G
GerbenEHV
Samenvatting:
Al sinds ik in mijn huidig appartement woon heb ik problemen met mijn kabelaansluitingen. Nu heb ik een wandcontactdoos (Tras 11) uit de installatie heb gehaald werkt alles wel, maar ik vraag me af of dit zomaar mag: er lijkt nogal wat spanning op het systeem te staan nu.
Uitgebreid:
Mijn kabel komt binnen in mijn (buitenshuizige) meterkast, via een tras 10. Het signaal is daar nog goed: alle diensten zijn beschikbaar als ik met mijn tv en mediabox in het gezamelijke trappenhuis ga zitten om het daar direct aan te sluiten. Vervolgens is daar een tratec fdu44 opgehangen om het signaal te versterken voor het richting mijn appartement gaat.
Van mijn meterkast gaat een kabel, circa 15-20m onder de vloer door, naar een wandcontactdoos (tras 11) in mijn woonkamer. Deze installatie zit er waarschijnlijk al vanaf de bouw in 1985.
Daar kan ik alles aansluiten wat ik wil (met opdruksplitter, zonder opdruksplitter, kabels vervangen, direct aangesloten, met splitters aangesloten, alles is geprobeerd), maar krijg ik geen on-demand diensten. Digitale tv lukt wel, maar geeft regelmatig hickups, internet klapt er ook wel eens uit. Op de mediabox via kanaal 999 is wel alles groen, maar de signaalkwaliteit bij het zoeken via netwerk geeft maar ongeveer 60% aan.
Nu heb ik om te testen de wandcontactdoos in mijn woonkamer afgekoppeld, en vervangen door een gewone connector. Die heb ik in de tv/data aansluiting van mijn opdruksplitter geprikt en warempel: alles werkt als een zonnetje. Ik kan nu zelfs digitale tv en on-demand diensten ontvangen in de slaapkamer (weer 10-15m verder) en het modem draait ook stabieler.
Ik vraag me echter af of deze installatie geoorloofd is: er staat een behoorlijke spanning op de kabels en kreeg daar een schok van die sterker was dan ik ooit bij coax heb gemerkt. Een paar uur later voelde ik nog een tinteling in mijn vinger toppen.
Kan iemand hier een uitspraak over doen?
Schema van mijn installatie zonder on-demand:
En de nieuwe situatie:
Al sinds ik in mijn huidig appartement woon heb ik problemen met mijn kabelaansluitingen. Nu heb ik een wandcontactdoos (Tras 11) uit de installatie heb gehaald werkt alles wel, maar ik vraag me af of dit zomaar mag: er lijkt nogal wat spanning op het systeem te staan nu.
Uitgebreid:
Mijn kabel komt binnen in mijn (buitenshuizige) meterkast, via een tras 10. Het signaal is daar nog goed: alle diensten zijn beschikbaar als ik met mijn tv en mediabox in het gezamelijke trappenhuis ga zitten om het daar direct aan te sluiten. Vervolgens is daar een tratec fdu44 opgehangen om het signaal te versterken voor het richting mijn appartement gaat.
Van mijn meterkast gaat een kabel, circa 15-20m onder de vloer door, naar een wandcontactdoos (tras 11) in mijn woonkamer. Deze installatie zit er waarschijnlijk al vanaf de bouw in 1985.
Daar kan ik alles aansluiten wat ik wil (met opdruksplitter, zonder opdruksplitter, kabels vervangen, direct aangesloten, met splitters aangesloten, alles is geprobeerd), maar krijg ik geen on-demand diensten. Digitale tv lukt wel, maar geeft regelmatig hickups, internet klapt er ook wel eens uit. Op de mediabox via kanaal 999 is wel alles groen, maar de signaalkwaliteit bij het zoeken via netwerk geeft maar ongeveer 60% aan.
Nu heb ik om te testen de wandcontactdoos in mijn woonkamer afgekoppeld, en vervangen door een gewone connector. Die heb ik in de tv/data aansluiting van mijn opdruksplitter geprikt en warempel: alles werkt als een zonnetje. Ik kan nu zelfs digitale tv en on-demand diensten ontvangen in de slaapkamer (weer 10-15m verder) en het modem draait ook stabieler.
Ik vraag me echter af of deze installatie geoorloofd is: er staat een behoorlijke spanning op de kabels en kreeg daar een schok van die sterker was dan ik ooit bij coax heb gemerkt. Een paar uur later voelde ik nog een tinteling in mijn vinger toppen.
Kan iemand hier een uitspraak over doen?
Schema van mijn installatie zonder on-demand:
Code:
+-----+
XXXXXX| | tras 10
| o |
+-+---+
|
|
+-+-------+
| |
| |tratec fdu44
| o o o o |
+-+-------+
| +-----+
+---------------------------------| | tras 11
15-20m | o o |
+-+-+-+
| |
+-+-+---+
| | opdruksplitter
| m t r |
| o o o |
+-+-+---+
+---------+ | |
| modem +--------+ |
| | |
+---------+ |
+-+---+
| | splitter (UPC)
| o o |
+------------+ +-+-+-+ +------------+
| TV woon- | +---------+ | | | TV slaap- |
| kamer +......+ mediabox+----------+ +------------------------------| kamer |
| | | | 10-15m | |
| digitaal | +---------+ | analoog |
| | | |
+------------+ +------------+
En de nieuwe situatie:
Code:
+-----+
XXXXXX| | tras 10
| o |
+-+---+
|
|
+-+-------+
| |
| |tratec fdu44
| o o o o |
+-+-------+
|
+-------------------------------------+
15-20m |
|
|
+---+---+
| | opdruksplitter
| m t r |
| o o o |
+-+-+---+
+---------+ | |
| modem +--------+ |
| | |
+---------+ |
+-+---+
| | splitter (UPC)
| o o |
+------------+ +-+-+-+ +------------+
| TV woon- | +---------+ | | | TV slaap- |
| kamer +......+ mediabox+----------+ +------------------------------| kamer |
| | | | 10-15m | |
| digitaal | +---------+ | analoog |
| | | |
+------------+ +------------+

