Lineair IPTV

Over de Viaplay-app van Ziggo voor Mediabox Next ga je op dit moment ook niet zoveel klachten horen. De meeste klachten over Viaplay zijn rond de live uitzendingen van Formule 1. Bij darts, voetbal en vechtsport zijn die klachten er niet omdat het aantal abonnees dat wil kijken veel lager ligt dan bij Formule 1. En bij Formule 1 kijken Ziggo klanten met een Mediabox Next natuurlijk bijna allemaal via het lineaire kanaal Viaplay Xtra op kanaal 200. De klachten bij de Ziggo Viaplay-app worden waarschijnlijk veel meer als besloten wordt met het lineaire kanaal te stoppen.

Dat bij gebruik van NLziet zijn deze problemen er om meerdere redenen nauwelijks. Als eerste heeft NLziet ongeveer een derde van de abonnees die Viaplay heeft. Daarnaast wordt NLziet vooral gebruikt om eerder uitgezonden programma’s zonder reclame terug te kijken. Hierdoor is het aantal gelijktijdige streamstarts niet zo hoog.

Ik denk dat je wel een punt hebt dat de huidige problemen bij Viaplay een combinatie van meerdere factoren is. Naast gedeelde capaciteit op de netwerken speelt ook het gebruikte apparaat waarmed wordt gekeken en de daarbij behorende app een rol. Maar eigenlijk heeft de kijker daar niets mee te maken. Viaplay biedt de eigen dienst als streamingdienst aan en dus moet Viaplay ervoor zorgen dat het goed werkt. Als dit om welke reden dan ook niet mogelijk is dan moet de keuze voor lineair aanbieden of stoppen gemaakt worden.
 
Zowel bij KPN als bij Ziggo geen problemen met de Viaplay-app op onze Apple TV 4K (2021)... wat we wel bij Ziggo ervaren is dat het langer duurt eer het beeld scherp is. Bij KPN FTTH was dit werkelijk instant scherp beeld na selectie stream en bij Ziggo duurt dit wel 1 tot 2 seconden voordat je scherp beeld krijgt. Dit geldt zowel voor de F1TV Pro-app als de Viaplay-app... daarna is het gewoon goed kijken.
 
Over de Viaplay-app van Ziggo voor Mediabox Next ga je op dit moment ook niet zoveel klachten horen. De meeste klachten over Viaplay zijn rond de live uitzendingen van Formule 1. Bij darts, voetbal en vechtsport zijn die klachten er niet omdat het aantal abonnees dat wil kijken veel lager ligt dan bij Formule 1. En bij Formule 1 kijken Ziggo klanten met een Mediabox Next natuurlijk bijna allemaal via het lineaire kanaal Viaplay Xtra op kanaal 200. De klachten bij de Ziggo Viaplay-app worden waarschijnlijk veel meer als besloten wordt met het lineaire kanaal te stoppen.

Dat bij gebruik van NLziet zijn deze problemen er om meerdere redenen nauwelijks. Als eerste heeft NLziet ongeveer een derde van de abonnees die Viaplay heeft. Daarnaast wordt NLziet vooral gebruikt om eerder uitgezonden programma’s zonder reclame terug te kijken. Hierdoor is het aantal gelijktijdige streamstarts niet zo hoog.

Ik denk dat je wel een punt hebt dat de huidige problemen bij Viaplay een combinatie van meerdere factoren is. Naast gedeelde capaciteit op de netwerken speelt ook het gebruikte apparaat waarmed wordt gekeken en de daarbij behorende app een rol. Maar eigenlijk heeft de kijker daar niets mee te maken. Viaplay biedt de eigen dienst als streamingdienst aan en dus moet Viaplay ervoor zorgen dat het goed werkt. Als dit om welke reden dan ook niet mogelijk is dan moet de keuze voor lineair aanbieden of stoppen gemaakt worden.
Geen idee wat en hoe anderen kijken maar ik kijk via de app op de Next naar Viaplay. Afgelopen week prima gelukt ook de FP1 en 2 op de vrijdag. Toevallig stonden we het weekend op de camping met belabberd 4G en zelfs daar deed de Viaplay app het prima op mijn Samsung S8 en op een Ipad. De wedstrijd bij de buren gekeken op een laptop met de viaplay app verbonden met het WiFi van de camping (KPN) allemaal zonder storingen en haperingen. N=1 dus zegt helemaal niks over wel of geen problemen. Maar ik had eerlijk gezegd wel meer problemen verwacht op de camping ivm de belabberde 4G verbinding......
 
Pietlut, ik leg het probleem niet bij de internet providers, ik leg het bij Viaplay, daar waar het thuis hoort.

Alle internet providers wereldwijd werken met hetzelfde principe, (delen van capaciteit, daardoor is de internet aansluiting betaalbaar) dat is in Nederland niet anders. Viaplay heeft al ervaring in andere landen op kunnen doen en daar speelt hetzelfde dus viaplay wilde een model waarvan bij voorbaat al bekend is dat het slecht werkt. Het werkt wel als er niet teveel mensen tegelijk kijken in een bepaald gebied.

En er zal heus ook wel verschil tussen providers zitten, ziggo die maar 1600 Mbit in een wijk heeft waar nog geen giganet beschikbaar is en als in een bepaalde wijk dan veel live F1 kijkers zitten die met de app werken ja dan krijg je deze problemen. Vandaar dat die DVB-C (lineaire) versie zo belangrijk is.

Bij KPN heb je ook een lineaire versie via Multicast IPTV. Maar er zullen ook providers zijn die meer overboeken op capaciteit dan anderen, een partij zoals T-Mobile/Tele2. Dat soort clubs betaal je minder voor je abonnement dus je weet dat ergens bespaard wordt en uit het verleden is bekend dat de overboeking op de DSL lijnen hoger was met hoge ping tijden als gevolg. Dus dan kan men ook sneller dit soort problemen verwachten. Of data verkeer via buitenlandse internet knooppunten laten lopen, kan allemaal een rol spelen.

Afgezien van genoeg stream servers beschikbaar stellen, dat is ook de verantwoording van Viaplay zit je ook met interconnects die via de internet knooppunten lopen, ook daar kan het een keertje druk zijn of er kan een verbinding uit liggen waardoor verkeer een andere route moet volgen en de capaciteit minder is. Als onze usenet downloads ineens wat trager gaan is dat geen ramp, maar met een paar honderdduizend man die proberen te live streamen op hetzelfde moment ga je meteen merken. Kortom het is een riskant bedrijfsmodel.

Over tig jaar zal dit soort problemen wellicht minder voorkomen, enerzijds omdat er meer capaciteit ligt, anderzijds zijn er nieuwere videocodecs waardoor er minder bandbreedte per stream nodig is maar misschien hebben we dan overal 8K. Gaat het bitrate alsnog omhoog.

Verder heb je inderdaad een deel wat bij de klant kan liggen, als de klant slechte wifi of powerline adapters gebruikt of een apparaat wat niet goed met de app werkt of een TV die al verschrikkelijk traag is, dat kan allemaal tot een slechte ervaring lijden maar dat weet Viaplay ook, dat hadden ze moeten incalculeren. Waarom denk je dat providers eigen boxen leveren, dat is een gecontroleerde omgeving. Weet je in ieder geval redelijk zeker dat het werkt zoals men voor ogen heeft.

Jij schrijft, "ik denk dat capaciteit een rol kan spelen maar dat is niet op voorhand te zeggen" Dat is het dus wel, ik schreef het al voordat de providers met hun bericht kwamen dat ze er bedenkingen hadden bij het plan van Viaplay.

En je telefoon heeft geen zin. Hoewel die gebruikt maakt van een netwerk wat nog meer overboekt kan zijn dan vaste aansluiting afhankelijk van drukte, heeft die telefoon ook maar een fractie van de bandbreedte nodig omdat het scherm kleiner is. En hoeveel mensen kijken daadwerkelijk op hun telefoon, alleen degene die mobiel zijn.

Viaplay heeft het nu aan de stok met de consumentenbond en de ACM en dat is hun eigen schuld.
 
Geloven jullie dat Viaplay ooit helemaal los gaat komen van het lineaire kanaal?
Nu zegt men bij Ziggo en KPN dat het lineaire kanaal tot 1 juni beschikbaar is.
Maar je moet goed lezen...er staat ,in ieder geval , tot juni 2023.
Alsof ze er daarna mee zouden stoppen..dat geloof ik dus absoluut niet.
Je zou er ook uit kunnen opmaken dat ze misschien nog wel eerder zouden willen stoppen mit dit kanaal 😀😀..maar men geeft je zekerheid dat je in ieder geval tot juni op dit kanaal terug kan vallen.

Mijn mening is dat ze helemaal niet of wellicht nog jaren door zal gaan met het lineaire kanaal.
Of heeft Ziggo vertrouwen dat het nooit meer mis zal gaan?
Of hebben ze vertrouwen dat Viaplay genoeg capaciteit in heeft gekocht nu en laten zij zich overtuigen dat het volledig via de app kan gaan?
Laat viaplay dan maar eens tegen Ziggo of KPN zeggen dat het lineaire kanaal zeer zeker eraf kan.
Ik geloof er niks van dat ze afscheid durven nemen.
Stel het gaat mis op de app via box van Ziggo ..wie wordt er dan gebeld?


Wat denken jullie?

Prijs is overigens behoorlijk omhoog gegaan als je per maand betaald.
Je betaald vanaf maart 15,99.
Dus wordt wel duur nu als je niet op viaplay kan vertrouwen.
 
Laatst bewerkt:
KPN & Ziggo moeten zelf weten wat ze doen na 1 juni.
Mijn zien ze niet meer terug bij Viaplay, wat een waarde loze bende en geld niet waard.
Zijn genoeg andere opties om F1 live te kijken.
 
KPN & Ziggo moeten zelf weten wat ze doen na 1 juni.
Mijn zien ze niet meer terug bij Viaplay, wat een waarde loze bende en geld niet waard.
Zijn genoeg andere opties om F1 live te kijken.
Dankjewel voor jouw reactie.
Denk echt dat ze het niet zomaar gaan durven om het uit te schakelen want waar zou dan nu het vertrouwen opeens wel vandaan komen?
Viaplay overtuigd Ziggo en KPN dat het Nooit meer mis zal gaan? Ik geloof er niks van want het gaat hier om de Live stream en als het daar mis gaat lijken de rapen gaar te zijn.


Het gaat zich erom dat er een app door de providers is ontwikkeld dat is denk ik de kern van het verhaal toch?
Denk er maar eens over na..zonder die app moet jij een mediaspeler aan gaan schaffen of een smart tv hebben. Precies..

Ziggo en KPN ontwikkelen een app en als het daar mis gaat gaan de klanten bellen. Viaplay lijkt dus ook afhankelijk te zijn van de providers al zou je zeggen qua concept niet. Ik vraag me af hoe ze dit zelf gezien hebben en of ze dit op voorhand allemaal ingecalculeerd hebben.
Want ook in Zweden heeft men een lineair kanaal. Klinkt leuk allemaal via de app en onafhankelijk van maar zo simpel lijkt het niet te zitten.
Neftlix is ook onafhankelijk maar een compleet ander verhaal. De app voor viaplay is voor hun boxen door Ziggo,KPN ontwikkeld en het betreft hier een Sportevenement met Live stream.


Viaplay wordt steeds duurder..zeker als je per maand gaat betalen.
 
Laatst bewerkt:
Zie ook onderstaand bericht van Android planet.
Viaplay zelf zei eerder dat doordat zulke sporten live worden uitgezonden het technisch allerlei valkuilen oplevert. Dat zal best, maar het is wel zo dat de dienst in andere landen al jaren actief is – en daar veel minder problemen zijn. Zo kun je in Zweden of Noorwegen veel wel in een 4K-resolutie bekijken, zelfs live sport. Dan is het toch een beetje jammer dat dit Nederland niet mogelijk is.
Wat er vergeten wordt bij te zeggen dat ze daar een een lineair kanaal voor hebben mbt de 4K content.
En als het allemaal zo makkelijk is als men zegt laat F1Pro dan direct een 4K stream opzetten.! Is niet zo en gaat niet gebeuren dat weten jullie ook. Probleem is niet het 4K gedeelte maar dat het een Live stream is.
Bovendien lees ik dat het delen van de content te beperkt is bij Viaplay. Hoezo te beperkt? Is ie dan wel tevreden met de andere optie? Daar zitten zeer zeker ook beperkingen op dus niet terecht om dit zo te stellen.
Bron:
https://www.androidplanet.nl/reviews/viaplay-review-update/
 
Laatst bewerkt:
In Scandinavië zijn die 4K kanalen lineair. Viaplay is gewoon waardeloos en natuurlijk zijn ze ook afhankelijk van providers maar je weet als streamclub ook dat alles gebaseerd is op gedeelde bandbreedte dus als iedereen tegelijk gaat kijken via unicast loop je hoe dan ook tegen een bottleneck aan ergens en heus de providers zullen ook hun netwerken wel langzaam uitbreiden maar nogmaals het wordt nooit onbeperkt! De enige oplossing is multicast streamen of lineair maar dat is ook een vorm van multicast in feite.

En het gaat er niet echt om of het Live is, het gaat er om dat iedereen tegelijk wil kijken en dat gebeurd bij sport nu eenmaal eerder bij een wedstrijd/race etc wat je kunt betitelen als een live event. Snap je ?
 
Ik snap wat je bedoelt. Dankjewel voor je reactie.

Daarom zal F1Pro ook niet met 4K komen. Het zou een andere situatie zijn als we konden vast stellen dat Viaplay in een ander land wel 4K via de Unicast methode(app) in zou zetten. Ik waag het te betwijfelen.
Men is gewoon afhankelijk van.. dat weet Viaplay ook ik denk dat ze dit al lang ingecalculeerd hebben. Ik bedoel je zei nog zoiets kunnen hebben van:" Ze streven ernaar volledig afhankelijk te worden van hen" Maar is dat wel zo?
Wat ik me voorstel is dat de klanten wel in feite met de huidige internet snelheden wel graag 4K zouden willen zien. Dat is volledig te begrijpen zeker omdat Ziggo ook in 4K uitgezonden heeft. Ik kan me de vraag wel indenken maar dan zou de 4K content wederom afhankelijk zijn van het lineaire kanaal.

Kijk eens naar een citaat van totaal tv of beter gezegd van Marco zwanenveld van Viaplay:

Marco Zwaneveld – Head of Sports Viaplay Nederland – geeft desgevraagd uitleg. "De reden dat in Nederland Viaplay in HD beschikbaar komt, is door het uitzenden van live sport." Het is technisch ingewikkelder om live sport in 4K Ultra HD-beeldkwaliteit uit te zenden, dan bijvoorbeeld een film of serie. Dat dit in enkele Scandinavische landen wel gebeurt, komt omdat in deze landen een lineair 4K-kanaal met de gelijke content ‘in de lucht’ is. "Dit maakt het streamen in 4K eenvoudiger", aldus Zwaneveld. In Nederland krijgt Viaplay geen lineair kanaal. Het directe gevolg is dat Viaplay vooralsnog alleen in HD-beeldkwaliteit beschikbaar is. Zowel bij live sport als bij films en series. Dit zal op korte termijn ook niet veranderen.
Bron:
https://www.totaaltv.nl/nieuws/viaplay-niet-in-4k-ultra-hd-dit-is-de-reden/

Je zou dus kunnen zeggen dat het 4K gedeelte mogelijk is maar via een lineair kanaal. Maarja hoe gaan ze dat dan doen via de app?
Dan zijn de dus weer afhankelijk van de providers( app en ISP) Tevens zal F1 pro dan denk ik ook moeilijk achter kunnen blijven en hoe wilt die dit dan geen realiseren?
Maar toch als je bedenkt..Viaplay heeft in zweden een 4K lineair kanaal. Maar viaplay heeft hier ook een lineair kanaal..vreemd is het wel.Zwaneveld spreekt hier ook nog ervan dat Nederland geen lineair kanaal krijgt. Zouden ze het dan toch totaal verkeerd ingeschat hebben allemaal? Mij is in ieder geval wel duidelijk dat Viaplay gewoon nog steeds zeer afhankelijk van de providers.
Bij welke provider zit dat Lineaire kanaal dan in Zweden is dan weer de vraag.
Misschien dat Jarco dat eens zou kunnen verduidelijken. Iemand zal toch die multicast stream moeten opzetten voor hun.
Klinkt leuk allemaal dat onafhankelijk zijn van de providers via een app als Viaplay maar dan hebben we ook nog de praktijk.
Het succes daarvan is in deze situaties nog altijd sterk afhankelijk van ,dat bewijst dit wel weer.
Nu wordt er weer gezegd dat ze tot Juni het lineaire kanaal erop willen houden alsof het daarna zou verdwijnen. Gaat niet gebeuren denk ik.
Denkt viaplay niet dat er in Nederland onvrede aanwezig is hierover? Eens komt de afrekening. Ze wanen zich nu nog veilig maar dat zal niet eeuwig zo blijven. De ISP kan een multicast stream zo regelen .


 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan