• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

2 internetverbindingen (ADSL + UPC)

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Bart
  • Startdatum Startdatum
B

Bart

Bij Planet hebben we tot 21 juni (=opzegdatum) InternetPlusBellen (ADSL).

Bij UPC hebben we vorige week een Totaalpakket aangevraagd. Deze week wordt het kabelmodem toegestuurd en dan kun je direct internetten via de kabel.

Een maand lang beschikken we dan over twee internetverbindingen.

Hoe moet dat qua aansluiting?
ADSL-aangesloten laten samen met UPC, zodat je e-mails kunt versturen met zowel het Planet-account als het UPC-account? Of moet je kiezen bij het versturen van e-mails?

Of de stekker van Planet uit de router trekken omdat dit wellicht technisch niet mogelijk is?

Dank voor alle tips.
 
Volgens mij kan dit probleemloos naast elkaar. Je KPN-verbinding loopt ten slotte via de telefoonlijn (ADSL) terwijl je UPC-gebeuren allemaal via je TV-kabel loopt.
Niet let je beide verbindingen te gebruiken, maar nodig is het niet.
Alleen als je telefoonnummer meegaat, is het wellicht wijsheid je KPN-verbinding even in stand te houden.
Zelf heb ik afgelopen weekend alles van de KPN (ADSL, ISDN, splitter, ADSL-splitter, Quattrovox II etc.) uit de meterkast gesloopt, en alleen dat witte kastje waar de dikke groene KPN-kabel binnenkomt, laten zitten. Dat moet bij mijn weten ook: t/m dat kastje is de boel eigendom van KPN.
 
Een normale router heeft maar 1 wan aansluiting, dus de aansluiting waar je de kabel of adsl modem op aansluit.
Adsl en kabel kun je daarom ook niet tegelijk gebruiken.
Er bestaan wel routers met 2 wan aansluitingen, maar iets te duur om voor een maand te schaffen. ;D
Je kunt natuurlijk de router aansluiten op de kabelmodem en tijdelijk nog 1 losse computer op de adsl aansluiting.

Emails versturen doe je via de provider die je gebruikt. Dus kabel of adsl provider. Ophalen van emails kan van beide providers via een en dezelfde provider.
Hmm klinkt moeilijk als ik het zo schrijf.
Voorbeeldje met UPC als provider:
Maak 2 email accounts aan (bv in Outlook of OE)
- Een met emailadres @ chello.nl met chello serveradressen voor inkomende mail en chello serveradres voor uitgaande mail.
- Een met emailadres @ planet.nl met planet serveradres voor inkomende mail en chello serveradres voor uitgaande mail.
 
Ik dacht dat de chello mailservers aanvragen van buiten het eigen netwerk weigeren. Dus ook als je chello mail wilt ophalen met de kpn verbinding
 
Mijn pc/moederbord heft 2 LAN-aansluitingen en via een switch zou je dus van beide routers (gelijk) gebruik kunnen maken, toch?
 
Het probleem zal niet zijn het fysiek aansluiten van de twee internet verbindingen. (adsl via de router en de kabelmodem rechtstreeks op de PC of andersom bijvoorbeeld)

Het wordt pas moeilijk als je wilt instellen van welke verbinding je PC gebruik moet maken voor het verkeer.
Je moet namelijk op de een of andere manier via je routing tabellen bepalen welke netwerkverbinding gebruikt moet worden als je gebruik wilt maken van de mailserver van chello of van planet. Hiervoor moet je de ip adressen weten van de chello servers en aangeven dat die gebruik maken van de ene netwerkkaart en voor ip adressen van planet van de andere netwerkkaart. Daarnaast weet ik niet of windows zo slim is om van beide verbindingen gebruik te maken zodat je (in theorie) dubbel zo snel kunt downloaden bijvoorbeeld.

Ik heb een soortgelijke setup wel een geprobeerd werkend te krijgen (onder een oude Linux versie), maar heb dat opgegeven. Ook al omdat net als bij jou de tweede verbinding maar een korte tijd zou blijven bestaan. Het loonde voor mij de moeite niet.
 
ik heb thuis ook 2 internetverbindingen en heb ook 2 netwerkkaarten in mijn pc zitten. Ik heb 1 modem direct op mijn pc gezet, op de netwerkkaart die windows xp standaard kiest en die andere netwerkkaart op router. Ik maak dan standaard gebruik van 1 van de verbindingen, standaard dus die direct op het modem zit.
In Newsleecher maak ik echter wel gebruik van 2 internetverbindingen, door een slim trucje. Eerst schakel ik mijn verbinding uit die windows als primair kiest. Dan heb ik dus 1 over en dan klik ik in newsleecher op connect. Die gaat dan eerst downloaden over 1 connectie. Als alle draadjes verbinding hebben, schakel ik mijn andere verbinding weer in en reset ik de helft van de connecties in newsleecher, dan maakt hij gebruik van beide verbindingen :D

Helaas heb ik nog niet iets gevonden om alles via 2 verbindingen te laten gaan. Heb ooit wel es iets geprobeerd met pfsense, maar zonder goed resultaat. Daarna heb ik de hoop maar opgegeven.
 
Het gezamenlijk gebruik (om op die manier de snelheid van beide lijnen goed te kunnen gebruiken) zal lastig worden zonder de daarvoor benodigde apparatuur.

ikke222 zei:
Ik dacht dat de chello mailservers aanvragen van buiten het eigen netwerk weigeren. Dus ook als je chello mail wilt ophalen met de kpn verbinding

Nee hoor, ik kan gewoon mail ophalen via pop3 als ik bij familie in @home gebied zit, dat is helemaal geen probleem. Het verzenden wordt lastig omdat voor uitgaande email ik dan de server van @home moet gebruiken in plaats van de chello. De chello-SMTP server is afgeschermd voor niet-chello IP-adressen, dit om spam te voorkomen. Dit is ook de reden dat je altijd de smtp-server moet gebruiken van de provider waarmee je op dat moment verbinding hebt.
 
ikke222 zei:
Ik dacht dat de chello mailservers aanvragen van buiten het eigen netwerk weigeren. Dus ook als je chello mail wilt ophalen met de kpn verbinding

Geen probleem, ik haal hier met mijn Chelloverbinding elke keer XS4all-mail op en kan die mail ook versturen.
Precies hoe het eerder uitgelegd is
Bij het XS4all adres:
POP3 van XS4all en de smtp van Chello ingevuld, no problemo
 
plankie zei:
Het gezamenlijk gebruik (om op die manier de snelheid van beide lijnen goed te kunnen gebruiken) zal lastig worden zonder de daarvoor benodigde apparatuur.

Nee hoor, ik kan gewoon mail ophalen via pop3 als ik bij familie in @home gebied zit, dat is helemaal geen probleem. Het verzenden wordt lastig omdat voor uitgaande email ik dan de server van @home moet gebruiken in plaats van de chello. De chello-SMTP server is afgeschermd voor niet-chello IP-adressen, dit om spam te voorkomen. Dit is ook de reden dat je altijd de smtp-server moet gebruiken van de provider waarmee je op dat moment verbinding hebt.
zodat je e-mails kunt versturen met zowel het Planet-account als het UPC-account? Of moet je kiezen bij het versturen van e-mails?

Het ging hem juist om het vesturen, ontvangen kan zoiezo is het niet via pop3 (wat dus wel werkt) dan via webmail
 
Terug
Bovenaan