• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

4K/Ultra-HD nutteloos in de huiskamer?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Apple740
  • Startdatum Startdatum
A

Apple740

De bekende Carlton Bale grafiek (de grafiek die laat zien of HD resolutie's zinvol zijn bij jouw kijkomstandigheden) is nu ook uitgebreid met 4K (2160p) resolutie.

https://s3.carltonbale.com/resolution_chart.html

En dan komt er iets heel interessants boven water: als we uitgaan van 3 meter kijkafstand (10 feet), dan heb je een tv nodig van 75" of groter om verschil te kunnen zien tussen 4K en Full HD 1080p.
75" is een aardig formaat die maar weinig mensen aan zullen schaffen. :)

Kortom, voor televisiemakers is een toekomstige overgang naar 4K vrij zinloos, tenzij kamerbrede schermen gewoongoed (en vooral betaalbaar) gaan worden.
Kicken is het natuurlijk wel, 4K op je 80" oled tv. :)
 
Dan nog, in eurpoa zal je zoiets niet snel zien denk ik, en dan doel ik vooral op de broadcasters, had volgens mij in andere topic al gezet dat de bandbreete zohoog word perkanaal dat iedergeval de kabelboeren totaan huis moeten gaan verglazen.

Bandbreete per kanaal met goeie compressie techniek neemt nogsteeds 250Mbit/s per kanaal voor zijn rekening.

Bluray's zal het ook niet redden film neemt dan 4TB inbeslag.
 
Nutteloos is een term die ze in de consumentenmarkt liever niet gebruiken :laugh:
Het bestaat dus het komt echt wel op de markt. En een 75" tv is groter dan ie van de buren, ik maak mij geheel geen zorgen om die grote maten!
 
@Devil, Ik verwacht in de toekomst wel veel efficiëntere encoders, die met bijv. 50mbit/s een prima 2160p plaatje laten zien. Maar ook 50mbit/s blijft veel en zal via coax alleen op een iptv mogelijkheid te streamen zijn?
 
via iptv kan, maar dat kost volgens mij meer bandbreete dan nu het geval is(weet niet het fijne van techniek iptv)

Want iptv zal via internet gaan, en als dan bijvoorbeeld hele wijk naar 1 zender kijkt komt je denk ik al snel tegen de wijk limiet aantezitten?

@Robert, 75" past hier niet eens, dan steekt i stuk uit raam :)
 
Robert Koopman zei:
Nutteloos is een term die ze in de consumentenmarkt liever niet gebruiken :laugh:
Het bestaat dus het komt echt wel op de markt. En een 75" tv is groter dan ie van de buren, ik maak mij geheel geen zorgen om die grote maten!

Inderdaad, en laten we wel wezen, als de tijd ooit komt dat je voor 1000 euries een 80" oled tv aan de muur kunt hangen dan komt er hier ook eentje.
Wat je dan trouwens ook gaat krijgen is "deel kijken". Je vrouw kijkt links naar GTST en jij rechts naar voetbal. :) Zo'n kamerbreed scherm gaat meerdere functie's krijgen en het ziet er allemaal geweldig uit, door die hoge resolutie's.
 
80" 4K oled voor 1000 euro? Ik denk rond 2020 dat het zover is.
 
Laat ze eerst het aantal HD zenders maar eens uitbreiden. De druk zal vanuit de industrie moeten komen want monopolisten hebben lak aan hun klanten...
 
Terug
Bovenaan