Ziggo verliest 23.900 klanten en kondigt Docsis 4.0-test aan

Tweakers.net

RSS Feed
Berichten
119
De Nederlandse internetprovider Ziggo had in het eerste kwartaal 3,7 miljoen klanten, 23.900 minder dan een kwartaal eerder. Ziggo zegt dat dit deels door het verlies van de Formule 1-rechten komt. Verder zegt de provider later dit jaar Docsis 4.0 te gaan testen.

Het aantal Ziggo-klanten met een tv-abonnement is in het afgelopen kwartaal met 24.500 gezakt tot 3,7 miljoen. Ook het aantal internetabonnementen is gezakt, met 16.500 tot 3,3 miljoen internetabonnementen. Ziggo zegt minder klanten te hebben door 'toegenomen promotieactiviteiten van concurrenten en de impact van het verlies van de Formule 1-rechten'.

Een jaar geleden maakte Ziggo bekend dat de tarieven voor Formule 1 zodanig waren gestegen, dat het de uitzendrechten niet meer wilde kopen. Later werd bekend dat streamingdienst Viaplay die rechten kocht. Volgens Ziggo ligt het bedrijfsresultaat door het wegvallen van de Formule 1-kosten iets hoger.

Ziggo meldt verder dat 500.000 klanten in het afgelopen kwartaal zijn overgezet naar Docsis 3.1, waarmee snelheden tot 1Gbit/s mogelijk worden. Nu heeft 79 procent van alle klanten toegang tot deze abonnementen, later dit jaar moet dit 100 procent worden.

Docsis 4.0-test met mogelijk hogere upload​

De provider zegt in de tweede helft van dit jaar te starten met het testen van Docsis 4.0. Ziggo geeft verder geen details over wat klanten hier in de praktijk van kunnen verwachten, naast dat er over 'multigigabit snelheden' wordt gesproken. In theorie kunnen met Docsis 4.0 downloadsnelheden tot 10Gbit/s bereikt worden, net als met Docsis 3.1. Het verschil zit in de uploadmogelijkheden; bij Docsis 3.1 is dit maximaal 1 tot 2Gbit/s, bij 4.0 zijn uploadsnelheden tot 6Gbit/s mogelijk.

Ziggo meldt verder in het afgelopen kwartaal 125.000 SmartWifi-pods te hebben geleverd. In totaal heeft de fabrikant 1,3 miljoen van deze pods geleverd. Daarnaast zegt de provider dat 1,7 miljoen klanten een Mediabox Next in huis hebben.

Bron: Tweakers.net
 
Altijd zo mooi... pochen over wat er wel niet allemaal aan uploadsnelheden mogelijk zijn. Begrijp mij goed, in tegenstelling tot wat ik had verwacht, vind ik de upload van 40Mb/s nog niet eens zo storend. Ja, we hadden hiervoor 1Gb/s en daarna weer 200Mb/s upload, maar achteraf blijkt het niet zo'n knelpunt te zijn. Ja, wat afleveringen van een aantal GB's uploaden naar OneDrive duurt nu wel langer... maar het is niet zo dat ik bij het uploaden aanwezig hoef te zijn, dus dat zet ik 's avonds wel aan. Bij KPN was 100GB relatief erg vlot geüpload. Maar wat ik probeer te zeggen: leuk dat het allemaal mogelijk is met nieuwe DOCSIS-varianten, maar doe er dan ook eens iets mee en de klanten die het niet nodig denken te hebben? Dan gebruiken ze het toch niet? Geniet dan lekker van de downloadsnelheid.
 
Laatst bewerkt:
Exact, zo sta ik er tegenwoordig ook in. Heb ook 1Gbps upload gehad via T-Mobile, en nu alweer een tijdje 30 Mbps upload van Ziggo.
Ja het klinkt triest en traag maar in de praktijk werkt alles prima en merk ik niets van dat verschil.

Ik denk persoonlijk ook niet dat ze de concurrentiestrijd gaan winnen op basis van die upload.
Daar lopen ze veel te ver op achter en gaan ze toch niet meer inhalen.

Op basis van prijs kunnen ze het wel gaan winnen als die flink omlaag zou gaan. Moet je eens kijken hoeveel nieuwe klanten je krijgt als je onder de prijs van de gemiddelde glasvezelboer gaat zitten, dan maakt die upload voor veel mensen opeens niet meer uit.
 
Exact, zo sta ik er tegenwoordig ook in. Heb ook 1Gbps upload gehad via T-Mobile, en nu alweer een tijdje 30 Mbps upload van Ziggo.
Ja het klinkt triest en traag maar in de praktijk werkt alles prima en merk ik niets van dat verschil.

Ik denk persoonlijk ook niet dat ze de concurrentiestrijd gaan winnen op basis van die upload.
Daar lopen ze veel te ver op achter en gaan ze toch niet meer inhalen.
De vraag is of je een strijd moet gaan winnen of gewoon je eigen weg gaan toch? En of er überhaupt iets verloren is.
Want dat F1 weg is opent ook weer andere wegen toch?
Strijd winnen in wat voor opzicht? Dat je meer klanten hebt?
Denk dat je je gewoon moet focussen om je te onderscheiden.

Want zou je dan ook weer een hogere download moeten hebben terwijl dit voor het ruime gros ook voldoende is.
Al snap ik heel goed dat Ziggo het giga netwerk zo snel mogelijk klaar wilt hebben want je wilt voorbereid zijn op de toekomst.

Je moet denk ik ook kijken als je een alles in een pakket afneemt en wat je dat scheelt qua prijs en wat Ziggo kan doen als een actie afgelopen is voor nieuwe klanten om de bestaande klanten binnen boord te houden.
Denk dat mensen ook naar het tv gedeelte moeten kijken want daarin onderscheidt Ziggo zich bijvoorbeeld al. Neem hierbij ook gebruikersgemak en hoe een set top box functioneert en wat voor mogelijkheden, snelheid deze heeft.
Over acties gesproken doet Ziggo wel degelijk iets want 6 maanden 50 procent korting of gratis een jaar videoland en netflix erbij is niet niks.
Ziggo is denk ik ook wel aan te spreken als bestaande klanten graag nog voor een jaar willen tekenen.
Ziggo was bereid om mijn ouders( nieuwe klant) heel wat korting te geven dus ik weet dat ze daar zeker voor open staan.

Tel eens uit als je korting krijgt dan heeft Ziggo ook nog een internet only abo dus zeg maar zonder de Ziggo Go rechten. Daar zit nog altijd het FTC gedeelte bij dat je wel degelijk in kan zetten.

Bovendien heeft Ziggo ook stappen gezet met het tv start abo want de Next Mini wordt daar meegeleverd. Ook als je een 2de tv wilt aansluiten zijn dat weer mogelijkheden.Ziggo zit niet stil nog even afgezien dat er hard gewerkt wordt aan het giga netwerk.

Ik zeg het nog maar een keer ...bekenden van mijn ouders betalen bij T mobile voor 400/400 uiteindelijk( na welkomst korting) toch effe 55 Euro. Bij Ziggo betaal je dan bij internet Complete( internet only) :52,95. Ook ruim voldoende qua snelheid inderdaad en je tv FTC erbij. Tevens moet je bij T-mobile dan 67,50 aansluitkosten betalen en bij Ziggo niks.

Ik bedoel maar, het gras is niet perse groener bij de buren want sommigen kijken alleen maar naar snelheden waarbij ik wil eens zou willen zien welke mensen deze snelheid ook ten volle nodig hebben en waar zij dan het tv gedeelte van betrekken als je internet only bij T mobile neemt.
Wederom afgezien dat wij hier een 15 Euro minder betalen als je T mobile zou nemen in een gemeente hier verderop.

De vraag is ook wat doet Delta maar die is niet overal actief...en waar wel is KPN niet actief en ook alle dochterondernemingen niet.
Bij Delta moet je ook dan weer vergelijken met wat je krijgt als je zeg maar een alles in een abo gaat vergelijken.
Dan moet je dus weer gaan kijken naar het FTC gedeelte,gebruikersgemak,opties en dergelijke mbt je tv gedeelte.
Delta werft met zijn acties maar we mogen niet vergeten dat een kleine speler is. Want Delta zal in deze gemeente nimmer actief worden ook al ligt er bij heel wat kleine gemeenten hier verderop wel het netwerk van Delta.
Het problematische hierin is dat daar waar KPN legt of Delta beiden nooit op het netwerk of in het gebied van de ander actief zullen worden. En KPN blijft nog altijd de grootste speler.

De mensen die een smartcard hebben,inzetten zullen met het tv gedeelte al niet snel overstappen.
Ik blijf het zeggen het is te simpel om alleen naar de snelheid te kijken.
Denk dat Ziggo gewoon door moet gaan met innoveren en er alles aan moeten zetten om zich te onderscheiden dat kan ook zijn qua prijs. F1 is er niet meer bij maar dat opent ook weer nieuwe wegen!!! We moeten ook maar eens zien of Viaplay in augustus zijn streaming zaakjes op orde heeft en wat mensen dan van de duurdere prijs zullen vinden.
Alles wordt duurder..de huur, boodschappen,gas water licht,brandstof. Mensen zullen kritisch naar de prijs verhoging van Viaplay gaan kijken zeker als de app niet goed functioneert en kanaal 200 zou er niet meer zijn als de uitweg.

En tot slot is het wellicht ook raadzaam om te kijken wat je kunt profiteren als je je mobiele abonnement bekijkt.
 
Laatst bewerkt:
De afdeling marketing bij Ziggo moet is ophouden met dit soort onzin brengen want giganet (docsis 3,1) is nog niet eens landelijk uitgerold en men maakt ook niet gebruik van alle mogelijkheden en men begint al te blaten over 4.0 (3.2) wat uiteindelijk een uitbreiding is op 3.1...

Die zogenaamde we kunnen wel tot ...... snelheden zeggen helemaal niks want dat is totale snelheid in een wijksegment als je alle bandbreedte van 0 tot 1700 Mhz voor docsis 3.1/4.0 kunt inzetten, dat is niet de snelheid die de klant dan uiteindelijk krijgt want je moet het nog delen met iedereen in de wijk.

En bovendien Ziggo is nog bezig om het netwerk tot 1200 Mhz in orde te maken, laat staan 1700, filters te plaatsen voor de upload tot 200 Mhz, als je docsis 4.0 wilt moet de upload al tot 400 Mhz lopen dus kunnen ze opnieuw beginnen. Dan hebben we nog DVB-C wat in de weg zit wat ze niet zomaar kunnen uitschakelen en alle docsis 3.0 modems zullen eerst omgewisseld moeten worden, het hebben het dan over miljoenen modems voordat men op het hele spectrum docsis 3.1 of 4.0 streams kan gebruiken dus die 10 Gbit down en 6 Gbit up moet je met een hele grote korrel zout nemen.

Mja bij Ziggo is alles een meer jaren plan lijkt het wel. Hoe lang moeten we nog wachten voordat de resterende SD zenders omgezet worden naar HD - Hoe moeilijk kan het zijn ?

En ik deel dezelfde mening als de vorige reageerders, ga liever op prijs concurreren ipv op snelheid.
 
In principe zegt Ziggo dat ze klaar zijn voor de toekomst zo lees ik dat bericht.
Het is in theorie mogelijk om deze snelheden te halen maar momenteel nog niet nodig. Maar als het nodig is dan zal Ziggo de stappen nemen zo denk ik erover. Een strategie die volgens mij ook wel te verantwoorden is.

Dat er wat meer HD zenders toegevoegd kunnen worden op een gegeven moment dat zou wel een mooie stap zijn.
Ik wacht dat rustig af..
Ik vraag me altijd af of Ziggo dan weer moet gaan onderhandelen over de prijs m.b.t de distributieovereenkomst die je afgesproken hebt.
 
https://www.totaaltv.nl/nieuws/ziggo-voelt-druk-glasvezel-en-verlies-formule-1-en-hbo-hard/

De vraag is of het te wijten is aan het verlies van HBO of Formule 1.
Het zal een invloed hebben maar moeten we ook niet vergeten dat een Delta bijv. pas gaat leggen als er zoveel percentage zich inschrijft om een abo af te nemen?

Ze gaan echt niet zomaar leggen ik weet even het percentage niet voor wat betreft hoeveel inschrijvingen er moeten zijn.
Ik weet ook niet hoe KPN zich nu gedraagt maar ik kan jullie vertellen dat ze maanden hier bezig zijn geweest en het percentage niet gehaald hebben. Resultaat: Geen upgrade van koper in veel wijken geen glasvezel en alle flats ook niet.
Maar ook toen werd gezegd als het niet gehaald wordt gingen ze helemaal niks leggen wat uiteindelijk niet klopte omdat ze alleen die wijken aan gingen sluiten waar er volgens hen wel genoeg animo was.

Delta is hier in de omliggende gemeenten druk bezig geweest met werven en nog steeds bezig. In bepaalde gemeenten lees ik dat er genoeg animo was. Maar zoals gezegd..wanneer gaat Delta dan pas leggen bij hoeveel inschrijvingen?
Dat zal ook een factor zijn dat mensen over stappen omdat ze echt heel actief werven zijn .
Want als ze niet genoeg inschrijvingen zijn gaat het hele verhaal niet door...en zeg je nee dat moet je hele hoge aansluitkosten betalen.
KPN die doet dan zeer zeker ook niets meer.


Wie weet hoeveel het percentage is voordat Delta überhaupt gaat leggen??
Want ik lees dat er voldoende mensen Ja moeten zeggen anders houdt het op. Maar tot nog toe kan ik niet vinden hoeveel het percentage is. KPN hanteerde destijds hier 30% meen ik. Ik meen dat Delta 35 % hanteert..
Ik haal het aan dat dat ook een factor is dat klanten overstappen. Actief werven met winkels overal, campagnes en uiteraard als er niet genoeg animo is dan is het GEEN glasvezel.
Wil je het achteraf wel moet je hoge aansluitkosten betalen.

Citaat:"Kies voor 6 juni 2022 voor het Flexpakket van DELTA en betaal géén aansluitkosten van 650,- euro! Woon je in het buitengebied? Dan betaal je géén aansluitkosten van 995,-." Einde citaat.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet ook niet hoe KPN zich nu gedraagt maar ik kan jullie vertellen dat ze maanden hier bezig zijn geweest en het percentage niet gehaald hebben.
Dat lijkt KPN niet meer te doen. Een zegsman van KPN vertelde dat ze gewoon glasvezel aanleggen en dan komen de klanten vanzelf.
Dit was recentelijk op Omrop Fryslân te zien. Een andere provider (Kabelnoord?) wilde op een bepaalde plek geen glasvezel leggen omdat de vraagbundeling niet gunstig genoeg uitviel.
 
In principe zegt Ziggo dat ze klaar zijn voor de toekomst zo lees ik dat bericht.
Het is in theorie mogelijk om deze snelheden te halen maar momenteel nog niet nodig. Maar als het nodig is dan zal Ziggo de stappen nemen zo denk ik erover. Een strategie die volgens mij ook wel te verantwoorden is.

Dat er wat meer HD zenders toegevoegd kunnen worden op een gegeven moment dat zou wel een mooie stap zijn.
Ik wacht dat rustig af..
Ik vraag me altijd af of Ziggo dan weer moet gaan onderhandelen over de prijs m.b.t de distributieovereenkomst die je afgesproken hebt.

Ziggo moet niet stoeven met dingen die ze niet kunnen waarmaken. Pas geleden is de snelheid verhoogd maar juist niet voor de giganet abo's terwijl daar juist een kans zat om te laten zien wat ze kunnen. Maar nee het ging er om klanten met een paar megabit af te schepen omdat de prijsverhoging er aan kwam. Kunnen ze in ieder geval niet roepen dat ze er niks voor terug kregen zal de gedachte zijn geweest.

De praktijk is dat het nog minstens 5 a 10 jaar duurt voordat docsis 4.0 grootschalig in gebruik genomen kan worden en dan zijn er waarschijnlijk alweer 1 of 2 opvolgende standaarden.
 
Dat lijkt KPN niet meer te doen. Een zegsman van KPN vertelde dat ze gewoon glasvezel aanleggen en dan komen de klanten vanzelf.
Dit was recentelijk op Omrop Fryslân te zien. Een andere provider (Kabelnoord?) wilde op een bepaalde plek geen glasvezel leggen omdat de vraagbundeling niet gunstig genoeg uitviel.
Hier hebben ze maanden liggen te werven kan ik je zeggen en uiteindelijk in veel wijken niks gelegd en ook niks gedaan met het koper.
Delta ligt hier in de omliggende gemeenten fors te werven ik meen dat ze 35% moeten hebben.
Halen ze dat niet dat zeggen ze dat het hele verhaal niet door gaat. Tsja je kan je voorstellen dat dit ook een rol kan spelen zodat klanten naar glasvezel om gaan.
Daarbij worden vaak ook verhalen verteld dat KPN bijv. stopt met het koper( klopt niet) en KPN verteld dan weer dat Delta helemaal geen overeenkomst heeft met de gemeente( ook onjuist). Wat wel klopt dat KPN en dochterondernemingen niet meer actief zullen worden in dat gebied. Ze gaan uiteraard daar ook niet meer leggen.

Vraag me af of KPN nu niet meer die 30% hanteert dat zou best kunnen kloppen ik weet het niet. Voorheen was het wel degelijk zo zoals ik hierboven al omschrijf.
E fiber, Delta doet het in ieder geval nog wel. Dan is het verhaal.: Een abo nemen waarbij gezegd wordt dat glasvezel en het snelste en het beste is( klopt niet)...maar je kan je voorstellen dat er door dit alles mensen de stap toch maar nemen want anders gaat het niet door.

Mensen maken ook gebruik uiteraard van de actie voor nieuwe klanten dat is ook een factor die van belang is.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan