zorgen dat je signaalnivo's van je cai invoer en je modulator enigszins gelijk liggen, anders zal of je modulator te zwak zijn, of juist te sterk. Eventueel een demper ertussen zodat je alles op een gelijk nivo je versterker instuurt.

En uiteraard wel een vrij kanaal kiezen. Gebruik hiervoor de frequentietabel van jouw woonplaats, upc geeft hierop een videorecorder kanaal aan. Hiervan afwijken is niet raadzaam, andere frequenties kunnen ook in gebruik zijn voor internet of digitale tv, en dus storingen veroorzaken.
Het verhaal van edwin.w zou opgaan als er alleen analoog was... je hebt ook te maken met docsis downstreams en dvb-c (digitale tv) die frequenties in dezelfde band gebruiken. Afwijken van de videorecorder-aanbevolen uitgang is dus niet aan te raden
(Tenzij je zelf het hele spectrum kan analyseren op vrije frequenties... wat nog geen garantie is voor de toekomst)
 
Terug
Bovenaan