Ik heb in dit topic ook geklaagd over dit verschijnsel:
https://ziggo-gebruikers.nl/forum/showpost.php?p=167750&postcount=187
Na nog wat proberen, heb ik ontdekt dat als je de Humax op 720P of 1080i zet dat de Smart zoom van mijn Philips dan wel werkt zoals via SCART. :pompom:
Het is dus kennelijk zo dat bij deze instellingen ook via HDMI de AR-informatie wordt doorgegeven naar de TV.
Iemand anders ook deze ervaring?
Mijn ervaring in combinatie met een Sony TV is weer precies omgekeerd. Ik heb weliswaar geen Humax 5050 maar wel een Sony DVD/HDD recorder waarmee ik 4:3 full frame en 16

anamorfe opnamen kan maken vanaf een via RGB SCART aangesloten decoder. De recorder zelf kan ik via HDMI aansluiten op de TV. In het setup menu van de recorder kan voor weergave via HDMI gekozen worden voor 576p of upscaling naar 720p of 1080i.
Welnu, als de recorder is ingesteld op 576p output (geen upscaling dus) dan schakelt de TV automatisch om tussen 16

en 4:3 (c.q. 'smart', indien ingesteld) afhankelijk van de betreffende opname (4:3 full frame of 16

anamorf). Ook switchen binnen één opname (bijvoorbeeld een 4:3 programma van RTL met daartussenin 16

reclameblokken) gaat automatisch en correct.
Hieruit kunnen we de conclusie trekken dat via HDMI wel degelijk informatie over de aspect ratio kan worden overgedragen.
Stel ik de HDMI output van de recorder daarentegen in op 720p of 1080i (dus met upscaling), dan ontvangt de TV een HD signaal. De TV gaat er logischerwijze vanuit dat een HD signaal
altijd een aspect ratio van 16

heeft, en dus vindt er dan
geen omschakeling meer plaats door de TV. Bij ontvangst van een HD signaal staat de TV automatisch altijd op 'wide' en is de stand 4:3 niet beschikbaar. Wel blijven dan de standen 'zoom' en 'smart' handmatig beschikbaar. Niettemin kan een opgenomen 4:3 full frame signaal automatisch correct worden weergegeven als 4:3 omdat de recorder over een voorziening beschikt om 4:3 full frame signalen bij weergave met upscaling via HDMI automatisch om te zetten naar 16

pillarbox.
Ik geef zelf de voorkeur aan weergave met upscaling naar 1080i via HDMI, vooral omdat de TV bij HD signalen de overscan uit kan schakelen zodat de volledige beeldinhoud zichtbaar wordt. Het feit dat er dan geen automatische overschakeling naar 'smart' mogelijk is bij de weergave van 4:3 materiaal mis ik in het geheel niet, omdat ik sowieso een hekel heb aan de (onvermijdelijke) vervorming dan wel het verlies van een deel van de beeldinhoud en beeldscherpte wanneer een 4:3 plaatje via 'smart' of 'zoom' beeldvullend wordt weergegeven op een 16

display.