• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

2e Kamer motie over invloed van programmaraden voor digitale kabel tv aangenomen

  • Onderwerp starter Onderwerp starter funrider
  • Startdatum Startdatum
F

funrider

Motie Atsma/Slob over invloed van programmaraden op digitale kabel- en digitale etheraanbod aangenomen

Bron: Kabelraden.nl
Datum: 27-12-2007

Op 20 december heeft de Tweede Kamer de motie van Atsma en Slob aangenomen waarin gepleit wordt voor versterking van de positie van programmaraden en uitbreiding van de invloed van programmaraden over het digitale kabel- en etheraanbod.
Naast CDA en ChristenUnie hebben ook SP, D66, PvdD, SGP en het lid Verdonk voor de motie gestemd.


Belangrijk signaal voor nieuwe regelgeving
Deze motie is een belangrijk signaal voor de minister. Op dit moment wordt immers gewerkt aan een nieuwe regeling voor consumenteninvloed, waarbij de toekomst van programmraden ter discussie staat. De Kamer geeft echter hiermee aan meer te voelen voor versterking van de programmaraden.

In antwoord op kamervragen heeft de minister aangegeven de voor- en nadelen van verschillende modellen voor consumenteninvloed nog eens op een rijtje te willen zetten.
Volgens die brief is er reden om op zoek te gaan naar een alternatief voor het programmaradenmodel. Als alternatief heeft de minister inmiddels het co-reguleringsmodel voorgesteld. Een aantal fracties aarzelt echter over de merites van dat model. Zij zouden in elk geval ook willen weten of het mogelijk is de positie van programmaraden te versterken. Naar aanleiding daarvan is de bepaling over het co-reguleringsmodel uit het wetsvoorstel voor de Multimediawet gehaald. Dat geeft de mogelijkheid om de voor- en nadelen van de verschillende modellen nog eens op een rij te zetten en nadere vragen van de Kamer te beantwoorden. De minister is voornemens om op dit onderwerp terug te komen in de brief over omroepdistributie die de Tweede Kamer volgend voorjaar kan verwachten.

Tekst motie
De motie die nu is aangenomen luidt:
- overwegende, dat de invloed van kijkers en luisteraars op de samenstelling van het digitale kabel- en digitale etheraanbod minimaal is;
- overwegende, dat de mediawet op dit moment slechts voorziet in programmaraden voor het analoge kabelaanbod;
- overwegende, dat de mogelijkheid om individuele radio- en televisiepakketten samen te stellen vooralsnog niet binnen handbereik ligt;
- stelt vast, dat bij wet de positie van programmaraden aanzienlijk beschermd en verbeterd moet worden;
- stelt voorts vast, dat de invloed van programmaraden over het digitale kabel- en etheraanbod ook bij wet verankerd moet worden;

https://www.kabelraden.nl/ventura/engine.php?Cmd=see&P_site=528&P_self=12468&PMax=0&PSkip=0
 
Ik denk niet dat die programmaraden nu even VH-1 Classic en MTV2 hier terug willen doen. Ik denk dat al die bejaarden daar weer Familiy 7 terug willen hebben en dergelijke nu ze weer meer macht krijgen...
 
Re: 2e Kamer motie over invloed van programmaraden voor digitale kabel tv aangen

Dit is een hele slechte ontwikkeling.
Zolang UPC het zenderaanbod bepaalt, wordt er mijns inziens rekening gehouden met de klant. Immers: UPC wil met haar zender-aanbod zoveel mogelijk abonnees werven.
Als straks de politieke partijen (nog meer) vertegenwoordigers in de programmaraden gaan dumpen, krijgen we een 'politiek correct' programmapakket. Dat de kijker geen belangstelling heeft voor die religieuze- en politieke-indoctrinatie-zenders interesseert ze totaal niet: Populaire zenders zullen plaats moeten maken voor zenders die de politici welgevallig zijn.
Als dit horror-scenario werkelijkheid wordt, hoeft digitale TV niet meer voor mij.
 
Havenaar zei:
Dit is een hele slechte ontwikkeling.
Zolang UPC het zenderaanbod bepaalt, wordt er mijns inziens rekening gehouden met de klant. Immers: UPC wil met haar zender-aanbod zoveel mogelijk abonnees werven.
Als straks de politieke partijen (nog meer) vertegenwoordigers in de programmaraden gaan dumpen, krijgen we een 'politiek correct' programmapakket. Dat de kijker geen belangstelling heeft voor die religieuze- en politieke-indoctrinatie-zenders interesseert ze totaal niet: Populaire zenders zullen plaats moeten maken voor zenders die de politici welgevallig zijn.
Als dit horror-scenario werkelijkheid wordt, hoeft digitale TV niet meer voor mij.
Volledig mee eens..... Daar hebben we analoog voor...
 
Wie kan wel en niet lid worden van de programmaraad?

Volgens de nieuwe bepalingen in de mediawet kan iedereen lid worden die:
• woonachtig is in het gebied van de programmaraad;
• aangesloten is op de kabel waarover de programmaraad adviseert.

Geen lid van de programmaraad kunnen worden:
• leden van de gemeenteraad;
• burgemeester of wethouders van de betrokken gemeente;
• mensen met een binding met de kabelexploitant anders dan als abonnee;
• bestuurders of werknemers van een commerciële of publieke omroep, ook als dit een onbetaalde functie is.

De programmaraad kan aanvullende eisen stellen, bijvoorbeeld over de minimumleeftijd van de leden.
Bron: Kabelraden.nl

Als een kabelraad, zoals sommigen beweren, alleen uit bejaarden en politieke figuren bestaat, dan ligt dat aan ons.
Ook wij kunnen daar lid van worden en meebepalen welke zenders doorgegeven worden. Laat je alles aan andere mensen over dan kunnen er inderdaad beslissingen genomen worden die wij niet willen.
 
Daar heeft Johnny gelijk in.....we kunnen ook onze stem aan hun laten doorgeven door zoveel mogelijk met hun te communiceren via mail of brief! zodat zij op de hoogte zijn van onze wensen!!! Want zo'n programmaraad zit er uiteindelijk ook voor ons en ze zijn verplicht naar ons te luisteren om zo hun keuze vast te stellen..... dus bij deze houd jullie lokale raad goed op de hoogte of wordt inderdaad lid!
 
Re: 2e Kamer motie over invloed van programmaraden voor digitale kabel tv aangen

Tot nu toe bestaan de programmaraden voornamelijk uit progressieve threekrans clubjes. Alsjeblieft laten die van het digitale pakket afblijven. Daar komen alleen maar idiote voorstellen uit, zoals het vervangen van RTL7 voor een Marokkaanse muziekzender.
 
Communiceren met de programmaraad in jou omgeving kan natuurlijk nooit kwaad.

je kunt je inderdaad kandidaat stellen als lid maar wie bepaald de uiteindelijke keuze van wie er wel of niet wordt aangenomen als lid.
Ben toch bang dat dat niet helemaal zonder politieke of op geloof gebaseerde gevoelens gaat.

Ik moet er niet aan denken dat de programmaraden ook op de digitale kabel de jaarlijkse stoelendans van zenderwissellingen gaan bepalen. :knuppel2:
Gelukkig kan ik makkelijk een schotel plaatsen en kan ik zelf uitmaken waar ik wel of niet naar wil kijken.
Als programmaraden meer involed gaan krijgen zal ik dat ook zeker doen.

Dat zal helaas niet voor iedereen even makkelijk zijn.
 
Järna zei:
Communiceren met de programmaraad in jou omgeving kan natuurlijk nooit kwaad.

je kunt je inderdaad kandidaat stellen als lid maar wie bepaald de uiteindelijke keuze van wie er wel of niet wordt aangenomen als lid.
Ben toch bang dat dat niet helemaal zonder politieke of op geloof gebaseerde gevoelens gaat.

Men probeert een programmaraad samen te stellen uit een "doorsnee" van de bewoners in een gemeente qua opleiding, afkomst e.d.
Daar heeft de secretaris van die programmaraad invloed op. Ik ben zelf ooit eens gevraagt om in die van Amsterdam plaats te nemen, heb daarvoor bedankt, maar de vrager liet blijken dat ze grote moeite hadden om geschikte kandidaten te vinden.
Je kunt altijd eens een brief/mail sturen naar jouw lokale raad om te vragen of er nog kandidaten worden gezocht...
 
Binnenkort ga ik mezelf waarschijnlijk kandidaat stellen bij de programmaraad van Rotterdam.
 
Terug
Bovenaan