• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

4:3 formaat

  • Onderwerp starter Onderwerp starter arjope
  • Startdatum Startdatum
A

arjope

Ik heb het volgende probleem.
De zenders Sci-fi en 13th Street komen in 4:3 formaat door.
Heb HD box en 50 inch plasma tv.
Contact gehad met de helpdesk en die zeggen dat het probleem bekend is.Ze krijgen het signaal zo binnen werd me gezegd.
Voordat ik een HD box had kreeg ik die zenders in breedbeeld door.Het lukt ook niet om de TV anders in te stellen.
Bij UPC zeggen ze dat er niks aan gedaan kan worden,het ligt niet aan hun maar aan de leverancier van de beelden.
Zijn er meer mensen die dit probleem hebben?
Ook zie je vaak dat bij NET 5 ,RTL 5 en nog een paar zenders de HD kwaliteit niet aanwezig is en dat daar ook 4:3 uitgezonden wordt?
Heeft iemand enig idee?
 
Syfy en 13street zenden ten alletijd 16:9 uit, dus wat de helpdesk zecht klopt niet, wat je nu ziet zijn oude 4:3 programma's die in originele staat door gegeven word(tezien bij logo die half in beeld en half in zwarte balk staat), idem voor de HD zenders dit is ook ten alletijden 16:9 hd formaat waarbij 4:3 content met balkjes doorgegeven word.
 
Bedankt voor je reactie Devil-Strike ,maar ik vind het niet duidelijk.
Bijv. BBC en Comedycentral krijg ik beeldvullend door(trouwens alle niet HD zenders op een paar publieke zenders na) maar Sci-fi en 13th street met zwarte balken aan de zijde.Dit is niet te verhelpen.Upc zegt dat ze er niks aankunnen doen.Voordat ik een HD decoder had kwamen ze wel goed door.Deze 2 zenders moeten toch beeldvullend door komen?
 
Niet alle uitzendingen komen beeldvullend bij syfy.Zelfde geld voor 13th street.Oudere series zien wij gewoon in 4:3 omdat wij de tv hebben ingesteld om het originele beeld signaal weer te geven.
Dat kan jij anders doen door je tv op 16:9 te zetten.Maar dan zal je wat beeld verliezen bij sommige uitzendingen.

Comedy central heeft ook originele 4:3 uitzendingen.Rek je dit uit dan zie je van die brede gezichten met dito lichamen.
 
ja we zien 4:3 in 16:9 bij syfy en 13street zoals ik dus al zei, idem geld voor de hd zenders die 4:3 content uitzenden, dit krijg je dam met balkjes(door de zender niet door tv) op je tv.
 
Devil-Strike.net zei:
Syfy en 13street zenden ten alletijd 16:9 uit, dus wat de helpdesk zegt klopt niet, wat je nu ziet zijn oude 4:3 programma's die in originele staat door gegeven word(tezien bij logo die half in beeld en half in zwarte balk staat).

De oude programma's worden bij die zenders nou juist niet in de orginele staat uitgezonden, maar in zogenaamd pillarboxed 4:3 in plaats van volledig 4:3.
Dit is zeer ergelijk. >:(

Andere zenders zoals RTL/SBS6, Comedy Channel, Cartoon Network enz.. doen het namelijk wel correct.
Dus 16:9 en volledig 4:3!

Zie ook de discussie hier: 13th Street nieuw logo en 16:9
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dit probleem komt door de HDMI kabel kijk je via scart dan krijg je wel 16-9
 
arjope zei:
Bedankt voor je reactie Devil-Strike ,maar ik vind het niet duidelijk.
Bijv. BBC en Comedycentral krijg ik beeldvullend door(trouwens alle niet HD zenders op een paar publieke zenders na) maar Sci-fi en 13th street met zwarte balken aan de zijde.Dit is niet te verhelpen.Upc zegt dat ze er niks aankunnen doen.Voordat ik een HD decoder had kwamen ze wel goed door.Deze 2 zenders moeten toch beeldvullend door komen?

Toen jij die hd decoder nog niet had waren scifi en 13th street nog in 4:3 en niet in 16:9

https://andrescholten.nl/breedbeeld-hoe-zit-dat-nou-precies/

kijk ff bij bovenstaande link daar wordt precies alles uitgelegd
 
Het heeft niets met de HDMI kabel te maken.
De kabel bepaald niet het beeldformaat. Dat doen de zenders.
 
arjope zei:
Ook zie je vaak dat bij NET 5 ,RTL 5 en nog een paar zenders de HD kwaliteit niet aanwezig is en dat daar ook 4:3 uitgezonden wordt?
Heeft iemand enig idee?

SD breedbeeld wordt 4:3 anamorf doorgegeven (horizontaal samengedrukt), dit kun je met je instellingen upscalen naar breedbeeld (zonder vervorming). De oude 4:3 programma's op de HD zenders worden weergegeven op een 16:9 ondergrond ivm de opwaardering. De beeldinstelling op je box dient daarom op 16:9 te staan. Je ziet dus een volkomen correcte en opgewaardeerde weergave van het 4:3 formaat.
 
Terug
Bovenaan