• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

160 GB Raid (Mirror) op K7T266Pro2 mobo werkt niet

  • Onderwerp starter Onderwerp starter scrippie
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
S

scrippie

Hallo,

Heeft er iemand ervaring met een mirror op de een msi K7T266Pro2RU mobo?
Ik heb bios 3.7 en promiss fasttrak100 lite meld 2.0.0.1030.23.
De mirror wordt gewoon herkend door bios (16 gb) en volgens MSI zou het moeten werken echter in windows wordt de de schijf geheel niet gezien. (XP-SP2)

In apparaatbeheer staat de laatste (die ik kon vinden) XP driver voor de promise fasttrak 100 (pdc20265).

Kleinere schijven worden wel in windows weer gegeven dus het lijkt me een driver questie van Windows.

Iemand een suggestie??? :? :?
 
moet je dan niet speciale raid drivers installeren van die kaart? ik heb voor mijn moederbord ook 2 setjes drivers, 1 voor als hdd's in raid staan en 1 voor als ze gewoon los zijn aangesloten
 
Jade- zei:
moet je dan niet speciale raid drivers installeren van die kaart? ik heb voor mijn moederbord ook 2 setjes drivers, 1 voor als hdd's in raid staan en 1 voor als ze gewoon los zijn aangesloten

Volgens mij niet, zitten ook niet bij het bord. De manier waarop de schijven gekoppeld zijn bepaal je in de raid setup, het bios min of meer dus. Ze staan daar in miror (security noemt Promise dat). Windows zou gewoon 1 schijf van 160 gig moeten zien volgens mij. Windows ziet echter niets....
 
Normaliter installeer je raid drivers tijdens de installatie van windows. Hoe dit achteraf gaat weet ik eerlijk gezegd niet. (F6 tijdens installatie) Als de schijf waar windows op staat ook je raid schijf zou moeten zijn; Dan ben je al te laat, achteraf kan je dit niet meer veranderen. Het lijkt me trouwens erg sterk dat er geen diskette met raid drivers is geleverd bij het moederbord... (of anders op een mobo driver cd met een image van een diskette)

Ze staan daar in miror (security noemt Promise dat). Windows zou gewoon 1 schijf van 160 gig moeten zien volgens mij. Windows ziet echter niets....
Windows moet op een raid driver draaien, wat helemaal los staat van de instellingen in je raid bios.
Draai je trouwens raid1 (mirroring) dan ziet windows 1 schijf van 80GB.... niet 1 schijf van 160GB.
Waarom wil je trouwens raid1 gebruiken? Tenzij de data echt heel belangrijk voor je is, is voor een normale gebruiker raid0 (striping) veel interresanter.

Het zou handig zijn als je eerst meer informatie geeft. Hoeveel fysieke schijven heb je en wat zou de verdeling dan moeten zijn? 2 in een raid array en 1 met windows etc. erop? Zijn de schijven helemaal niet te vinden in apparaatbeheer? (onder schrijfstations)
 
Ok, mijn config ziet er als volgt uit:

K7T266 pro2 mobo RU
Windows XP/SP2
30 GB op IDE0 (Systeem schijf en dat moet ook zo blijven)

2x 160GB Western Digitel schijven (de mirror dus)
Deze zijn in beheer van Windows dus niet terug tevinden, ook niet tot 137 GB.


De mirror wil ik hebben ivm dat de data voor mij belangrijk is.

Ik heb al heel wat combinatie geprobeerd maar niks schijnt te helpen.
Met Biosupdate 3.6 van MSI zou 160 gb ondersteund worden. De fasttrak bios "ziet" ook 160 gig (met 2 schijven in een mirror).
Vervolgens windows geinstalleerd met F6 en de driver toegevoegd. (zit inderdaad bij mobo maar heb ook de laatste opgehaald, beide doen niet wat ik wil...)

Windows blijft de schijf niet zien. Hij zou 1 schijf van 160GB moeten zien.

Hang ik er vervolgens 2 kleinere aan dan werkt het wel (voorheen hing er een stripe aan van 30 3n 60 GB)

Mijn idee is het dat de drivers die in windows zitten gewoon niet overweg kunnen met de raid van 160 Gb. Te oude drivers misschien?
 
complex geval dus :( Wel netjes geformatteerd enzo ? :D Als ik je verhaal zo hoor heb je het wel juist gedaan..ik lees je bericht nog even 3 keer en kijk dan of ik nog wat weet :P

edit: Ik neem aan dat je wel NTFS gebruikt en niet FAT32? De harde schijf is trouwens nergens te vinden in apparaatbeheer? Want het spul zou toch minimaal bij overige apparaten moeten staan. staat het nergens dan vraag ik me af of het wel een driverprobleem is. Alhoewel je raid bios 160gB aangeeft denk ik trouwens niet dat je boven de 137gB zal komen (gegoogled) Maar goed..dit verklaart nog niet dat de schijven helemaal nergens te bekennen zijn..het zou gewoon moeten werken, desnoods met alleen 137gB.
 
Mithrandir zei:
edit: Ik neem aan dat je wel NTFS gebruikt en niet FAT32? De harde schijf is trouwens nergens te vinden in apparaatbeheer? Want het spul zou toch minimaal bij overige apparaten moeten staan. staat het nergens dan vraag ik me af of het wel een driverprobleem is. Alhoewel je raid bios 160gB aangeeft denk ik trouwens niet dat je boven de 137gB zal komen (gegoogled) Maar goed..dit verklaart nog niet dat de schijven helemaal nergens te bekennen zijn..het zou gewoon moeten werken, desnoods met alleen 137gB.


Ik zie de schijf nergens in windows. En NTFS.... Ik wou dat ik een keuze kon maken :roll: Dan zag ik de schijf ten minste in beheer....
 
ook gekeken in configuratie scherm -> systeembeheer -> computerbeheer en dan Schijfbeheer? kan wel eens voorkomen dat windows er geen stationsletter aan heeft toegewezen en dan zal je hem inderdaad nergens vinden volgens mij, en staat je promise raid controler wel je het apparaatbeheer?
 
Jade- zei:
ook gekeken in configuratie scherm -> systeembeheer -> computerbeheer en dan Schijfbeheer? kan wel eens voorkomen dat windows er geen stationsletter aan heeft toegewezen en dan zal je hem inderdaad nergens vinden volgens mij, en staat je promise raid controler wel je het apparaatbeheer?

In beheer staat niets. dus ook geen driveletter :)
 
Je hebt eigenlijk nog steeds niet aangegeven of er wel "iets" te vinden is in apparaatbeheer onder schifjstations of overige apparaten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan