• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

10/100 switch after kabelmodem: snelheid zakt in

  • Onderwerp starter Onderwerp starter MichelM
  • Startdatum Startdatum
M

MichelM

Als ik mijn PC in het kantoor direct aan het modem (Cisco EPC3925) in de werkkast hang haal ik keurig een stabiele download snelheid van 60 Mb/s, prima dus. Als ik er nu een nieuwe 10/100 switch tussen zet (aan de PC zijde) zakt de snelheid in tot 18 Mb/s. Er is verder niets aangesloten op de switch. Switch ook al vervangen door ander merk.

De 10/100 switch moet toch gewoon 60Mb/s aankunnen of moet ik nu toch maar een Gigabit switch aanschaffen?
-Michel
 
MichelM zei:
Als ik mijn PC in het kantoor direct aan het modem (Cisco EPC3925) in de werkkast hang haal ik keurig een stabiele download snelheid van 60 Mb/s, prima dus. Als ik er nu een nieuwe 10/100 switch tussen zet (aan de PC zijde) zakt de snelheid in tot 18 Mb/s. Er is verder niets aangesloten op de switch. Switch ook al vervangen door ander merk.

De 10/100 switch moet toch gewoon 60Mb/s aankunnen of moet ik nu toch maar een Gigabit switch aanschaffen?
-Michel

Het enige wat ontbreekt is de naam en het modelnummer van de switch.
Er zijn 10/100 switches die nog geeneens 25Mb/s aan kunnen.
 
Neem een gigabit (10/100/1000) switch en je bent van je probleem af.
Die zijn een paar tientjes duurder dan een 10/100 switch.

Ko
 
ko zei:
Neem een gigabit (10/100/1000) switch en je bent van je probleem af.
Die zijn een paar tientjes duurder dan een 10/100 switch.

Daarmee weet hij nog steeds niet of zijn probleem met een nieuwe switch opgelost zou kunnen worden (bij gebruik van de huidige switch). Vaag hoor Ko. Afvinken van problemen (merken van onderdelen) en daarna pas tips toch? Uiteindelijk komt hij toch wel op een nieuwe switch uit, maar hmmmzzz, ik mis iets. Van elkaar, voor elkaar.
 
De OP gebruikt zijn spullen in een zakelijke omgeving. Een 10/100 switch van een merkfirma kan makkelijk die 60 Mb aan; ik gebruik al vele jaren een 10/100 merk-switch zonder enig probleem. Maar een slecht exemplaar kan wel voorkomen - alhoewel ik dat nog nooit heb meegemaakt.

Zakelijk gezien is het waarschijnlijk belangrijker voor de OP om gebruik te kunnen maken van zijn 60 Mb verbinding dan dat er uitgebreid onderzocht wordt waaraan het probleem te wijten is. Al die tijd heeft hij dan maar 18 Mbps. Ook als hij wel een merk-switch gebruikt en geen goedkope rotzooi.

Natuurlijk is het beter/gebruikelijk om de probleemoorzaak te onderkennen alvorens actie te ondernemen.
Maar je moet _zakelijk gezien_ ook bereid zijn om knopen door te hakken. Ik denk dat dit zo'n geval is.

Ko
 
Je hebt al een ander switch geprobeerd, maar heb je ook eens andere kabels geprobeerd?
Het zou mij niet verbazen als een van de gebruikte UTP kabels niet helemaal lekker is.
 
Bedankt voor bovenstaande suggesties! In eerste instantie dacht ik ook aan een slechte 10/100 switch maar deze is een CISCO SF-100D-05. Het lijkt me dat deze toch wel 60Mb/s aan moet kunnen? Het vreemde is dat een 2de switch (D-link) precies hetzelfde resultaat gaf.

Ik ga nu toch maar richting de aanschaf van een Gigabit switch (CISCO SD2005-G2), wellicht lost dit het probleem op.
 
Inmiddels de 10/100 switch vervangen door een Gigaswitch (CISCO SD2005): probleem opgelost.
Beetje vreemd, een 10/100 switch die amper de 20Mb/s haalt. Weer wat geleerd dus ;)
 
MichelM zei:
Beetje vreemd, een 10/100 switch die amper de 20Mb/s haalt. Weer wat geleerd dus ;)

Precies, men moet zich niet blindstaren op die 100Mb/s vermelding.
Zelfde als met 100Mb/s routers. Maar goed, het is opgelost. Veel plezier er mee!
 
Terug
Bovenaan