• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

4:3 uitzending op HDTV mediabox?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Yodeluxe
  • Startdatum Startdatum
Y

Yodeluxe

Gelukkig heeft UPC ingezien dat koppelverkoop niet de beste methode is, dus nu is HDTV weer zonder Film1/Sport1 te zien. Alleen zijn de prijzen nog steeds hoger dan voor het begin van de koppelverkoop. Maar goed, daar gaat dit topic niet over.

Ik wil toch serieus gaan overwegen om me HDTV aan te melden. Ik heb nog geen digitale TV aansluiting, dus het is nog even helemaal nieuw. Wat ik me alleen afvraag, hoe zit het eigenlijk met 4:3 uitzendingen, hoe worden die weergegeven op een HD-toestel?

De situatie is nu via de analoge kabel, dat ik mijn televisie automatisch laat schakelen tussen een 4:3 en 16:9 uitzending, zodat deze zonder vervorming te zien is. Dat er dan links en rechts zwarte balken bij komen, is dan vanzelfsprekend. Ook mijn DVD-speler doet dit, die stuurt een 1080p signaal naar de televisie en als er een 4:3 DVD ingestopt wordt, dan zet de speler er netjes balken naast.

Zorgt de HDTV mediabox ook voor die schakeling? Of knipt de mediabox er boven en onder een stukje af (of ook zo erg, rekt die het beeld gewoon links en rechts op)? Een signaal dat via HDMI binnenkomt, is volgens mij niet door de televisie aan te passen, dus dit zou dan vanuit de bron verzorgd moeten worden. Ik hoop alleen dat UPC daar rekening mee heeft gehouden! Zolang er nog zat zenders zijn die niet 16:9 uitzenden, lijkt dat me toch wel noodzakelijk.
 
Bij mij is het - ook elders al ergens geschreven - zo dat met alleen de HDMI kabel aangesloten, je TV muurvast op wide bij een 4:3 uitzending blijft staan. Dus moet je dan handmatig je TV omschakelen naar 4:3. Alleen de HD zenders schakelen wel goed. Dit schijnt niet door UPC veroorzaakt te worden, maar door de HDMI kabel. Met een Scart kabel gaat het wel goed.

Groet, Alfons
 
Alfons Verbiest zei:
Bij mij is het - ook elders al ergens geschreven - zo dat met alleen de HDMI kabel aangesloten, je TV muurvast op wide bij een 4:3 uitzending blijft staan. Dus moet je dan handmatig je TV omschakelen naar 4:3. Alleen de HD zenders schakelen wel goed. Dit schijnt niet door UPC veroorzaakt te worden, maar door de HDMI kabel. Met een Scart kabel gaat het wel goed.

Groet, Alfons

en hoe zit dit bij .. bijv... 13th street...

die hebben wel 16:9 ,maar zenden dit uit via een 4:3 standaard :/ heb je dan 16:9 verkleind op je 16:9 tv ,met balken onder boven rechts en links :/ ?
 
luka zei:
en hoe zit dit bij .. bijv... 13th street...

die hebben wel 16:9 ,maar zenden dit uit via een 4:3 standaard :/ heb je dan 16:9 verkleind op je 16:9 tv ,met balken onder boven rechts en links :/ ?

Hoe bedoel je Luka?

Ik kijk nooit naar deze zender. Als ik er wel eens langs zap, is het altijd 4:3 en dan in de breedte uitgerekt over je hele scherm. Totdat je de TV handmatig in 4:3 omschakelt.. Of bedoel je soms dat ze wel een letterbox breedbeeld uitzenden? Zoals RNN7 dus doet? Dan heb je dus nog steeds een uitgerekt beeld met alleen boven en onder balken

In ieder geval komen via alleen een HDMI kabel alleen zenders die in echt (anamorf) breedbeeld uitzenden goed over. De rest zul je handmatig goed moeten zetten.

Groet, Alfons
 
13th street is er zelf nog niet achter dat eigenlijk 90% breedbeeld uitzenden...

letterboxed...

ze zenden dus zeg maar 4:3 uit met constant zwarte balken...(omdat de serie/film 16:9 is)

Logo staat ook altijd maar voor de heflt in beeld op je 16:9 tv ,als je 16:9 zoom aan hebt staan.....


dus als ik goed begrijp gaat die HDTV receiver denken :

HEY een 4:3 uitzending (die ziet niet dat er constant 2 zwarte balken worden mee gezonden) althans als ie dom is niet...

dus dan krijg je een 4:3 uitzending (links rechts) zwarte balken ...(is immers niks om weertegeven)

maar onder en boven zie je dan nog eens de zwart balken +een logotje die 13th street zelf (zinloos) uitzend..


resultaat : je 37 inch tv is opeens 32 inch ??????????
 
Alfons Verbiest zei:
Bij mij is het - ook elders al ergens geschreven - zo dat met alleen de HDMI kabel aangesloten, je TV muurvast op wide bij een 4:3 uitzending blijft staan. Dus moet je dan handmatig je TV omschakelen naar 4:3. Alleen de HD zenders schakelen wel goed. Dit schijnt niet door UPC veroorzaakt te worden, maar door de HDMI kabel. Met een Scart kabel gaat het wel goed.

Groet, Alfons

UPC kan wel zeggen dat het door de kabel komt, maar andere HDMI apparaten hebben er geen moeite mee om via HDMI te schakelen tussen 4:3 en 16:9. het moet dus op te lossen zijn, bij voorkeur met een software-update. het handmatig schakelen is echt te knullig voor woorden.
 
Klopt wel.

Bij mijn satelliettuner met alleen HDMI schakelt hij bij het zappen wel automatisch tussen 16:9 en 4:3. Daar zijn de instelmogelijkheden in het menu veel uitgebreider.

Als het daar wel kan, zal het bij de UPC box ook mogelijk moeten zijn, zou je zeggen.
 
Alfons Verbiest zei:
knip/
...Alleen de HD zenders schakelen wel goed. Dit schijnt niet door UPC veroorzaakt te worden, maar door de HDMI kabel. Met een Scart kabel gaat het wel goed.

knip/

Ik heb dit euvel ook gemerkt sinds ik HDTV heb.
Bij mijn vorige mediabox (scart) had ik daar helemaal geen last van.
Kan van alles instellen in het menu van de TV qua beeld, maar een perfecte heb ik nog niet gevonden :-\
 
vandaag "blik op de weg"(4:3-uitzending)
op 1 uitgerekte koppen, want beeld past zich niet aan via hdmi >:(
op 14 zwarte balken links en rechts, zodat het beeld weer klopt ;D

het is dan met een omweg, maar upc komt er wel! :P
 
Dat komt niet door UPC. Ik heb al eens eerder vermeld dat bij de UPC HD (DVR) box met een HDMI kabel bij HD zenders het beeld wel automatisch aangepast wordt.

De meeste HD zenders zijn natuurlijk altijd 16:9, maar bij een zender als Ned 1 HD kun je dat dus idd mooi zien. Het wordt dus tijd dat alle 90 zenders in HD uitzenden. :grin2:

Maar dat zal nog wel een week of 2 duren, denk ik. :brullen: :gestoord2:
 
Terug
Bovenaan