• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Aansluitingen veranderd; mag dit?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter GerbenEHV
  • Startdatum Startdatum
G

GerbenEHV

Samenvatting:
Al sinds ik in mijn huidig appartement woon heb ik problemen met mijn kabelaansluitingen. Nu heb ik een wandcontactdoos (Tras 11) uit de installatie heb gehaald werkt alles wel, maar ik vraag me af of dit zomaar mag: er lijkt nogal wat spanning op het systeem te staan nu.

Uitgebreid:
Mijn kabel komt binnen in mijn (buitenshuizige) meterkast, via een tras 10. Het signaal is daar nog goed: alle diensten zijn beschikbaar als ik met mijn tv en mediabox in het gezamelijke trappenhuis ga zitten om het daar direct aan te sluiten. Vervolgens is daar een tratec fdu44 opgehangen om het signaal te versterken voor het richting mijn appartement gaat.
Van mijn meterkast gaat een kabel, circa 15-20m onder de vloer door, naar een wandcontactdoos (tras 11) in mijn woonkamer. Deze installatie zit er waarschijnlijk al vanaf de bouw in 1985.
Daar kan ik alles aansluiten wat ik wil (met opdruksplitter, zonder opdruksplitter, kabels vervangen, direct aangesloten, met splitters aangesloten, alles is geprobeerd), maar krijg ik geen on-demand diensten. Digitale tv lukt wel, maar geeft regelmatig hickups, internet klapt er ook wel eens uit. Op de mediabox via kanaal 999 is wel alles groen, maar de signaalkwaliteit bij het zoeken via netwerk geeft maar ongeveer 60% aan.

Nu heb ik om te testen de wandcontactdoos in mijn woonkamer afgekoppeld, en vervangen door een gewone connector. Die heb ik in de tv/data aansluiting van mijn opdruksplitter geprikt en warempel: alles werkt als een zonnetje. Ik kan nu zelfs digitale tv en on-demand diensten ontvangen in de slaapkamer (weer 10-15m verder) en het modem draait ook stabieler.
Ik vraag me echter af of deze installatie geoorloofd is: er staat een behoorlijke spanning op de kabels en kreeg daar een schok van die sterker was dan ik ooit bij coax heb gemerkt. Een paar uur later voelde ik nog een tinteling in mijn vinger toppen.

Kan iemand hier een uitspraak over doen?

Schema van mijn installatie zonder on-demand:
Code:
      +-----+
XXXXXX|     | tras 10
      | o   |
      +-+---+
        |
        |
      +-+-------+
      |         |
      |         |tratec fdu44
      | o o o o |
      +-+-------+
        |                                 +-----+
        +---------------------------------|     | tras 11
                      15-20m              | o o |
                                          +-+-+-+
                                            | |
                                          +-+-+---+
                                          |       | opdruksplitter
                                          | m t r |
                                          | o o o |
                                          +-+-+---+
                         +---------+        | |
                         | modem   +--------+ |
                         |         |          |
                         +---------+          |
                                            +-+---+
                                            |     | splitter (UPC)
                                            | o o |
     +------------+                         +-+-+-+                            +------------+
     | TV woon-   |      +---------+          | |                              | TV slaap-  |
     |   kamer    +......+ mediabox+----------+ +------------------------------|   kamer    |
     |            |      |         |                         10-15m            |            |
     |  digitaal  |      +---------+                                           |  analoog   |
     |            |                                                            |            |
     +------------+                                                            +------------+

En de nieuwe situatie:
Code:
      +-----+
XXXXXX|     | tras 10
      | o   |
      +-+---+
        |
        |
      +-+-------+
      |         |
      |         |tratec fdu44
      | o o o o |
      +-+-------+
        |
        +-------------------------------------+
                      15-20m                  |
                                              |
                                              |
                                          +---+---+
                                          |       | opdruksplitter
                                          | m t r |
                                          | o o o |
                                          +-+-+---+
                         +---------+        | |
                         | modem   +--------+ |
                         |         |          |
                         +---------+          |
                                            +-+---+
                                            |     | splitter (UPC)
                                            | o o |
     +------------+                         +-+-+-+                            +------------+
     | TV woon-   |      +---------+          | |                              | TV slaap-  |
     |   kamer    +......+ mediabox+----------+ +------------------------------|   kamer    |
     |            |      |         |                         10-15m            |            |
     |  digitaal  |      +---------+                                           |  analoog   |
     |            |                                                            |            |
     +------------+                                                            +------------+
 
Kijk eens via 192.168.100.1 hoe je signaal is, post het ook even.
 
Dave670 zei:
Kijk eens via 192.168.100.1 hoe je signaal is, post het ook even.

In de nieuwe situatie:
Downstream:
Channel 1: Power Level 1.0 dBmV, SNR 37.6 dB
Channel 2: Power Level 0.9 dBmV, SNR 37.5 dB
Channel 3: Power Level 0.8 dBmV, SNR 37.4 dB
Channel 4: Power Level 0.5 dBmV, SNR 37.3 dB
Upstream:
Channel 1: Power Level 48.7 dBmV

In de oude situatie had ik meestal maar één downstream kanaal, met een powerlevel tussen de -5dBmV en -2dBmV. Andere waardes weet ik zo niet meer uit mijn hoofd
 
Dat ziet er prima uit hoor. :)

Dus het signaal komt op die manier niet zo hard aan.
 
Dat er stroom opstaat is vrij normaal, iig heb zelf ook paar tikken gehad toen ik perongelijk de verwarmingsbuis aanraakte met coax in me hand.
 
In de getekende situatie is de AOP een TRAS10. Deze heeft een galvanische scheiding en voldoet daarmee aan de eisen van een AOP.
Die TRAS11 is niet verplicht.
 
OK dan laat ik het voorlopig zo, ik zal nog wel een keer een nieuwere wandcontactdoos proberen om het gat in mijn muur te dichten ;)
 
Terug
Bovenaan