• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

30 oktober NL 1-2-3 analoog uit de lucht: gecodeerd!

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Doman
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Berichten
2.700
Internet
  1. Ziggo
Digitale TV
  1. Ziggo
Echt een schandalige zaak dat de nationale zenders straks niet meer vrij (zonder smartcard!) te ontvangen zijn. :x :x

Een zeer goed artikel over de zeer onplezierige situatie die straks gaat ontstaan kun je hier lezen:

dutchmedia.web-log.nl: 30 oktober NL 1-2-3 analoog uit de lucht: gecodeerd!
Nederland zal na uitfasering vermoedelijk één van de weinige landen ter wereld zijn waar de publieke zenders NIET free to air zullen uitzenden. Mensen zonder adres in Nederland (toeristen, [zakelijke] bezoekers, e.d.) zullen dan ook onmogelijk zonder de hulp van ingezetenen tv-stations kunnen ontvangen in Nederland. De reden van de codering van de publieke zenders via DVB-T wordt niet in de brief aan de Tweede Kamer gegeven. Mogelijk dat KPN dit prefereert, opdat deze de gegevens van deze groep kijkers kan verzamelen, alsmede daarmee voorkomt dat onafhankelijke DVB-T ontvangers in de markt een plek kunnen krijgen, zoals bijvoorbeeld in de grensregio's. KPN en Digitenne-ontvangers zijn in principe ongeschikt voor de ontvangst van onafhankelijke free to air-signalen in DVB-T, door een blokkade hierop.
 
Tja, in feite doen de meeste Nederlandse kabelbedrijven niets anders. Ook hier geldt dat zij het "gratis" digitale standaard pakket net zo goed Free-To-Air (FTA) zouden kunnen doorgeven. Met een standaard DVB-C ontvangertje zonder decoder en smartcard zou je dan gewoon kunnen kijken. Maar in plaats daarvan kiest men ervoor om het zogenaamde Free-To-View (FTV) model toe te passen om de mensen te dwingen een smartcard aan te schaffen en dus ook om alleen de aanbevolen ontvangers te gebruiken waarin de smartcard werkt. Het zijn dus precies dezelfde boeven... :evil:
 
KPN en Digitenne-ontvangers zijn in principe ongeschikt voor de ontvangst van onafhankelijke free to air-signalen in DVB-T, door een blokkade hierop.
Dit is trouwens niet helemaal correct, want Nederland 2 wordt volgens mij op dit moment gewoon ongecodeerd (FTA) doorgegeven en daar hebben de KPN en Digitenne ontvangers helemaal geen problemen mee.
 
The_Doman zei:
Echt een schandalige zaak dat de nationale zenders straks niet meer vrij (zonder smartcard!) te ontvangen zijn.
Maar wel gratis, die smartcard kun je gratis krijgen staat in het door jou genoemde artikel. Je moet weliswaar iets meer moeite doen, maar dat moet je toch want je zult toch een geschikte DVB-T ontvanger moeten aanschaffen.
 
CeeS zei:
Maar wel gratis, die smartcard kun je gratis krijgen staat in het door jou genoemde artikel. Je moet weliswaar iets meer moeite doen, maar dat moet je toch want je zult toch een geschikte DVB-T ontvanger moeten aanschaffen.
Tja, de smartcard mag dan misschien gratis zijn, maar een DVB-T ontvanger met ingebouwde Conax decoder is toch een stukje complexer en dus duurder dan een DVB-T ontvanger zonder Conax decoder. Ook moeten voor de Conax codering licentie kosten worden afgedragen die weer bijdragen aan de prijs van het apparaat. En uiteindelijk hoopt men er natuurlijk op dat je de decoder toch bij KPN/Digitenne gaat aanschaffen zodat je ook meteen even een abonnementje neemt op de rest van het niet gratis digitale DVB-T pakket. Riekt toch weer naar koppelverkoop...
 
CeeS zei:
Maar wel gratis, die smartcard kun je gratis krijgen staat in het door jou genoemde artikel. Je moet weliswaar iets meer moeite doen, maar dat moet je toch want je zult toch een geschikte DVB-T ontvanger moeten aanschaffen.
Ja gratis zal allemaal best...
Het gaat erom dat iedereen die wil kijken zich weer moet registreren!
Ook weer voor eventuele alle extra TV's! :x
(Moet ook weer steeds geheractiveerd worden!!)

En eenvoudige (goedkope) FTA DVB-T ontvangers zijn tegenwoordig al in ruime mate beschikbaar, speciaal ook voor de PC...
 
In de nieuwe situatie zullen per 30 oktober de publieke tv-zenders met een smartcard van 20 euro (bij KPN/Digitenne beschikbaar) kosteloos beschikbaar blijven, waarbij deze alleen met registratie en Conax-decodeer ontvangers (bij voorkeur KPN/Digitenne ontvangers) te ontvangen zijn. De regering meldt hier verder over dat 'deze smartcard heeft een beperkte geldigheid, maar kan zonder meerkosten worden gereactiveerd.'
Ik denk dat we het Dutchmedia weblog artikel niet echt goed gelezen hebben, want daar staat toch echt dat die smartcard in de nieuwe situatie maar liefst 20 euro gaat kosten!
 
8O

Date: Fri, 26 May 2006 11:34:38
Subject: DVB-T in Nederland
From: Jan de Vries <[email protected]>
Newsgroups: nl.media.tv

Naar aanleiding van de uitschakeling van de analoge zenders,heb ik het
ministerie van Economische Zaken enkele vragen gesteld.
Onder andere de vraag waarom de uitzendingen gecodeerd gaan worden,
waardoor er een smartcard moet worden aangeschaft.
Ik heb hierop het volgende antwoord gekregen:


>> Geachte heer De Vries,
>>
>> Bedankt voor uw e-mail met kenmerk 352429.
>>
>> De publieke omroepen moeten voor iedereen beschikbaar zijn. Deze
>> omroepen zijn echter geen kosten verschuldigd voor de aankoop of het
>> gebruik van technische voorzieningen daarvoor. Dat staat in artikel
>> 13c, lid 1a van de Mediawet. Het betekent concreet, dat televisies,
>> antennes en ook digitale ontvangers door de televisiekijker zelf
>> aangeschaft moeten worden.
>>
>> Distributeurs
>> De wijze waarop de programma’s van de publieke omroep worden
>> verspreid, is een zaak van de distributeurs. In het geval van digitale
>> ethertelevisie zijn dat Digitenne en de NOS. Beide partijen zijn in
>> overleg met de overheid overeengekomen dat vanaf 30 oktober 2006 de
>> programma’s van Nederland 1, 2 en 3 en desgewenst de
>> televisieprogramma’s van de regionale omroepen landelijk gratis via de
>> digitale ether te ontvangen zullen zijn. Wel zullen eenmalig
>> opstartkosten moeten worden gemaakt voor een digitale ontvanger,
>> antenne en voor een smartcard. Deze smartcard heeft een beperkte
>> geldigheid, maar kan zonder meerkosten worden gereactiveerd en dus
>> zonder andere kosten dan de ontvangstapparatuur.
>>
>> De handelswijze van Digitenne en de NOS is dus niet in strijd is met
>> de Mediawet en waarborgt een laagdrempelige toegang tot de programma’s
>> van de publieke omroep in de digitale ether.
>>
>> Versleuteld signaal
>> Het digitale ether signaal dat via Digitenne wordt verspreid, wordt
>> versleuteld verzonden. De voornaamste reden om het signaal versleuteld
>> te verzenden is volgens Digitenne dat op die manier de kwaliteit van
>> de dienstverlening beter kan worden gegarandeerd. Ook andere bedrijven
>> die reeds sinds langere tijd via alternatieve platforms digitale
>> televisie aanbieden (bijvoorbeeld kabel- en satellietmaatschappijen)
>> verzenden het digitale signaal veelal in versleutelde vorm ten behoeve
>> van de kwaliteit. In die gevallen is eveneens een smartcard nodig voor
>> de ontvangst van het digitale signaal.
>>
>> FTA decoders
>> Aangezien altijd een gecertificeerde digitale decoder in combinatie
>> met een verstrekte smartcard wordt gebruikt, kan gegarandeerd worden
>> dat het digitale televisiesignaal ook daadwerkelijk kan worden
>> ontvangen en van goede kwaliteit is. Bij het onversleuteld verzenden
>> van het signaal in combinatie met FTA decoders, kan de kwaliteit van
>> de ontvangst vooraf niet worden gegarandeerd. Een niet-gecertificeerde
>> FTA decoder van slechte kwaliteit zou namelijk ook de oorzaak van
>> slechte (of geen) ontvangst kunnen zijn.
>>
>>
>> Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geEformeerd.
>>
>> Ministerie van Economische Zaken.

Nu weten we dus waarom er gecodeerd gaat worden.
Het is niet te geloven dat een stelletje ambtenaren zich zo in de maling
laten nemen.

Jan de Vries
 
Gezien onderstaand persbericht is men toch terug gekomen op de beslissing om Nederland 1, 2 en 3 straks gecodeerd digitaal via de ether te gaan aanbieden. Na de omschakeling van analoog naar digitaal, die een maand uitgesteld is naar eind november, kan dus ook van goedkopere DVB-T ontvangers gebruikt gemaakt worden die alleen geschikt zijn voor de ontvangst van Free-To-Air (FTA) kanalen, zoals bijvoorbeeld USB DVB-T ontvangst sticks.

Persbericht | 25-08-2006

De televisiezenders Nederland 1, 2, 3 en de regionale omroepen worden in de nacht van 26 op 27 november via de digitale ether vrij toegankelijk. Minister Van der Hoeven (OCW) en minister Wijn (EZ) maken het mogelijk deze zenders zonder smart card, free to air, via de digitale ether te ontvangen.

Ontvangst van televisie via de analoge ether is vanaf 27 november 2006 niet meer mogelijk. Huishoudens die afhankelijk zijn van de analoge ether moeten voor die tijd een alternatief kiezen. De kijker kan naast de digitale ether ontvangst kiezen uit kabel, satelliet en tv via internet. Om de publieke omroep via de digitale ether te ontvangen moet een decoder aangeschaft worden. Dergelijke decoders kosten tussen de 30 en de 50 euro. Aanschaf van een smartcard is hiervoor niet langer nodig. Radio blijft wel analoog.

Van der Hoeven en Wijn hebben besloten de eerder aangekondigde omschakeling één maand uit te stellen. Hierdoor krijgt iedereen die nu nog via een hark- of sprietantenne analoge ether televisie kijkt, meer tijd om een alternatief aan te schaffen. De kijkers worden via een voorlichtingscampagne geïnformeerd wanneer en hoe zij moeten omschakelen en over de manier waarop zij in de toekomst televisie kunnen kijken (www.signaalopdigitaal.nl).

In overleg met de regionale omroepen is besloten om de distributie van de televisieprogramma’s van de regionale omroepen via de satelliet mogelijk te maken. Hierdoor kunnen veel kijkers straks ook regionale televisie via de satelliet ontvangen.

Bovenstaand besluit betekent dat het kabinet tegemoet komt aan de kritiek van de Tweede Kamer. Kamerleden gaven aan dat zij het ongewenst vonden dat de publieke omroepen in de digitale ether alleen via een decoder inclusief smartcard te zien waren.

De omschakeling is nodig om digitale ethertelevisie mogelijk te maken. Het kabinet vindt het belangrijk om naast de kabel en de satelliet een derde concurrerende infrastructuur te hebben met landelijk bereik. Dat stimuleert innovatie en levert de burger een betere prijs-kwaliteit verhouding op. Digitale televisie biedt meer mogelijkheden voor de kijker. Zo geeft digitale ether tv een goede beeld- en geluidskwaliteit, meer zenders en zijn interactieve diensten mogelijk.

Ongeveer 74.000 Nederlandse huishoudens kijken thuis uitsluitend televisie via de analoge ether. Er zijn ook mensen die analoge ethertelevisie kijken in hun vakantiehuisje of op hun tweede toestel. In totaal gaat het om ongeveer 220.000 huishoudens.

Bron: Ministerie van OCW
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan