800 MHz storing na zenderwijziging

Status
Niet open voor verdere reacties.

ziggogebruiker01

Forum Gebruiker
Berichten
294
Allereerst mij excuses als in een v/d vele topics die geopend zijn naar aanleiding v/d zenderwijziging de verklaring of oplossing van mijn probleem reeds staat.

Ik zal later deze week ook een monteur langs laten komen, maar voor mijn eigen kennisniveau en om in het vervolg zelf de problemen op te kunnen lossen toch even een vraag.

Ik heb (zeker sedert de zenderwijziging) last van storing op alle TV en Radio zenders van mijn digitale decoder (Samsung DCB-P850RS) die op of rond 800 MHz zitten. Ook voor de zenderwijziging had ik daar last van en n.a.v. een topic van mij hier kwam ik er achter dat het Wi-Fi (draadloos netwerk) was dat stoorde! Wi-Fi zit op 2,4 GHz en dat is precies 3 x 800 MHz.

Ik heb zojuist alle splitters etc. tussen mijn AOP (= abonnee overname punt = daar waar Ziggo binnenkomt) weggehaald en mijn decoder/harddisk-recorder (Samsung DCB-P850RS) direct op de AOP aangesloten. Met een kabelkeurmerk kabel van 3 meter en 5 maanden oud. Nog steeds een BER (bit error rate) van ong. 500. Logisch dat de BBC , Begische TV, TV West, Radio 6 etc. nauwelijs te beluisten/bekijken zijn. Ik heb op het moment geen Wi-Fi aan (ook geen magnetron!). Nu is de signaalsterke 48% en de signaalkwaliteit 87%.

Maar Op bijv. Radio 6 (800 MHz) is de sterkte soms 0% (!) en de kwaliteit 74%. De BER wil nog wel eens oplopen naar 1500 (!). Die monteur gaat mij uiteraard aanraden NOG meer peperdure kabels te kopen. Of erger nog: een nieuwe peperdure harddisk-recorder.

Nu zijn mijn vragen aan jullie:
  1. Zijn de signaalsterkte en -kwaliteit genoeg? Ned 1, 2, en 3 zien er in ieder geval perfect uit.
  2. Zou het überhaupt aan mijn decoder kunnen liggen dat het signaal rond de 800 MHz zo ontiegelijk slecht is? Dat is eigenlijk mijn belangrijkste vraag. Want ik wil niet voor 300 Euro een nieuwe harddisk-recorder kopen om vervolgens TOCH naar Digitenne te moeten en dat ding weg gooien (ad €300,--).
  3. En wie of wat stoort er nu? Ziggo zelf zegt in haar chat dat het C2000 van de Politie is. Ik zelf heb geconstateerd dat (ook) het de 2,4 GHz van Wi-Fi is. Maar wat is het nu echt?
Ik heb geen zin om op de gok een nieuwe decoder te kopen (kabelkeur kabel heb ik reeds).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat heel goed kan is dat je AOP zelf een probleem is (verouderd is) en aan vervanging toe... Dan kun je nog al je kabels vervangen (en dat helpt ook al), maar dan ben je er nog niet.
 
Wat heel goed kan is dat je AOP zelf een probleem is (verouderd is) en aan vervanging toe... Dan kun je nog al je kabels vervangen (en dat helpt ook al), maar dan ben je er nog niet.
Bedankt voor de tip (die monteur zal dat wel repareren). Mijn woning is uit 1975. Het is een hoge flat en de Ziggo kabel loopt buiten de muur omhoog (ergens in de jaren 80 gedaan). In de Natuurkunde noemen ze dat een "antenne". Ik heb het idee dat dat deel is van het probleem.
 
Bedankt voor de tip (die monteur zal dat wel repareren). Mijn woning is uit 1975. Het is een hoge flat en de Ziggo kabel loopt buiten de muur omhoog (ergens in de jaren 80 gedaan). In de Natuurkunde noemen ze dat een "antenne". Ik heb het idee dat dat deel is van het probleem.
Als die kabel die buiten loopt goed afgeschermd is, hoeft het helemaal geen probleem te zijn. Maar de AOP zelf (of de aansluiting van de kabel in de AOP) kan wel degelijk deze klachten veroorzaken.
 
Ik heb ook een kapotte AOP gehad. Keurig door de monteur vervangen.

Sent from my Galaxy Note 4
 
Ik kan er nu helemaal geen touw meer aan vastknopen. Spitter weggehaald. Oude decoder (Humax IR Fox c) aangesloten. Die had ook dezelfde problemen (lees: met 800 MHz). Splitter er tussen of splitter weg maakte weinig uit. Maar alle problemen verdwenen als sneeuw voor de zon toen het slecht weer werd (BER zakte van 2000 naar tussen de 10 en 15 op de BBC). Of zou de buurman z'n stoorzender uit hebben gezet?

Ik heb inmiddels wel tien keer de coax-kabel er uit en er in gedaan op beide decoders. Een hele oude kabel geeft helemaal geen beeld op de BBC (= 800 MHz) en de kabelkeur kabel wel. Maar het enige dat als een wonder werkte is die weersverslechtering. Ik weet dat de kans klein is dat het weer invloed heeft op de storing, maar zou het kunnen dat de C2000 wegvalt?

Overigens werken beide decoders op het moment prima zonder "smartcard" (ik noem ze "dummy cards"). Zou Ziggo nog bezig zijn...? :?:

Als het probleem niet reproduceert kan ik ook geen monteur langs laten komen. Die sluit de boel aan en als het in orde is betaal ik de voorrijkosten.
 
Het binnenwerk van een AOP is inmiddels ook diverse malen vervangen in het Essent/@Home/Ziggo gebied. Ik kan iedereen met een doos die ouder is dan een jaar of 5 aanraden een nieuwe te plaatsen. Deze zijn nu nog beter aangepast aan instraling.
Ik heb vorig jaar toen ik de opbouwdoos, uit mijn verhuispakket van 2006, beschadigde tijdens muurverven, vervangen door een AOP van mijn Humax pakket uit 2013. Een wereld van verschil. En niks loszittende of beschadigde groene kabel.

En toen ik een week later mijn coax-kabel uit de middeleeuwen verving door een van de hema (goedkoper dan die kabelkeur van de Gamma), nog beter beeld (en gelukkig heb ik geen last van zendmasten enz.).
 
Ik kan er nu helemaal geen touw meer aan vastknopen. Spitter weggehaald. Oude decoder (Humax IR Fox c) aangesloten. Die had ook dezelfde problemen (lees: met 800 MHz). Splitter er tussen of splitter weg maakte weinig uit. Maar alle problemen verdwenen als sneeuw voor de zon toen het slecht weer werd (BER zakte van 2000 naar tussen de 10 en 15 op de BBC). Of zou de buurman z'n stoorzender uit hebben gezet?

Ik heb inmiddels wel tien keer de coax-kabel er uit en er in gedaan op beide decoders. Een hele oude kabel geeft helemaal geen beeld op de BBC (= 800 MHz) en de kabelkeur kabel wel. Maar het enige dat als een wonder werkte is die weersverslechtering. Ik weet dat de kans klein is dat het weer invloed heeft op de storing, maar zou het kunnen dat de C2000 wegvalt?

Overigens werken beide decoders op het moment prima zonder "smartcard" (ik noem ze "dummy cards"). Zou Ziggo nog bezig zijn...? :?:

Als het probleem niet reproduceert kan ik ook geen monteur langs laten komen. Die sluit de boel aan en als het in orde is betaal ik de voorrijkosten.

Als je storing hebt op een transport stream met een frequentie in de 800MHz band komt je storing door 4G telefoon basisposten in je buurt. Ook als de BER 10-15 is, betekent dit dat het signaal niet goed is, het hoort nul te blijven. Als je deze storing hebt direct op het AOP met een kabelkeur kabel betekent dit dat je AOP niet goed werkt. Dat kan misschien simpel opgelost worden. Het kan ook zijn dat de kabel langs de gevel ergens beschadigd is en dat daarom weersinvloeden effect hebben (regenwater bijvoorbeeld).
Ik zou gewoon de monteur laten kijken. Leg hem het probleem zo uit als je hier geschreven hebt, en sluit je ontvanger die het meeste stoort weer aan als hij er is en kijk naar de BER. Die moet netjes nul blijven.
 
Allemaal heel erg bedankt voor de tips en het meedenken! :) Sedert gisteravond is de ontvangst weer prima, al heb ik op de meeste zenders nog wel een BER van 3 a 5 (monteur zal ik overwegen).

Ik neem aan dat Ziggo nog niet helemaal klaar was met de werkzaamheden.

Beide decoders doen het overigens prima zonder smartcard. Is dat normaal of wordt die card maar eens in het uur gecheckt o.i.d.?
 
Sodemieter #%^%^%#%E#@#@#$@$^*&*!!!!

Kom ik net thuis van mijn ouders (zelfde probleem: kabel er in, kabel er uit: ineens wel België, BBc en alles dat op 800 MHZ zit). En wat denk je? Hier bij mij thuis weeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeer 't zelfde geleuter. Zijn ze nu verdorie bezig in en om Den Haag met die kabel of niet??

Alles op 800 MHz stoort zo erg dat er geen ontvangst is (Radio 6, Radio 10, BBC 1 &2 en de Belgische TV zenders). Vanochtend: BER van 3 en nu een BER van 2000. Dat kan geen toeval zijn: zo'n groot verschil. Maar je zult zien dat als de monteur er is, de ontvangst weer een uur prima is.

Zou "anoniem" alsjeblieft kunnen vertellen of er nu iets aan de hand is of niet? Want IrDeTo ligt er sowieso bij mijn ouders en bij mij "uit" (we kunnen TV kijken en zappen zonder smartcard). Dus hoe je het wendt of keert: er is iets niet hetzelfde als normaal. :no:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan